Driftbox; het betaalbare analyse-gereedschap

Alle overige technische zaken.
LPG
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 jun 2007 19:35
Locatie: Limburg (BE)

Bericht door LPG »

Heeft er hier iemand een pocket pc met GPS-ontvanger? Het principe van de driftbox kan nogal makkelijk overgenomen worden door de juiste software in een pocket pc in combinatie met een GPS-signaal. Als je genoeg satellieten ontvangt en een hoge baudrate hebt voor de communicatie tussen de twee toestellen dan is de aanschaf van zo'n eerder duur apparaatje als de driftbox bijna overbodig.
Ik gebruik zelf een Mio A701 met het programma 'GPS performance'. Er zitten een aantal mooie functies in om runs (x-x km/u) en laps te timen. In de probeerversie is de tijdsresolutie beperkt tot 0,5 sec, maar het geeft al een goed beeld van het leuks wat je kan doen met je normaal tot 'TomTom' beperkte PPC-GPS combinatie . Die probeerversie is hier te vinden http://www.pocketgear.com/software_detail.asp?id=24172
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

ik ken wel wat mensen die het met een PDA eens geprobeerd hebben, maar echt betere metingen dan "wel aardig" hebben zij er nog nooit mee gekregen. De driftbox of andere dedicated performance meters zijn duidelijk beter in het loggen van de dynamische data...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik heb geen ervaring met extra programmatuur op de PDA. Dus vergelijken kan ik het niet. Ik weet wel dat ik heel erg blij ben met mijn PerformanceBox. Een erg leuk stukje speelgoed met zeer toegankelijke dataverwerking.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

De nauwkeurigheid is niet zozeer het probleem, het is eerder de maximale positie update frequentie van de toegepaste GPS ontvanger. Deze is voor de Sirfstar II en III GPS ontvangers (welke meestal worden gebruikt voor PDA’s en PNA’s) maximaal 1 keer per seconden. Dit levert mijns inziens helaas veel te weinig meetpunten op voor een betrouwbare meting. De update frequentie van de Driftbox GPS is 10x per seconden.
Less Is More
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik weet zelf niet hoe de driftbox intern werkt, maar ik ken wel de producten van race-technology die GPS hebben. Deze hebben ook acceleratie meters ingebouwd zitten (driftbox ook voor zover ik weet). De input van de acceleratiemeters wordt gecombineerd met het GPS signaal en kan er zo voor zorgen dat de nauwkeurigheid vele malen groter is dan GPS of acceleratiemeters alleen.

Mijn DL1 heeft een 5Hz GPS ontvanger en sampelt 100x per seconde de versnelling. Gecombineerd geeft dat erg nauwkeurige gegevens.

Ik heb wel meer met alleen een GPS metingen gedaan. Hoewel dit in sommige gevallen wel iets geeft waar je een zeer grove indruk kan krijgen van de prestaties van een auto, zitten de echte meters in een compleet andere categorie..

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie