Wie maakt de overstap van Speedster naar GT
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
Ja Peter ik ben je speedster al ongeveer 8 keer tegengekomen op een meeting, ik heb al een hele fotocollectie van die mandarijnkleurige speedster. Ik ben je auto eigenlijk wel moe gefotografeerd, herspuit hem eensspeedster schreef:Hier nog een. Ik ga zelfs regelmatig naar Opel meetings.

btw vorige week in Zundert was iets minder volk als in Oschersleben hé

- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
testrit Opel GT
Daar mijn echtgenote door rugklachten slecht in en (nog slechter) uit mijn Speedster kan, overweeg ik om hem in te ruilen voor een Opel GT of Astra Twintop.
Vorige maandag heb ik dan de nieuwe Opel GT mogen testrijden gedurende een dag
. Hieronder vind je mijn bevindingen Eventuele liefhebbers kunnen er misschien wat van leren
.
POSITIEF:
- Het in en uitstappen verloopt een pak gemakkelijker dan bij onze Speedster. Vrijwel zoals bij iedere normale wagen, zij het dan wat lager.
- De zetels zitten aanvankelijk als een fauteuil. Ze geven redelijk zijdelingse steun en zijn gemakkelijk verstelbaar.
- Eens warm gereden heb je beschikking over een koppelrijke motor, en een optrekvermogen dat (tussen de 4000 en 6000 rpm) wat vergelijkbaar is met een standaard 2,2 Speedster.
- De softtop is gemakkelijk en snel (ca 40 sec) te sluiten en te openen. Ik heb dit gezien het wisselvallige weer zeker een stuk of twintig keer mogen oefenen
Het kofferdeksel daarentegen was andere koek (zie negatieve punten)
- De wagen oogt sportief van uit iedere hoek. Achter het stuur gezeten, valt je de lange neus van de wagen op.
- De GT is uitgerust met ESP en TC (Electronic Stability Program en Traction Control) . Persoonlijk vond ik ze te ingrijpend, maar er is wel de mogelijkheid voorzien ze tijdelijk uit te schakelen.
- De muziekinstallatie klinkt redelijk. In ieder geval veel beter dan in de Speedster.
- Rolgeluiden worden goed gedempt. Met de kap dicht rij je als in een gewone familiewagen. Zelfs bij hogere snelheden.
- Bij verscheidene stortbuien bewees de kap dat ze waterdicht was en bleef.
- Zelfs bij hevige regen bleven de ruiten dampvrij. De verluchting functioneerde prima.
- De verwarming produceerde werkelijk warme lucht. Een ongewone luxe voor de meeste Speedstereigenaars
.
NEGATIEF:
- De zetels die in het begin goed zaten, bezorgden mij na ca 5 uur rijden doorzitpijn
en mijn vrouw rugpijn. Ik vermoed dat ze te zacht zijn gevuld, want zelfs na een dag rijden in mijn Speedster voel ik nog niets. Zelfs de zetels van mijn vrouw haar Opel Astra zitten beter op lange duur
Gezeten op de passagierszetel, had ik ook te weinig beenruimte om comfortabel te zitten. Nochthans meet ik maar 1m80. Zelfs in de Opel Astra heb ik meer ruimte. Als chauffeur heb je meer beenruimte ter beschikking, maar ook hier moest ik de zetel in de verste stand zetten.
- De wagen trekt vlot op, maar produceert op hoge toeren vrij veel lawaai. Een rauw geluid dat ik niet echt aangenaam klinken vond; maar dat is natuurlijk een persoonlijk gevoel. Een sportief geluid vond ik het zeker niet. Om vlot vooruit te komen, moet je het echter wel in de hogere toeren zoeken en moet je het lawaai er dus maar bij nemen.
- De vering was verrassend hard. Oneffenheden werden duidelijk voelbaar doorgegeven in de hele wagen. Nochthans vond ik de wegligging niet bijzonder. Gewoontjes maar niet sportief. Hier is duidelijk geen vergelijk met de Speedster.
Mijn conclusie: de vering is standaard te hard om comfortabel te cruisen op iets anders dan gestreken asphalt, maar te zacht om sportief bochten te pakken.
- Om de softtop te openen of te sluiten moet je eerst het kofferdeksel openen en dan sluiten.
Bij mijn testwagen was het zeer moeilijk in het slot te krijgen.. Het sluit aan beide zijkanten, en als je staande naast de wagen het deksel sloot, was de tegenoverliggende kant steevast open
. Ik moest achter de wagen gaan staan, en dan met beide handen het deksel zo hard ik kon dichtmeppen. Misschien lag het aan een slechte afstelling van het sluitmechanisme; ik hoop dit althans voor toekomstige eigenaars.
- De bagageruimte is zonder meer een designramp te noemen. Alhoewel met haar 200 liter even groot als mijn Turbo Speedster, kan je er met de kap dicht nog niet de helft in kwijt door de kofferbodem die meer bulten vertoont dan het Oeralgebergte
. Met de kap open kan je het helemaal vergeten. Je houdt dan nog een balkvormige ruimte van ca 100 x 15 x 20 cm over, die zeer onpraktisch is om te benutten
.
Het geopende dak maakt toegang tot de bagageruimte onmogelijk, tenzij voor een paar sokken ergens tussen te wringen. Om de bagageruimte te gebruiken met geopend dak, kan je wel het dak wat oplichten door op een knop ingedrukt te houden. In praktijk duurt dit echter minstens 30 seconden, waardoor je algauw de moeite niet meer doet en je bagage op de passagier haar schoot dumpt
Het kofferdeksel scharniert achteraan de wagen, en de twee achterste pinnen van de softtop klikken er bovenaan in.
Als je het kofferslot open doet klikken, springen tevens deze twee dakpinnen los. Vervelend is wel, dat om de koffer terug te sluiten je eerst het kofferdeksel moet dichtslaan. Dan links van de wagen de dakpin moet dichtklikken, waarna je terug rond de wagen moet lopen om de rechtse dakpin vast te klikken. Bij een andere wagen sluit je gewoon het kofferdeksel, en klaar is kees.
- Mijn vrouw meet 1m65, en vond de zetel te diep zitten waardoor zij van achter het stuur de neus niet meer kon zien. Dit gaf haar een groot onzekerheidsgevoel.
- Wat ik verrassend vond tegenvallen was de tocht. Voor diegenen die vinden dat het in de Speedster te hard tocht, is de GT zeker geen alternatief. Het tocht er zelfs erger in. Behalve de twee bulten achter de kopsteunen, is er achteraan dan ook geen windbeschutting. Hierdoor slaat al op lage snelheid de wind terug naar binnen. Voor vrouwen met lang haar is het geen pretje.
Ik vond dit verrassend, omdat ik ook eens een open testrit met een Opel Astra Cabrio (vorig model) bij 12°C heb gemaakt. En gezeten achter het stuur zat je daarbij in een bel van warme lucht zonder de minste tocht. Tenminste als je het windscherm achter de zetels omhoog klikte.
- Achter het stuur gezeten valt na enige tijd het goedkope plastiek interieur op. Vergeleken daarmee is mijn Turbo luxueus afgewerkt en kwalitatief een stuk beter
Mijn eindconclusie op het einde van de dag was dan ook dat het geen zin had mijn Speedster te verkopen ten voordele van de nieuwe Opel GT. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Ik vind de wagen moeilijk te plaatsen. Hij is niet echt aangenaam om te cruisen, en nog minder om sportief te rijden.
Ja, mijn vrouw kan er met haar slechte rug gemakkelijker instappen. En met gesloten kap heb je minder last van rijgeluiden en blijft alles waterdicht.
Maar qua zitkwaliteit ga je er op achteruit, en gezien de grotere tocht in de cabine heb je ook al niet meer comfort als je open rijdt. De bagageruimte (of beter het gebrek aan) is een grote afknapper. En het rijgedrag doet je met weemoed aan je Speedster terugdenken.
Mijn volgende testwagen is de Opel Astra Twintop. Alhoewel die zeker ook niet sportief te rijden is, is hij wel aangenaam te cruisen, en tevens geschikt om te reizen. Of dat verwacht ik toch. Het verslag hierover volgt wel.
Vorige maandag heb ik dan de nieuwe Opel GT mogen testrijden gedurende een dag


POSITIEF:
- Het in en uitstappen verloopt een pak gemakkelijker dan bij onze Speedster. Vrijwel zoals bij iedere normale wagen, zij het dan wat lager.
- De zetels zitten aanvankelijk als een fauteuil. Ze geven redelijk zijdelingse steun en zijn gemakkelijk verstelbaar.
- Eens warm gereden heb je beschikking over een koppelrijke motor, en een optrekvermogen dat (tussen de 4000 en 6000 rpm) wat vergelijkbaar is met een standaard 2,2 Speedster.
- De softtop is gemakkelijk en snel (ca 40 sec) te sluiten en te openen. Ik heb dit gezien het wisselvallige weer zeker een stuk of twintig keer mogen oefenen

- De wagen oogt sportief van uit iedere hoek. Achter het stuur gezeten, valt je de lange neus van de wagen op.
- De GT is uitgerust met ESP en TC (Electronic Stability Program en Traction Control) . Persoonlijk vond ik ze te ingrijpend, maar er is wel de mogelijkheid voorzien ze tijdelijk uit te schakelen.
- De muziekinstallatie klinkt redelijk. In ieder geval veel beter dan in de Speedster.
- Rolgeluiden worden goed gedempt. Met de kap dicht rij je als in een gewone familiewagen. Zelfs bij hogere snelheden.
- Bij verscheidene stortbuien bewees de kap dat ze waterdicht was en bleef.
- Zelfs bij hevige regen bleven de ruiten dampvrij. De verluchting functioneerde prima.
- De verwarming produceerde werkelijk warme lucht. Een ongewone luxe voor de meeste Speedstereigenaars

NEGATIEF:
- De zetels die in het begin goed zaten, bezorgden mij na ca 5 uur rijden doorzitpijn


Gezeten op de passagierszetel, had ik ook te weinig beenruimte om comfortabel te zitten. Nochthans meet ik maar 1m80. Zelfs in de Opel Astra heb ik meer ruimte. Als chauffeur heb je meer beenruimte ter beschikking, maar ook hier moest ik de zetel in de verste stand zetten.
- De wagen trekt vlot op, maar produceert op hoge toeren vrij veel lawaai. Een rauw geluid dat ik niet echt aangenaam klinken vond; maar dat is natuurlijk een persoonlijk gevoel. Een sportief geluid vond ik het zeker niet. Om vlot vooruit te komen, moet je het echter wel in de hogere toeren zoeken en moet je het lawaai er dus maar bij nemen.
- De vering was verrassend hard. Oneffenheden werden duidelijk voelbaar doorgegeven in de hele wagen. Nochthans vond ik de wegligging niet bijzonder. Gewoontjes maar niet sportief. Hier is duidelijk geen vergelijk met de Speedster.
Mijn conclusie: de vering is standaard te hard om comfortabel te cruisen op iets anders dan gestreken asphalt, maar te zacht om sportief bochten te pakken.
- Om de softtop te openen of te sluiten moet je eerst het kofferdeksel openen en dan sluiten.
Bij mijn testwagen was het zeer moeilijk in het slot te krijgen.. Het sluit aan beide zijkanten, en als je staande naast de wagen het deksel sloot, was de tegenoverliggende kant steevast open

- De bagageruimte is zonder meer een designramp te noemen. Alhoewel met haar 200 liter even groot als mijn Turbo Speedster, kan je er met de kap dicht nog niet de helft in kwijt door de kofferbodem die meer bulten vertoont dan het Oeralgebergte


Het geopende dak maakt toegang tot de bagageruimte onmogelijk, tenzij voor een paar sokken ergens tussen te wringen. Om de bagageruimte te gebruiken met geopend dak, kan je wel het dak wat oplichten door op een knop ingedrukt te houden. In praktijk duurt dit echter minstens 30 seconden, waardoor je algauw de moeite niet meer doet en je bagage op de passagier haar schoot dumpt

Het kofferdeksel scharniert achteraan de wagen, en de twee achterste pinnen van de softtop klikken er bovenaan in.
Als je het kofferslot open doet klikken, springen tevens deze twee dakpinnen los. Vervelend is wel, dat om de koffer terug te sluiten je eerst het kofferdeksel moet dichtslaan. Dan links van de wagen de dakpin moet dichtklikken, waarna je terug rond de wagen moet lopen om de rechtse dakpin vast te klikken. Bij een andere wagen sluit je gewoon het kofferdeksel, en klaar is kees.
- Mijn vrouw meet 1m65, en vond de zetel te diep zitten waardoor zij van achter het stuur de neus niet meer kon zien. Dit gaf haar een groot onzekerheidsgevoel.
- Wat ik verrassend vond tegenvallen was de tocht. Voor diegenen die vinden dat het in de Speedster te hard tocht, is de GT zeker geen alternatief. Het tocht er zelfs erger in. Behalve de twee bulten achter de kopsteunen, is er achteraan dan ook geen windbeschutting. Hierdoor slaat al op lage snelheid de wind terug naar binnen. Voor vrouwen met lang haar is het geen pretje.
Ik vond dit verrassend, omdat ik ook eens een open testrit met een Opel Astra Cabrio (vorig model) bij 12°C heb gemaakt. En gezeten achter het stuur zat je daarbij in een bel van warme lucht zonder de minste tocht. Tenminste als je het windscherm achter de zetels omhoog klikte.
- Achter het stuur gezeten valt na enige tijd het goedkope plastiek interieur op. Vergeleken daarmee is mijn Turbo luxueus afgewerkt en kwalitatief een stuk beter

Mijn eindconclusie op het einde van de dag was dan ook dat het geen zin had mijn Speedster te verkopen ten voordele van de nieuwe Opel GT. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Ik vind de wagen moeilijk te plaatsen. Hij is niet echt aangenaam om te cruisen, en nog minder om sportief te rijden.
Ja, mijn vrouw kan er met haar slechte rug gemakkelijker instappen. En met gesloten kap heb je minder last van rijgeluiden en blijft alles waterdicht.
Maar qua zitkwaliteit ga je er op achteruit, en gezien de grotere tocht in de cabine heb je ook al niet meer comfort als je open rijdt. De bagageruimte (of beter het gebrek aan) is een grote afknapper. En het rijgedrag doet je met weemoed aan je Speedster terugdenken.
Mijn volgende testwagen is de Opel Astra Twintop. Alhoewel die zeker ook niet sportief te rijden is, is hij wel aangenaam te cruisen, en tevens geschikt om te reizen. Of dat verwacht ik toch. Het verslag hierover volgt wel.
Laatst gewijzigd door Pipo op 29 jun 2007 17:45, 2 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
GT
Nou, hij kwam van Opel België, dus daar kan je wel eens gelijk in hebben
Er volgde later nog een kleine anecdote. Bij Opel reed een kerel me de auto voor, en zei: "nog veel plezier er mee
". (Gelukkig vroeg ik hem nog even de werking van het dak te demonstreren, want dat heb ik daarna nog veel moeten gebruiken
)
Maar na de volgende stop wou ik de wagen starten .... en niets gebeurde. Dus ik maar zoeken wat ik verkeerd deed. Tot mijn euro viel dat het een amerikaanse wagen was. Dus drukte ik het koppelingspedaal in, en ja hoor ... hij startte



Maar na de volgende stop wou ik de wagen starten .... en niets gebeurde. Dus ik maar zoeken wat ik verkeerd deed. Tot mijn euro viel dat het een amerikaanse wagen was. Dus drukte ik het koppelingspedaal in, en ja hoor ... hij startte

A thing of beauty is a joy forever!
Moet er toch even op inhaken Pipo
Toen ik de GT ophaalde, heb ik 3.5 uur aan één stuk in de GT gezeten.
Totaal geen probleem,de stoelen zitten prima.
Heb er nu zo'n 350 km mee gereden,en vind ten eerste dat de motor al goed begint te trekken bij 2000 rpm wat ik met de grotere turbo uit de speedster niet ben gewend.Vind de GT ongeveer net zo snel dan de speedster turbo,maar dan wel in orginele staat.Ook de lange versnellingen vind ik beter dan de speedster. Bij 140 km op de teller,staat de toerenteller dan op 2750 rpm.En ook de GT, m.n. de voor en achterzijde zijn volgens mij van kunststof.
De lage zit van de stoelen moest ik eventjes aan wennen,maar hebben voldoende zijdelinkse steun en zitten goed.Mijn vrouw is ook c.a. 1.65 m
en vond het zelfde als jou vrouw Pipo, alleen met het knopje vooronder kun je deze traploos hoger of naar voren zetten, en toen vroeg ze me ineens om de sleutels
De muziek instalatie klinkt perfekt
vergeleken met de speedster.
Wat de vering betreft, niet té hard en niet té zacht m.a.w. tijd voor een in hoogte en hardheid verstelbara K.W. set
De kofferbak is beter toegangkelijk dan de speedster, en er kan genoeg mee. gewoon naar je bestemming toe rijden , uitpakken en de kap naar beneden
En oja''het koffer deksel open ik met de afstandsbed en sluit deze door er met 2 vingers op te drukken, zal wel een kwestie van afstellen zijn Pipo.
Mijn eind conclusie zover : Je kunt er lang niet zo mee hoeken dan de speedster,dus als ik wil karten ,moet ik mijn kart uit de garage halen.
verder vind ik de GT qua motor vermogen en gewicht nu al niet tegen vallen,dus een pk of 50 erbij is welkom.
En het model moet je natuurlijk wel aanspreken.
Heb er tot nu toe nog totaal geen spijt van. Maar wie weet wat ik nog tegen kom.

Toen ik de GT ophaalde, heb ik 3.5 uur aan één stuk in de GT gezeten.
Totaal geen probleem,de stoelen zitten prima.
Heb er nu zo'n 350 km mee gereden,en vind ten eerste dat de motor al goed begint te trekken bij 2000 rpm wat ik met de grotere turbo uit de speedster niet ben gewend.Vind de GT ongeveer net zo snel dan de speedster turbo,maar dan wel in orginele staat.Ook de lange versnellingen vind ik beter dan de speedster. Bij 140 km op de teller,staat de toerenteller dan op 2750 rpm.En ook de GT, m.n. de voor en achterzijde zijn volgens mij van kunststof.
De lage zit van de stoelen moest ik eventjes aan wennen,maar hebben voldoende zijdelinkse steun en zitten goed.Mijn vrouw is ook c.a. 1.65 m
en vond het zelfde als jou vrouw Pipo, alleen met het knopje vooronder kun je deze traploos hoger of naar voren zetten, en toen vroeg ze me ineens om de sleutels

De muziek instalatie klinkt perfekt

Wat de vering betreft, niet té hard en niet té zacht m.a.w. tijd voor een in hoogte en hardheid verstelbara K.W. set

De kofferbak is beter toegangkelijk dan de speedster, en er kan genoeg mee. gewoon naar je bestemming toe rijden , uitpakken en de kap naar beneden

En oja''het koffer deksel open ik met de afstandsbed en sluit deze door er met 2 vingers op te drukken, zal wel een kwestie van afstellen zijn Pipo.
Mijn eind conclusie zover : Je kunt er lang niet zo mee hoeken dan de speedster,dus als ik wil karten ,moet ik mijn kart uit de garage halen.
verder vind ik de GT qua motor vermogen en gewicht nu al niet tegen vallen,dus een pk of 50 erbij is welkom.
En het model moet je natuurlijk wel aanspreken.
Heb er tot nu toe nog totaal geen spijt van. Maar wie weet wat ik nog tegen kom.
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Tja ook ik vindt de stoelen juist goed, er staat nu zo'n 6000 km op, geen centje pijn, wat ik in de speedster juist wel had.
Motorvermogen inderdaad bij vrij weinig toeren zat, inhaalakties mogen van mij wat sneller, een 6bak had beter geweest.
Auto is een stuk stiller dan een speedster, en geluid geeft toch ook een snelheidsbeleving..........
Op zich moet je ze eigenlijk beiden hebben haha een speedster voor een weekendje lekker scheuren en de GT voor de (snelle) lange afstanden.
Heb je ook doorgetrokken Pipo, bij 4500 rpm zet hij er nog een tandje bij, de turbodruk wordt hoger, wow dat geeft een kik, en bij 220 km/uur trekt hij nog steeds flink
Een chippie erin zou geen kwaad kunnen......al is hij snel zat
Maarja zoals het er nu uitziet gaat hij over een maand of twee weer in de verkoop..............dus mochten er liefhebbers zijn
Motorvermogen inderdaad bij vrij weinig toeren zat, inhaalakties mogen van mij wat sneller, een 6bak had beter geweest.
Auto is een stuk stiller dan een speedster, en geluid geeft toch ook een snelheidsbeleving..........
Op zich moet je ze eigenlijk beiden hebben haha een speedster voor een weekendje lekker scheuren en de GT voor de (snelle) lange afstanden.
Heb je ook doorgetrokken Pipo, bij 4500 rpm zet hij er nog een tandje bij, de turbodruk wordt hoger, wow dat geeft een kik, en bij 220 km/uur trekt hij nog steeds flink

Een chippie erin zou geen kwaad kunnen......al is hij snel zat

Maarja zoals het er nu uitziet gaat hij over een maand of twee weer in de verkoop..............dus mochten er liefhebbers zijn

- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
gt
Zo zie je maar Jans, ieder persoon is verschillend
Jij bent wat ronder van figuur, misschien dat je daarom wat beter in de zetel past dan ik
Ik kan alleen maar zeggen hoe ik ze ervaren heb.
Ik heb bv geen centje pijn in mijn Speedster, en zelfs mijn vrouw met haar slechte rug vind mijn Speedster prima zitten eens ze er in geraakt is. Maar beiden hadden we na een halve dag zitpijnen. Ik in mijn billen
en zij in haar rug.
Dat de zetel in hoogte verstelbaar was wist ik niet
, maar we hebben er ook niet echt achter gezocht omdat van begin af duidelijk was dat het een auto voor mij zou worden.
Met het dak gesloten is de toegankelijkheid van de koffer inderdaad geen probleem. Ik verwees dan ook naar de situatie met open dak. Maar zelfs als nieuw GT-eigenaar zal je moeten toegeven dat de koffer-vormgeving sterk voor verbetering vatbaar is
Bij mijn testwagen had de motor zeker genoeg koppel om op lage toeren te cruisen (zijn max. koppel is theoretisch al beschikbaar vanaf 2500rpm), maar om stevig op te trekken moest ik toch de hogere toeren opzoeken. (Hij had ca 6000 km op de teller) Hier moet ik Marcel ook gelijkgeven; een 6-bak had beter bij het karakter van de motor gepast.
Ik ben het echter zeker niet eens met jouw stelling dat hij even snel is als een standaard Turbo. Als mijn vroegere atmo wil ik wel geloven. Ik heb 2 jaar een atmo gereden, en nu een Turbo, en kan je verzekeren dat mijn Turbo zijn uitlaatpijpen laat zien aan een standaard GT
Mijn atmo was wel getuned en een pak vinniger dan een standaard atmo, dus kan ik aannemen dat een standaard atmo trager is dan de GT. De cijfers bevestigen dat ook. Turbo 4,6kg/pk, Atmo 5,8 kg/pk, GT 5,1kg/pk. (gebaseerd op het leeggewicht)
Natuurlijk baseer ik mijn ervaring om deze testwagen. Mogelijk zijn andere GT's beter ingereden of afgesteld.
Het model van de GT spreekt mij ook aan. Anders had ik hem nooit als alternatief voor mijn Speedster overwogen.

Jij bent wat ronder van figuur, misschien dat je daarom wat beter in de zetel past dan ik

Ik heb bv geen centje pijn in mijn Speedster, en zelfs mijn vrouw met haar slechte rug vind mijn Speedster prima zitten eens ze er in geraakt is. Maar beiden hadden we na een halve dag zitpijnen. Ik in mijn billen

Dat de zetel in hoogte verstelbaar was wist ik niet

Met het dak gesloten is de toegankelijkheid van de koffer inderdaad geen probleem. Ik verwees dan ook naar de situatie met open dak. Maar zelfs als nieuw GT-eigenaar zal je moeten toegeven dat de koffer-vormgeving sterk voor verbetering vatbaar is

Bij mijn testwagen had de motor zeker genoeg koppel om op lage toeren te cruisen (zijn max. koppel is theoretisch al beschikbaar vanaf 2500rpm), maar om stevig op te trekken moest ik toch de hogere toeren opzoeken. (Hij had ca 6000 km op de teller) Hier moet ik Marcel ook gelijkgeven; een 6-bak had beter bij het karakter van de motor gepast.
Ik ben het echter zeker niet eens met jouw stelling dat hij even snel is als een standaard Turbo. Als mijn vroegere atmo wil ik wel geloven. Ik heb 2 jaar een atmo gereden, en nu een Turbo, en kan je verzekeren dat mijn Turbo zijn uitlaatpijpen laat zien aan een standaard GT

Natuurlijk baseer ik mijn ervaring om deze testwagen. Mogelijk zijn andere GT's beter ingereden of afgesteld.
Het model van de GT spreekt mij ook aan. Anders had ik hem nooit als alternatief voor mijn Speedster overwogen.
A thing of beauty is a joy forever!