Turbo lader van DBILAS

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
ohjeetje..
Actief lid

Bericht door ohjeetje.. »

Helemaal off topic maar ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen: Maik, wat zijn ITB's ?

Groeten,

Nico
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

ohjeetje.. schreef:Helemaal off topic maar ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen: Maik, wat zijn ITB's ?

Groeten,

Nico
Afbeelding

Individual Throttle Bodies, dus, elke cilinder heeft z'n eigen gasklep. Standaard hebben de meeste motoren maar 1 gasklep, die dan met een spruitstuk naar de cilinders wordt vertakt. De M (Motorsport) motoren van BMW hebben bv wél voor elke cilinder een gasklep.
De voordelen: minder weerstand, maar vooral minder interferentie tussen de cilinders zodat je ook wat wildere nokkenassen zou kunnen installeren zonder dat je motor bij lagere toerentallen rot gaat lopen (met dank aan Markv voor eerdere toelichtingen :wink: ).

Dus dit is een manier om ook grote stappen te maken met tunen, maar dan zónder drukvulling (zie linkje van Piet)...
Afbeelding
MADDOG
Nieuw lid

autotechniek

Bericht door MADDOG »

Piet,

Dank voor les 1 autotechniek! Voor een leek als ik een duidelijk stuk en zeer verhelderend!

Peter :oops:
Speedy voor woon/werkverkeer top!
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door stef666 »

Maik schreef:Jongens, lees mijn verhaal nou even goed, turbo-motoren worden steeds beter, maar het karakter van een N/A hebben ze gewoon nog steeds niet. Een compressor doet dat gewoon net weer een stukje beter maar zelfs DAT type drukvulling heeft gewoon ook nog wat lag...

8)
Dat turbogat heb je als je het goed doet maar 1x, en dat is in de eerste versnelling. Dus je moet of leren rijden, of niet zo meuten :wink: :mrgreen:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
Speerke
Actief lid

Bericht door Speerke »

Vermogen en koppel kromme van de dBilas ombouw.
Bijlagen
index.pdf
(45.04 KiB) 310 keer gedownload
Less Is More
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Hmm, de getallen lijken wat creatief? Of mischien is mijn duits niet zo goed?

Gok dat dit op een rollenbank is gemeten, dus het getal aan de wielen zou correct moeten zijn: 186.3pk? En dan krijg je een motorvermogen van 244.8pk. Dus met deze setup heb je bijna 24% verlies in de aandrijving???

Interesting..

Mark
C30-94@0.55bar
MADDOG
Nieuw lid

Bericht door MADDOG »

Speerke,

Heb jij al eerder contact gehad met Bbilas of heb je de info van de duitse site? Heb deze n.l. daar niet gevonden?

Je gaf aan dat je het al een tijdje volgt. Betekent dit dat je zelf ook op korte termijn een turbo/ compressor wilt laten inbouwen?

Weet iemand overigens hoe de krommen van Dbilas zich verhouden tov b.v. de Hitec compressor?

Bovendien: mijn duits is toch redelijk, maar wat houdt PS-schlepp in?

Heb geen ervaring met krommen, maar kan uit de aangegeven krommen niet echt een turbo-gat halen. Klopt dit?

Peter
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Een turbogat zie je inderdaad niet op een vermogenskromme terugkomen.
En Mark heeft gelijk dat er een beetje veel verlies in rekening wordt gebracht. het zal eerder 12-14% zijn. Als je 13% meeneemt dan kom je op iets van 215pk motorvermogen voor die run....
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

markv schreef:Hmm, de getallen lijken wat creatief? Of mischien is mijn duits niet zo goed?

Gok dat dit op een rollenbank is gemeten, dus het getal aan de wielen zou correct moeten zijn: 186.3pk? En dan krijg je een motorvermogen van 244.8pk. Dus met deze setup heb je bijna 24% verlies in de aandrijving???

Interesting..

Mark
Aandrijfverlies is hier aanzienlijk, t.o.v. wat ik toen had, was zo rond de 30 pk oftewel 8 % :roll:
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Maik schreef:Een turbogat zie je inderdaad niet op een vermogenskromme terugkomen.
En Mark heeft gelijk dat er een beetje veel verlies in rekening wordt gebracht. het zal eerder 12-14% zijn. Als je 13% meeneemt dan kom je op iets van 215pk motorvermogen voor die run....
Bij mij was dat turbo gat wél goed te zien. e.e.a. heeft te maken met de grafiek opbouw. bij mij was die grafiek in stapjes van 50 rpm ,en deze is in 200 rpm.somige doen het in nog grotere stappen, op die manier wordt het voor het oog een steeds mooiere opbouw.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Heb gemerkt dat de regels die bij pumaracing op de website staan meestal wel redelijk kloppen:

voorwielaandrijver: pk krukas = (wiel pk + 10) / 0.9
achterwielaandriver: pk krukas = (wiel pk + 10) / 0.88

Voor de speedster moet je denk ik de voorwielaandrijver formule nemen, aangezien er daar geen transmissie verlies is met een motor voorin en de aandrijving achter. Verlies zou vergelijkbaar moeten zijn met een voorwielaandrijver. Vaak wordt er voor een standaard 2.2 een waarde van rond de 120 wiel pk's gemeten (natuurlijk + of - 5 pk ofzo, rollenbank is natuurlijk niet super nauwkeurig met alle variabelen die meespelen). Dus dan zou je komen op een schatting van:

(120 + 10) / 0.9 = 144pk

Dat lijkt dus wel heel erg dicht in de buurt te komen. Dus volgens deze formule zou je voor die turbo conversie uitkomen op:

(186 + 10) / 0.9 = 217pk

Maargoed, krukas getallen blijven natuurlijk schattingen. Je kunt beter de gegevens vergelijken die aan die wielen worden gemeten..

Mark
C30-94@0.55bar
Speerke
Actief lid

Bericht door Speerke »

MADDOG schreef:Speerke,

Heb jij al eerder contact gehad met Bbilas of heb je de info van de duitse site? Heb deze n.l. daar niet gevonden?

Je gaf aan dat je het al een tijdje volgt. Betekent dit dat je zelf ook op korte termijn een turbo/ compressor wilt laten inbouwen?

Weet iemand overigens hoe de krommen van Dbilas zich verhouden tov b.v. de Hitec compressor?

Bovendien: mijn duits is toch redelijk, maar wat houdt PS-schlepp in?

Heb geen ervaring met krommen, maar kan uit de aangegeven krommen niet echt een turbo-gat halen. Klopt dit?

Peter
Ik heb geen contact gehad met dBilas, ik heb de informatie gevonden op het Duitse en Engelse Speedster forum maar heb wel plannen voor meer vermogen in de Speedster. Ik weet nog niet op welke manier ik dit wil doen, op dit moment neig ik meer naar tuning zonder drukvulling.

‘PS-schlepp’ is volgens mij het verlies in de aandrijflijn. Ze meten dit door de auto uit te laten rollen na een meting. Hoe sneller de wielen snelheid verliezen hoe hoger het verlies. Vervolgens wordt dit opgeteld bij het gemeten vermogen aan de wielen en dit zou dan het gemeten krukas vermogen moeten zijn.

Een turbo-gat, niet te verwarren met een dip in de vermogens kromme, kun je niet uit een vermogens kromme halen, dit is namelijk de tijd tussen het intrappen van het gaspedaal en het oppakken van de motor.
Less Is More
MADDOG
Nieuw lid

Bericht door MADDOG »

Speerke,

Snap het steeds beter! Dat van dat turbo-gat is ook logisch...had ik zelf kunnen verzinnen.

Mocht ik info van Dbilas krijgen,. laat ik het weten. Ze zijn nu kennelijk op vakantie.

Peter
MADDOG
Nieuw lid

DBILAS Turbo

Bericht door MADDOG »

Speedster liefhebbers,

Al een tijdje niets van me laten horen, maar eindelijk is het zo ver.
Afgelopen vrijdag Speedy naar Rödermark (onder Frankfurt am Main) gebracht voor de Turbo ombouw. Als alles goed gaat kan ik hem vrijdag a.s. weer als 'topsporter' ophalen. Ga terug via de Eiffel om het Zwitserleven gevoel te krijgen. Maar hopen dat het niet regent.....

Hou jullie verder op de hoogte van mijn ervaringen; ook als ze negatief zijn.

Kan helaas geen foto's nemen, omdat mijn camera en telefoon (met camera) onlangs gestolen zijn. Zodra ik de moglijkheid heb, zal ik echter kiekjes maken.

Groet,

Peter :lol: (MADDOG)
Plaats reactie