Auto opkrikken

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Auto opkrikken

Bericht door Marcel »

Hallo,

er is mij even iets onduidelijk.

Ik begreep dat de auto niet opgekrikt mag worden met een 4 punts brug, zonder speciale bussen te monteren.

Voor een normale krik, zitten speciale steunpunten neem ik aan, waar :?:

Het bedrijf dat mijn velgen gaat monteren gebruikt een brug, waar je echt oprijd en daartussen zit een soort dwarsbalk die omhoog komt en de auto zo opkrikt.........kan dit bij de speedster :?: :?: :?:

Groet Marcel.
Laatst gewijzigd door Marcel op 22 apr 2005 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: AUto opkrikken

Bericht door Pipo »

Marcel schreef:Hallo,

er is mij even iets onduidelijk.

Ik begreep dat de auto niet opgekrikt mag worden met een 4 punts brug, zonder speciale bussen te monteren.

Voor een normale krik, zitten speciale steunpunten neem ik aan, waar :?:

Het bedrijf dat mijn velgen gaat monteren gebruikt een brug, waar je echt oprijd en daartussen zit een soort dwarsbalk die omhoog komt en de auto zo opkrikt.........kan dit bij de speedster :?: :?: :?:

Groet Marcel.

Neen, dat werkt niet bij een Speedster. Bij zo'n brug zit er op die dwarsbalk 1 steunpunt dat centraal heft op het midden van de achterbrug of onder het motorblok. Maar dat is bij de Speedster niet mogelijk door de beplating en de andere wielophanging. Details over het opkrikken staan in de handleiding vermeld. Ik kan wel eens even op TIS kijken of ze daar meer over vertellen.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: AUto opkrikken

Bericht door Marcel »

Pipo schreef:

Neen, dat werkt niet bij een Speedster. Bij zo'n brug zit er op die dwarsbalk 1 steunpunt dat centraal heft op het midden van de achterbrug of onder het motorblok. Maar dat is bij de Speedster niet mogelijk door de beplating en de andere wielophanging. Details over het opkrikken staan in de handleiding vermeld. Ik kan wel eens even op TIS kijken of ze daar meer over vertellen.
Bedankt,

ik zal zo nog even in instructieboekje kijken, en het aan ze doorspelen :D
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi,

in de boekjes die bij de auto zitten, lees ik dus niks over het opkrikken van de speedster :(

Wel heb ik wat in de werkplaatshandleiding gevonden.
Bijlagen
krikpunten speedster.JPG
krikpunten speedster.JPG (37.28 KiB) 1411 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

meekijken gewenst .....

Bericht door Dutch Boy »

Bij mij is een keer, door een lekkage, een voorband hersteld.
Als de monteur bezig is dan adviseer ik je om mee te kijken, voordat je weet heb je 'airco van onderen' :roll: (nb:ter hoogte van de deuren zit zo'n versteviging).
Een andere keer, een spuitkarweitje, had ik zo'n jonge enthousiasteling die de Speedy op een eigenwijze manier zelf op de brug wilde parkeren. Dat zag er van mijn kant it niet goed uit :shock: Na, wat ik noem een duidelijke stellingname over zijn kwaliteiten (die blijkbaar ergens ander lagen :twisted: ) heb ik 'm zelf maar op de brug gereden. :?
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

opkrikken

Bericht door Pipo »

De werkplaatstekening is correct. Als men in de garage enkel de voorkant of de achterkant in zijn geheel wil opkrikken, moet men de 2 voorste of de 2 achterste steunpunten gebruiken. Als men de wagen in zijn geheel wil opkrikken, gebruikt men de 2 voorste en 2 achterste steunpunten tesamen. Opel heeft daar inderdaad speciale hulpbussen voor, maar als je voorzichtig bent gaat het ook zonder. (of je rijdt de wagen op een klassieke brug natuurlijk)

De middelste steunpunten zitten (bij de 2,2 Speedster) ongeveer op het center balanspunt van de auto. Als men daar opkrikt komt de wagen voor EN achter omhoog. Daarom mag men die punten enkel gebruiken aan 1 zijde om zo de 2 linkerwielen of de 2 rechterwielen op te krikken!
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: opkrikken

Bericht door Marcel »

Pipo schreef:De werkplaatstekening is correct. Als men in de garage enkel de voorkant of de achterkant in zijn geheel wil opkrikken, moet men de 2 voorste of de 2 achterste steunpunten gebruiken. Als men de wagen in zijn geheel wil opkrikken, gebruikt men de 2 voorste en 2 achterste steunpunten tesamen. Opel heeft daar inderdaad speciale hulpbussen voor, maar als je voorzichtig bent gaat het ook zonder. (of je rijdt de wagen op een klassieke brug natuurlijk)

De middelste steunpunten zitten (bij de 2,2 Speedster) ongeveer op het center balanspunt van de auto. Als men daar opkrikt komt de wagen voor EN achter omhoog. Daarom mag men die punten enkel gebruiken aan 1 zijde om zo de 2 linkerwielen of de 2 rechterwielen op te krikken!
Les 1 : BLIJF ERBIJ :lol:

Les 2 : als de velgenboer volgende week een krik onder de middelste zet, kan hij beide wielen aan die kant vervangen !!

Bedankt voor de tips !!
Plaats reactie