Onderhoud is een beetje afhankelijk van het gebruik, maar als je ze 'nieuw' wil houden kan ik je het volgende aanraden:
Checkup minimaal 1 keer per jaar:
- Demonteer de schokbreker.
- Verwijder de aluminium inserts in de aspherische kogels
- Controleer de kogels op rommel / speling
- Maak de volledige demper goed schoon met remmen reiniger (inclusief de kogels)
- Als de kogel(s) goed zijn moet je die weer invetten. Ik heb daar een procedure voor.. ik begin altijd met het horizontaal in het midden zetten van de kogel (dus voor het boutgat). Dan smeer ik -voor zover dat op dat moment kan- de kogel in met Molycote. (dat zwarte stinkende vet). Dan draai ik de kogel naar binnen en doe hetzelfde grapje nog een keer maar dan als de kogel verticaal naar buiten gedraaid is.
Zet de kogel weer in zijn normale positie.
Zorg ervoor dat er in de rand om de kogel een laagje vet aanwezig is.
Druk de rubber ring in dat vet.
Maak de aluminium inserts schoon
Druk ze op de plaats
Gebruik 'dik vet' (smeervet e.d.) om vanaf de buitenkant in de rand tussen de aluminium insert en het rubber te smeren. 'Stucadoor' die rand helemaal dicht met dat dikke vet.
De 'adjuster' is in feite een ring die op schroefdraad loopt. Die moet je ook gangbaar houden. De truuk is om ring helemaal naar beneden te draaien (ik dacht helemaal hard?) Dan de ruimte tussen de ring en de onderste veerschaal goed schoonspuiten met remmenreiniger.
Vervolgens met wat siliconen spray een klein beetje in de rand spuiten zodat de binnenkant van de adjuster weer gesmeerd is.
Daarna met dat dikke smeervet de rand tussen adjuster en onderste veerschaal dicht plamuren. Nu kan de demper weer op de juiste kliks gezet worden.
Als laatste doe ik bij montage altijd de gehele veer en demper in het witte spuitvet spuiten. Dat ziet er niet uit, maar het voordeel is dat je na een jaar met hulp van remmenreiniger de boel weer helemaal schoon hebt.
En.. als je denkt dat ze minder worden moeten ze geserviced worden. Dat doen ze bij Nitron zelf en betekent feitelijk dat je -behalve de buitenkant- een nieuwe set dempers terugkrijgt.
Servicing kost ca. 75 Euro per demper ex. BTW, maar dan heb je daarna dus wel weer nieuwe dampers
Ik doe dat normaal iedere twee jaar...