Bandenmaat 205 vooraan

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
speedster2799
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 dec 2004 23:07
Locatie: Belgie (Stabroek)

Bandenmaat 205 vooraan

Bericht door speedster2799 »

Hallo,Speedsterfans

Een vraagje heeft er iemand ervaring met banden 205 breed vooraan op de originele velgen.En zo ja wat is dan de beste keuze 205/50/17-205/45/17 of 205/40/17 om zo min mogelijk af te wijken van de originele wielomtrek.
Zouden deze banden niet raken in de wielkasten wanneer men helemaal afdraaid.

Groetjes,
speedster2799
Hallo,
Ik ben Alfons Brouwers ben 36 jaar woonachtig ten Noorden van Antwerpen vlakbij de Nederlandse grens.Mijn grootste hobby is de Speedster en auto sport in het algemeen.Ben overgestapt van Mazda MX-5 naar Speedster
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hoi,

hier is al een topicje over ;) http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=271

Bij 175/55 is omtrek : 196,2 cm
Bij 205/45 is omtrek : 193,7 cm
Bij 205/50 is omtrek : 200,1 cm
(als ik me niet weer vergis ;))

Groet Marcel.
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

ABS

Bericht door Dutch Boy »

Eén tip (nb ook vanuit LOTUS) welke maat dat je ook neemt: vergeet niet om je ABS aan te passen (dat zal waarschijnlijk ook de 'mooiste' investering zijn 8) )
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: ABS

Bericht door Marcel »

Dutch Boy schreef:Eén tip (nb ook vanuit LOTUS) welke maat dat je ook neemt: vergeet niet om je ABS aan te passen (dat zal waarschijnlijk ook de 'mooiste' investering zijn 8) )
Hoi doe je dat dan, ja ABS aanpassen :?:
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Voor bredere banden hoef je je abs niet aan te passen. Wel als je de diameter van de band gaat wijzigen net als op de vxr.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

en toch....

Bericht door Dutch Boy »

Thanx Mark,
Toch verschillen de meningen daar, blijkbaar, over. (en ik heb te weinig technische kennis dus vooralsnog vertrouw ik maar op de makers; excuus :roll: ). Praktijk zal het leren :shock:
Hoe dan ook momenteel inventariseert mijn dealer de investering voor een VXR configuratie en gisteren ontving ik het tussentijdse bericht dat het een 'mooi geheel' wordt maar of ie nu het nieuwe totaal plaatje bedoelt of mijn investering..... :idea: :?
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

banden 205 vooraan

Bericht door Pipo »

Hallo Alfons,
Er zijn reeds verschillende Speedsters die rondrijden met een 205/40 vooraan, gemonteerd op originele achtervelgen. Sommigen moeten tussenschijven van 5mm gebruiken om bij scherp afdraaien niet de wielkast te raken, maar verschillende hebben dat niet nodig. Blijkbaar is er een zekere tolerantie bij de verschillende Speedstermodellen.
Over één ding zijn bijna allen unaniem. Bij deze bandenmaat heb je geen problemen met de originele ABS.
Het onderstuur schijnt er spectaculair met te verbeteren. Enkel is het sturen op trage snelheid iets zwaarder, en zoekt het stuur iets meer bij spoorvorming.
Pipo

PS Kom jij ook naar de samenkomst zaterdag 04 juni op Slot Zeist? Of neem je deel aan de Dinant toer zondag 19 juni. Dan kunnen we misschien afspreken om samen op te rijden.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: en toch....

Bericht door markv »

Dutch Boy schreef:Thanx Mark,
Toch verschillen de meningen daar, blijkbaar, over. (en ik heb te weinig technische kennis dus vooralsnog vertrouw ik maar op de makers; excuus :roll: ). Praktijk zal het leren :shock:
Hoe dan ook momenteel inventariseert mijn dealer de investering voor een VXR configuratie en gisteren ontving ik het tussentijdse bericht dat het een 'mooi geheel' wordt maar of ie nu het nieuwe totaal plaatje bedoelt of mijn investering..... :idea: :?
Ah, dat kan ik je zo vertellen. ABS unit van de VXR op de speedster werkt. Ik rij hem nu met 17/17 en straks met 16/17.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

Leuk

Bericht door Dutch Boy »

Leuk, dat laatste 16/17 kan het bij mij ook worden :!:
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Hou er trouwens rekening mee dat zo te merken de ABS unit van de VXR niet kan worden uitgelezen met de Tech-2. We hebben twee verschilende software versies geprobeerd van de Tech-2 en beiden zien de nieuw ABS unit niet meer. Oftewel, het lijkt er inderdaad op dat dit de unit is van de Elise 111R :)

Het gedrag van de unit is trouwens wel een stuk beter. Maar ik begin toch echt te merken dat de limit de grip van de 175 bandjes is, ze zijn gewoon niet breed genoeg. Maargoed, als het goed is straks 195 rubber en dan kan ik pas echt zien hoe de unit presteert.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
joost
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 apr 2005 11:49
Locatie: zwolle

Bericht door joost »

Ik heb 215 voor!

als ik grip verlies op rotonde's etc... dan is dat voor en achter gelijk!
Dus plakt op de weg.

Wel lijkt de band behoorlijk breed op de velg en is het sturen bij lage snelheiden erg zwar maar ja...

zat er zo onder bij mij
215 voor en 225 achter!
prima toch :D
Plaats reactie