Hoogteverstelling op de standaard veer-dempercombinatie?!

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Hoogteverstelling op de standaard veer-dempercombinatie?!

Bericht door SteV6 »

Op het Duitse forum vond ik een interessant topic:

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... topic=6668

Het schijnt mogelijk te zijn om de wagenhoogte aan te passen met behulp van de standaard veer-dempercombinatie. De veerhoogte, en dus de wagenhoogte is blijkbaar in 3 standen in te stellen.

Ook wordt er beweerd dat deze stelmogelijkheden niet voor de wagenhoogte dienen, maar voor de afstelling van de veer-voorspanning.

Is het een van onze zelfsleutelaars ook opgevallen? Of weet iemand er meer van af weet?

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Yup. Het hangt een beetje af van het bouwjaar/maand (en lotus kennende.. de stand van de maan, de windrichting, etc..), maar de dempers kunnen een 3-tal groeven hebben in de demper body.

Daarmee kan je de bovenste veerschaal + of - 5mm doen. (als je eerst met een veer-klem deze vrij maakt)

En ja.. Officieel stel je daarmee alleen de veer-voorspannning in, maar het bij-effect is dat je wel meteen de rijhoogte iets aanpast.

Ook bij vrijwel alle 'hoogte instelbare' dempers gebruiken ze dit bij-effect. Daar zit dan schroefdraad op de demper behuizing, waardoor je de spanning kunt verhogen/verlagen en daarmee indirect de hoogte van de auto.

Als je te laag gaat dan heb je trouwens geen voorspanning meer op de veren en rammelen ze los om de demper als hij helemaal uitveert (Afkeur voor APK). Om dat te ondervangen worden als extra in dit geval hele slappe veertjes erbij gezet die alleen in deze situatie uitveren en deze 'speling' opnemen. Normaal gesproken zijn ze compleet 'dicht' gedrukt door het gewicht van de auto en doen ze niks bij het normale werk.

In de ideale situatie is het prutsen met de voorspanning om de hoogte in te stellen eigenlijk 'fout', want je wilt eigenlijk dat je 1 keer de optimale combinatie van voorspanning en demper calibratie uitvoert.

In dit geval kan er aan dempers (meestal bij 1 van de uiteinden) nog een tweede in- en uitschroefbaar deel zitten wat alleen de totale lengte aanpast en zo direct de rijhoogte bepaalt en dus niet aan de voorspanning knutselt.

Maar da's vrij gespecialiseerd spul wat beetje te ver gaat voor gewone auto's..

Bye, Arno.
Plaats reactie