Remmen upgrade
- Arno
 - Mega lid in de orde van Zilveren nietje
 - Berichten: 1526
 - Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
 - Locatie: Woubrugge
 - Contacteer:
 
Gezien de prijzen van andere aanbieders van AP schijven moet je meestal in de orde van grootte denken van 600 a 700 euro voor 2 stuks.
Gootste deel van die prijs is dan de schijven zelf.
Tenzij Yvo een totaal onder-de-marktprijs werkende deal met AP heeft gemaakt
 
Voor de track-warriors zijn ze vaak wel *de* upgrade. Schijven zijn uit extreem taai staal gemaakt, uiterst resistent tegen kromtrekken, oververtitten en slijten meestal ook zeer langzaam.
Bye, Arno.
			
			
									
						
							Gootste deel van die prijs is dan de schijven zelf.
Tenzij Yvo een totaal onder-de-marktprijs werkende deal met AP heeft gemaakt
Voor de track-warriors zijn ze vaak wel *de* upgrade. Schijven zijn uit extreem taai staal gemaakt, uiterst resistent tegen kromtrekken, oververtitten en slijten meestal ook zeer langzaam.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
			
						Arno: klopt! AP heeft nu eenmaal 'marktprijzen' waar we ook niet heel veel onder kunnen gaan.
Het is sowieso al een probleem om AP produkten hier tegen normale tarieven in te kopen. Het meeste moet absoluut in Engeland ingekocht worden omdat de lokale held een iets ander idee van 'de markt' dan de mensen buiten onze landsgrenzen..
			
			
									
						
										
						Het is sowieso al een probleem om AP produkten hier tegen normale tarieven in te kopen. Het meeste moet absoluut in Engeland ingekocht worden omdat de lokale held een iets ander idee van 'de markt' dan de mensen buiten onze landsgrenzen..
Y...vo :pDominique schreef: @ Ivo, als 295 de buitendiameter is: 7 mm diameter verschil betekend 3,5 mm langere 'arm' als ik van de buitendiameter uitga. Dit is 2,4% verlenging. . . Dat lijkt my niet een wereld van verschil gaan uitmaken.![]()
Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal
Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.
- Maik
 - Groot Speedster Commandeur
 - Berichten: 6850
 - Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
 - Locatie: Zuid-Holland
 
Als het niet lineair is dan vraag ik mij af hoe AP de natuurwetten heeft kunnen herschrijven!YvoTuk schreef:Y...vo :pDominique schreef: @ Ivo, als 295 de buitendiameter is: 7 mm diameter verschil betekend 3,5 mm langere 'arm' als ik van de buitendiameter uitga. Dit is 2,4% verlenging. . . Dat lijkt my niet een wereld van verschil gaan uitmaken.![]()
Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal![]()
Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.

Het effect is gewoon lineair mits je vanuit het hard van het remoppervlak rekent. Of eigenlijk vanaf het middelpunt van de remklauw zuiger. Dus de arm waar de wrijvingskracht aangrijpt en dus ook het remkoppel neemt procentueel gezien iets sneller toe dan de buitendiameter van de schijf. De afstand waarmee de remklauw naar buiten wordt gezet is dus ook belangrijker dan de toename van de schijf diameter. Het maakt echter allemaal niet zo heel veel uit.Maik schreef:Als het niet lineair is dan vraag ik mij af hoe AP de natuurwetten heeft kunnen herschrijven!YvoTuk schreef:Y...vo :pDominique schreef: @ Ivo, als 295 de buitendiameter is: 7 mm diameter verschil betekend 3,5 mm langere 'arm' als ik van de buitendiameter uitga. Dit is 2,4% verlenging. . . Dat lijkt my niet een wereld van verschil gaan uitmaken.![]()
Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal![]()
Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.
Less Is More
			
						- Dominique
 - Mega lid in de orde van Zilveren nietje
 - Berichten: 1663
 - Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
 - Locatie: Noord Holland
 
Nou, helemaal lineair zal het zeker niet zijn: de omtreksnelheid is bij een grotere diameter hoger. Dit zal ongetwijfeld invloed hebben.Speerke schreef:Het effect is gewoon lineair mits je vanuit het hard van het remoppervlak rekent. Of eigenlijk vanaf het middelpunt van de remklauw zuiger. Dus de arm waar de wrijvingskracht aangrijpt en dus ook het remkoppel neemt procentueel gezien iets sneller toe dan de buitendiameter van de schijf. De afstand waarmee de remklauw naar buiten wordt gezet is dus ook belangrijker dan de toename van de schijf diameter. Het maakt echter allemaal niet zo heel veel uit.Maik schreef:Als het niet lineair is dan vraag ik mij af hoe AP de natuurwetten heeft kunnen herschrijven!YvoTuk schreef: Y...vo :p
Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal![]()
Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.

Nope, het frictievlak verschuift mee naar de buitenkant. Het gehele oppervlak wordt absoluut gebruikt!Maik schreef:Als je schijf X mm groter wordt in radius, dan mag je aannemen dat het bijgeleverde spacersetje ook die X mm de remklauw verplaatst. Als hij verder van de as af zou komen dan ga je niet meer je gehele remblok oppervlak gebruiken.
YvoTuk schreef:euhm... alleen om even in de groep te gooien...
We hebben binnenkort 295 AP schijven voor de Speedster.
Prijzen zijn nog niet definitief bekend.
De schijven komen gemonteerd (aluminium hart) en worden inclusief spacers voor de remklauwen geleverd.
Door de grotere diameter krijg je meer 'moment' vanaf je schijven.
Als een soort service doen we dan ook schijven met een alu hart voor de achterkant, maar dat is op zich niet noodzakelijk.
Nooit meer iets van gehoord. Gevalletje jammer.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
			
						@ Maik, ik zag in een andere thread dat je over stapt naar Pagid RS14 blokken, had je problemen met je andere blokken?
Ik ben zelf ook aan nieuwe blokken en schijven toe maar weet niet wat ik moet kiezen. Ik rijd nu met originele schijven met SBS blokken maar heb best wel wat problemen met trillende remmen na ongeveer 20 minuten op de baan. Is dit een bekend probleem van de standaard schijven?
Ik weet dat er een aantal mensen met deze schijven http://www.eliseparts.com/products.php?product=1 rijden, hoe bevalt dit, geen trilende remmen meer?
			
			
									
						
							Ik ben zelf ook aan nieuwe blokken en schijven toe maar weet niet wat ik moet kiezen. Ik rijd nu met originele schijven met SBS blokken maar heb best wel wat problemen met trillende remmen na ongeveer 20 minuten op de baan. Is dit een bekend probleem van de standaard schijven?
Ik weet dat er een aantal mensen met deze schijven http://www.eliseparts.com/products.php?product=1 rijden, hoe bevalt dit, geen trilende remmen meer?
Less Is More
			
						Speerke zei: 
Je moet er denk ik wel rekening mee houden dat deze niet echt het beste van het beste zijn.. Ik heb ook gebeld met iemand van die zaak en gesproken over wat er zou gebeuren als ze te zwaar belast zouden worden (ik wilde natuurlijk niet dat het zaakje echt uit elkaar zou spetteren o.i.d.). Als je ze te zwaar belast worden ze krom (dus trillende remmen), maar het hele spul blijft wel in elkaar zitten. Waar de echte grens ligt, want dat heeft niet alleen met vermogen te maken denk ik, ik zou het niet weten.
De AP variant schijnt echt onvernietigbaar te zijn, maar die heb ik simpelweg niet gekozen omdat ze 2x zo duur zijn en dat vond ik te gek.
(Ik moet wel zeggen dat ik ook geen trillende originele schijven had.)
Gr,
The Duke
			
			
													Ik heb ze er net 4 dagen op dus nog niks nuttigs van te zeggen..Ik weet dat er een aantal mensen met deze schijven http://www.eliseparts.com/products.php?product=1 rijden, hoe bevalt dit, geen trilende remmen meer?
Je moet er denk ik wel rekening mee houden dat deze niet echt het beste van het beste zijn.. Ik heb ook gebeld met iemand van die zaak en gesproken over wat er zou gebeuren als ze te zwaar belast zouden worden (ik wilde natuurlijk niet dat het zaakje echt uit elkaar zou spetteren o.i.d.). Als je ze te zwaar belast worden ze krom (dus trillende remmen), maar het hele spul blijft wel in elkaar zitten. Waar de echte grens ligt, want dat heeft niet alleen met vermogen te maken denk ik, ik zou het niet weten.
De AP variant schijnt echt onvernietigbaar te zijn, maar die heb ik simpelweg niet gekozen omdat ze 2x zo duur zijn en dat vond ik te gek.
(Ik moet wel zeggen dat ik ook geen trillende originele schijven had.)
Gr,
The Duke
					Laatst gewijzigd door the-duke op 14 jun 2009 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.
									
			
						
							The bullshit stops when the light drops
			
						- Maik
 - Groot Speedster Commandeur
 - Berichten: 6850
 - Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
 - Locatie: Zuid-Holland
 
Ik heb de 2-delige schijven van Eliseparts, en ik heb een tijdje met de Carbone Lorraine RC06 gereden. Supercombo qua remmen (remkracht en doseerbaarheid), maar ook een supercombo voor eliseparts, want die remblokken lusten wel een schijfje per paar duizend km namelijk  
 
Nu maak ik minimaal de helft van mijn km's op het circuit, dus slijt het daarom al wat harder, maar het werd toch wat te gek. Voorschijven heb ik ongeveer 5000km mee gedaan (had wel een probleempje met ongelijk gesleten schijf, wat het vervangen wat vervroegd heeft), achter heb ik denk ik ongeveer 8000km mee gedaan.
Hiervoor had ik ook SBS pro track op standaard schijven en was daar behoorlijk tevreden mee (prijs-kwaliteit), maar als de blokken wat minder worden (qua slijtage), merk je inderdaad dat het wat gaat trillen. Remwerking blijft wel oke, het is alleen wat irritant. Buiten het circuit had ik daarna dan weer nergens last van.
Eens kijken wat de EP schijven + R14's gaan doen, ik denk wel goed.
			
			
									
						
							Nu maak ik minimaal de helft van mijn km's op het circuit, dus slijt het daarom al wat harder, maar het werd toch wat te gek. Voorschijven heb ik ongeveer 5000km mee gedaan (had wel een probleempje met ongelijk gesleten schijf, wat het vervangen wat vervroegd heeft), achter heb ik denk ik ongeveer 8000km mee gedaan.
Hiervoor had ik ook SBS pro track op standaard schijven en was daar behoorlijk tevreden mee (prijs-kwaliteit), maar als de blokken wat minder worden (qua slijtage), merk je inderdaad dat het wat gaat trillen. Remwerking blijft wel oke, het is alleen wat irritant. Buiten het circuit had ik daarna dan weer nergens last van.
Eens kijken wat de EP schijven + R14's gaan doen, ik denk wel goed.

