Y...vo :pDominique schreef: @ Ivo, als 295 de buitendiameter is: 7 mm diameter verschil betekend 3,5 mm langere 'arm' als ik van de buitendiameter uitga. Dit is 2,4% verlenging. . . Dat lijkt my niet een wereld van verschil gaan uitmaken.![]()
Als het niet lineair is dan vraag ik mij af hoe AP de natuurwetten heeft kunnen herschrijven!YvoTuk schreef:Y...vo :pDominique schreef: @ Ivo, als 295 de buitendiameter is: 7 mm diameter verschil betekend 3,5 mm langere 'arm' als ik van de buitendiameter uitga. Dit is 2,4% verlenging. . . Dat lijkt my niet een wereld van verschil gaan uitmaken.![]()
Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal![]()
Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.
Het effect is gewoon lineair mits je vanuit het hard van het remoppervlak rekent. Of eigenlijk vanaf het middelpunt van de remklauw zuiger. Dus de arm waar de wrijvingskracht aangrijpt en dus ook het remkoppel neemt procentueel gezien iets sneller toe dan de buitendiameter van de schijf. De afstand waarmee de remklauw naar buiten wordt gezet is dus ook belangrijker dan de toename van de schijf diameter. Het maakt echter allemaal niet zo heel veel uit.Maik schreef:Als het niet lineair is dan vraag ik mij af hoe AP de natuurwetten heeft kunnen herschrijven!YvoTuk schreef:Y...vo :pDominique schreef: @ Ivo, als 295 de buitendiameter is: 7 mm diameter verschil betekend 3,5 mm langere 'arm' als ik van de buitendiameter uitga. Dit is 2,4% verlenging. . . Dat lijkt my niet een wereld van verschil gaan uitmaken.![]()
Ik had er in eerste instantie ook bedenkingen bij en heb gezegd dat ik het eerst zelf eens wilde proberen. Ik heb dus twee sets voor de Elise laten maken en heb daar wat proefjes mee gedaan.
Niet teveel, want de aandrijfassen liggen weer eens naast de auto, maar dat is een ander verhaal![]()
Mijn indruk was toch wel degelijk dat er een stevig verschil merkbaar was. De vertraging lijkt toch stevig toe te nemen ten opzichte van de originele diameter.
Die berekening is overigens niet correct, ik moet eens ff gaan graven, maar het verhaal is anders. Het effect van die diameter is niet lineair.
Nou, helemaal lineair zal het zeker niet zijn: de omtreksnelheid is bij een grotere diameter hoger. Dit zal ongetwijfeld invloed hebben.Speerke schreef:Het effect is gewoon lineair mits je vanuit het hard van het remoppervlak rekent. Of eigenlijk vanaf het middelpunt van de remklauw zuiger. Dus de arm waar de wrijvingskracht aangrijpt en dus ook het remkoppel neemt procentueel gezien iets sneller toe dan de buitendiameter van de schijf. De afstand waarmee de remklauw naar buiten wordt gezet is dus ook belangrijker dan de toename van de schijf diameter. Het maakt echter allemaal niet zo heel veel uit.Maik schreef:Als het niet lineair is dan vraag ik mij af hoe AP de natuurwetten heeft kunnen herschrijven!YvoTuk schreef: Y...vo :p
Nope, het frictievlak verschuift mee naar de buitenkant. Het gehele oppervlak wordt absoluut gebruikt!Maik schreef:Als je schijf X mm groter wordt in radius, dan mag je aannemen dat het bijgeleverde spacersetje ook die X mm de remklauw verplaatst. Als hij verder van de as af zou komen dan ga je niet meer je gehele remblok oppervlak gebruiken.
YvoTuk schreef:euhm... alleen om even in de groep te gooien...
We hebben binnenkort 295 AP schijven voor de Speedster.
Prijzen zijn nog niet definitief bekend.
De schijven komen gemonteerd (aluminium hart) en worden inclusief spacers voor de remklauwen geleverd.
Door de grotere diameter krijg je meer 'moment' vanaf je schijven.
Als een soort service doen we dan ook schijven met een alu hart voor de achterkant, maar dat is op zich niet noodzakelijk.
Ik heb ze er net 4 dagen op dus nog niks nuttigs van te zeggen..Ik weet dat er een aantal mensen met deze schijven http://www.eliseparts.com/products.php?product=1 rijden, hoe bevalt dit, geen trilende remmen meer?