Dynamo

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Dynamo

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hey Herman, heb je zelf al wat meer info gevonden rondom dit vraagstuk? Iedereen hier schijnt er niets vanaf te weten :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ik kan de duitse thread niet lezen (niet geregistreerd), maar...

In een auto als een Speedster zou een andere dynamo niet echt een probleem moeten zijn. (een passende vinden is meestal lastigste)

Veelal zijn de kleinere/lichtere dynamo's dat ook om een reden: ze hebben minder capaciteit.

Waar de standaard dynamo 100 of 120A kan leveren zal een 'race' dynamo vaak al z'n max bereiken bij zo'n 40 a 60A

Met alleen een kleiner vermogen dynamo kan je waarschijnlijk prima uit de voeten. De auto heeft geen elektrische ramen, stoelen, achterruitverwarming, etc.

De vraag is alleen waar de ondergrens zit voordat je een probleem krijgt om de accu te blijven laden als je de verlichting aan hebt en de ventilator bijvoorbeeld.

Een extra complicatie kan zijn als de dynamo een kleinere max stroomkan leveren en ook met een grotere poelie wordt uitgerust.

Dan zal hij per krukas-omwenteling minder draaien als de originele. Dat is goed voor de verliezen te minimaliseren, maar gaat wel ten koste van de effectiviteit bij lage toeren.

Als dat te ver gaat, dan kan hij bij stationair dus wel eens onder de 13V gaan zakken en dan laadt hij de accu bij lage toeren niet meer op.

Een reden waarom een grotere poelie soms nodig is, is als de motor veel meer toeren maakt as origineel. Dan kan je de dynamo over z'n max. rpm draaien en gaat 'ie stuk. Met een grotere poelie verlaag je de max rpm. van de dynamo weer tot in het 'veilige' gebied.

Maar dat is gok ik op de Speedsters (turbo of N/A) nog niet echt een punt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

mmmm... kijk ook een beetje uit voor vibraties in het systeem..

Door de draaisnelheid van de dynamo te veranderen (verhogen) kan je vibraties in de dynamo veroorzaken. Die vibraties kunnen weer doorwerken op de steunen (scheuren) en in het ergste geval zelfs door de krukas pulley.

Normaal zou dat laatste vrijwel onmogelijk zijn, maar ik zie steeds meer 'wijsneuzen' met aluminium pulleys rondsjouwen. Dat is dé methode om trillingen van en naar de krukas één op één door te geven naar de een of de andere kant. In beide gevallen slecht en in beide gevallen kan dat leiden tot erg dure motorschades.
Een pulley is zwaar, dat is niet voor niets en een pulley hoort een inwendige demping te hebben (zichtbaar als rubberen ring). Ook die zit er niet voor niets.

Die 'lichtgewicht' pulleys zitten heb best op de bodem van de sloot ;)
Afbeelding
Plaats reactie