Circuitverzekering

Algemene zaken omtrent onze auto.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Jongens, kunnen we ophouden om mensen direct aan te vallen. Met worden als dom, fatsoenlijk e.d. Als er niet op een normale manier een discussie gevoerd kan worden met wederzijds respect dan word deze discussie gesloten.
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

Het enige wat ik probeer aan te geven is dat de verzekeringvoorwaarden verre van duidelijk zijn.
Zodat we niet eindigen zoals aangeven in dit nieuwsbericht...

'Fortis traineert betalingen schadeclaims'
„Nu al lopen onderhandelingen met Fortis in 1 op de 8 dossiers uit op rechtszaken, terwijl dat bij andere verzekeraars 1 op de 50 is.”
In één geval, waarbij een 17-jarige kapster arbeidsongeschikt raakte , wilde Fortis na 14 jaar nog steeds niet de studiekosten en gederfde inkomsten betalen. Fortis probeerde het voor de rechtbank en het gerechtshof in totaal zesmaal en elke keer werd geoordeeld dat de claim terecht is. ,,Wrang genoeg hebben de raadslieden van Fortis en wijzelf alleen al meer juridische kosten gemaakt dan de hoogte van de schadevergoeding van €40.000.”
Ik bedoel maar...
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Zullen we onze vragen/opmerkingen eens voorleggen aan Fortis?
Gebruikersavatar
zoonvanlinne150
Mega lid
Berichten: 850
Lid geworden op: 21 jul 2006 7:46
Locatie: scheveningen

Bericht door zoonvanlinne150 »

waarom bel je niet gewoon??? I.P.V zo op het forum............................. :?


lijkt me een stuk duidelijker......................... :?:
kan je alles vragen en dan VERTELLEN ze je toch alles??????
de berichten op een forum worden gauw verkeerd begrepen,zeg maar..............

:roll:
''lotus'' en ''kapot''
''engels'' en ''meuk''
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

de jruidische lading van een gesprek is wat minder dan simpelweeg op papier je vragen voorleggen en een antwoord krijgen.


vandaar.
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

Super7 schreef:Zullen we onze vragen/opmerkingen eens voorleggen aan Fortis?
Ik denk dat dat een heel goed plan is.
Wellicht handiger om dat even per email te bespreken?
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

ohjeetje.. schreef:[0f ben je te dom om het te snappen?



Volkomen off topic: Waar is Flap trouwens de laatste tijd :roll: ? TV-tje aan het kopen, compressor inbouwen, met vakantie of zijn zonden aan het overdenken, rijbewijs kwijt...Flap relnicht: laat wat van je horen!

Groeten,


Nico[/quote]

Flap was gewoon beetje klaar met de club.... Maar dit is wel ouderwets!! Rellen!!! Ik ben voor!! Vind dat dit tot op de bodem uitgezocht moet worden, dit kan zomaar niet!! :twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

stevenflappy schreef:
ohjeetje.. schreef:[0f ben je te dom om het te snappen?



Volkomen off topic: Waar is Flap trouwens de laatste tijd :roll: ? TV-tje aan het kopen, compressor inbouwen, met vakantie of zijn zonden aan het overdenken, rijbewijs kwijt...Flap relnicht: laat wat van je horen!

Groeten,


Nico


Flap was gewoon beetje klaar met de club.... Maar dit is wel ouderwets!! Rellen!!! Ik ben voor!! Vind dat dit tot op de bodem uitgezocht moet worden, dit kan zomaar niet!! :twisted: :twisted:[/quote]


:P
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
Gebruikersavatar
zoonvanlinne150
Mega lid
Berichten: 850
Lid geworden op: 21 jul 2006 7:46
Locatie: scheveningen

Bericht door zoonvanlinne150 »

stevenflappy schreef:
ohjeetje.. schreef:[0f ben je te dom om het te snappen?



Volkomen off topic: Waar is Flap trouwens de laatste tijd :roll: ? TV-tje aan het kopen, compressor inbouwen, met vakantie of zijn zonden aan het overdenken, rijbewijs kwijt...Flap relnicht: laat wat van je horen!

Groeten,


Nico


Flap was gewoon beetje klaar met de club.... Maar dit is wel ouderwets!! Rellen!!! Ik ben voor!! Vind dat dit tot op de bodem uitgezocht moet worden, dit kan zomaar niet!! :twisted: :twisted:[/quote]


GO FLAPPIE GO FLAPPIE! :twisted:
''lotus'' en ''kapot''
''engels'' en ''meuk''
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Zie nieuw topic inzake brief Quartz!!
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

zie wederom ander topic voor het vervolg..
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

10 vragen die ik heb betreffende de circuitverzekering :

Punt 1.)
In afwijking van de polisvoorwaarden is gebruik van het voertuig op circuits in Europa toegestaan, mits er geen sprake is van onderlinge competitie(races);

Vraag 1).
In punt 2 wordt expliciet een uitzondering gemaakt voor zg. sprint- en slalomwedstrijden. Bij dit soort wedstrijden staat tijdwaarneming centraal.
Indien het gebruik op circuits geen zg. sprint- en slalomwedstrijd betreft, maar er wel sprake is van tijdwaarneming (b.v. registratie rondetijden), wordt dit dan door Fortis aangemerkt als zijnde Competitief?

Punt 2).
Gebruik voor zg. sprint- en slalomwedstrijden, waarbij bestuurders om beurten een ronde op het circuit afleggen is toegestaan;

Vraag 2a).
Vallen sprintwedstrijden waarbij 2 auto's gelijktijdig naast elkaar (ieder op haar eigen afzonderlijke wegdek) starten (zg. Dragraces) onder de dekking?

Vraag 2b).
Wordt met om beurten bedoelt dat er slechts 1 auto per keer op het circuit aanwezig mag zijn?
(zo ja, dan is Wimedo uitgesloten, daar op die baan om de 20 seconden gestart wordt)

Vraag 2c).
Dient de organisatie van een zg. sprint- en slalomwedstrijden zich te conformeren aan de zg. Lotus-on-Track regels?

Punt 3).
Bij gebruik tijdens circuitdagen dient de organisatie zich te conformeren aan de zg. Lotus-on-Track regels;

Vraag 3a).
Wat wordt er precies verstaan onder de Lotus-on-Track regels en waar kan men deze vinden.

Op de webpagina http://www.lotus-on-track.com/faq.html worden enkele regels genoemd, zijn dit de door Fortis bedoelde Lotus-on-Track regels?
Zo ja, hoe dient er dan gehandeld als de regels op zich niet eenduidig zijn?
b.v. het verschil tussen "advise that you wear helmets" terwijl er later staat "Helmets are compulsory for all people intending to drive or passenger".
Eerst wordt er gespoken over het adviseren (advise) van het dragen van een helm, terwijl er later staat dat ze verplicht (compulsory) zijn!

Vraag 3b).
1 - Geldt deze Lotus-on-Track regel confirmatie ook voor een organisator van bekwaamheidsoefeningen?
2 - Geldt deze Lotus-on-Track regel confirmatie ook voor een organisator van slipoefeningen?
3 - Geldt deze Lotus-on-Track regel confirmatie ook voor een organisator van trainingen?
4 - Geldt deze Lotus-on-Track regel confirmatie ook voor een organisator van vrijrijden?
5 - Geldt deze Lotus-on-Track regel confirmatie ook voor een organisator van oefeningen voor het behalen van een race licentie?
6 - Geldt deze Lotus-on-Track regel confirmatie ook voor een organisator van ritten voor goede doelen?

Vraag 3c).
1 - Op welke wijze (mondeling, schriftelijk, email, website, opname regels in voorwaarden etc.) dient een organisatie zich te conformeren aan de Lotus-on-Track regels?
2 - Zijn er voorwaarden aan wie deze confirmatie mag afgeven (b.v. bestuur, voorzitter of kan worden volstaan met de persoon die b.v. de rijdersbriefing geeft)?
3 - Wanneer (voor aanvang evenement, tijdens evenement of na afloop in geval van schade) dient deze confirmatie afgegeven te worden?

Vraag 3d).
In hoeverre is het voor een organisatie toegestaan af te wijken van de Lotus-on-Track regels?

Vraag 3e).
In hoeverre geven wijzigingen van de Lotus-on-Track regels beperkingen aan de dekking door Fortis?

Punt 4).
Circuitdagen zijn niet competitief;
Inhalen mag uitsluitend aan de zijde zoals aangegeven in de briefing;
Inhalen mag uitsluitend op rechte stukken;
Deelname uitsluitend na deelname aan de rijdersbriefing.

Vraag 4).
Is het toegestaan dat er in de rijdersbriefing instructies worden gegeven die tegenstrijdig zijn aan de Lotus-on-Track regels?
Bijvoorbeeld rechts inhalen in plaats van Links.

Vraag 5).
Welke eisen stelt Fortis aan de organisatie met betrekking tot het naleven van de Lotus-on-Track regels?

Vraag 6).
Indien er een schade aan een Fortis verzekeringsnemer ontstaat doordat een andere bestuurder zich niet heeft gehouden aan de Lotus-on-Track regels / organisatie / rijdersbriefing, is deze schade door Fortis gedekt?

Vraag 7a).
Zijn inzittenden op basis van deze circuitverzekering verzekerd of geldt de verzekering alleen voor de bestuurder?
Zo nee, biedt een eventuele aanvullende inzittendenverzekering wel dekking tijdens circuitgebruik?

Vraag 7b).
Zijn er eisen voor wat betreft veiligheidskleding / dragen van een helm?

Vraag 8 ).
Een casco verzekering voor de openbare weg geeft ook dekking in geval van schade door een technisch mankement, bijvoorbeeld brandschade als gevolg van het lekken van olie op een hete uitlaat.
Indien zich een dergelijke schade voordoet op een circuit, is dit dan gedekt?
Zo ja, gelden ook hiervoor dat ze organisatie zo wie zo aan de Lotus-on-Track regels moet voldoen?

Vraag 9).
Is schade aan circuit en eventuele gevolgschade gedekt?

Vraag 10).
De Nordschleife wordt aangemerkt als een openbare (tol)weg.
In de polisvoorwaarden wordt geen enkele weg expliciet uitgesloten, op basis waarvan stelt Fortis dat ook daar de Lotus-on-Track regels van toepassing zijn?
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Pfoe :shock:

OK, toch een poging :roll:

1.) Ja (tijdwaarneming, dus met "winnaar" en tevens mogelijkheid dat rijders eerder neigen de grenzen op te zoeken).

2a.) Nee, om beurten, dus niet tegelijk.

2b.) Nee, om de beurt is "als de beurt van de ander is afgelopen".

2c.) Ja, geen dekking bij organisatoren die zich niet conformeren.

3a.) Daar kan Yvo je alles over vertellen.

3b.) Ja (denk alleen niet dat punt 5 in de praktijk zal voorkomen en indien bij punt 1 sprake is van bekwaming in bijv. "inhalen in bochten": nee. En uiteraard mag er geen sprake zijn van tijdmeting).

3c.) 1 Geen flauw idee
2 Goede vraag, wie/wat is organisatie
3 Het lijkt mij dat bij inschrijving duidelijk moet zijn of het conform is (al was het alleen maar voor jezelf). Achteraf is niet mogelijk i.v.m. verplichte rijdersbriefing als onderdeel van de confirmatie.
3d.) Niet, confirmatie is confirmatie.
3e.) De LoT-regels zijn "as is". Het lijkt me niet dat eenzijdige wijzigingen van de LoT-regels mogelijk is. Er zal dan dus opnieuw onderhandeld moet worden. Dit zou in de statuten moeten staan. Interessante vraag dus :!:

4.) Nee, dit is zelfs tegenstrijdig met de confirmatie.

5.) Eh, misschien dat de LoT-regels worden gevolgd..? Deze worden in de rijdersbriefing meegenomen. Rijders die deze regels dan alsnog overtreden, doen dit uiteraard op eigen risico. Dus in geval van schade door inhalen in de bocht, is de ingehaalde wel verzekerd en de inhalende niet.

6.) Zie hierboven.

7a.) Inzittenden zijn verzekerd. Zij zijn niet expliciet buiten de verzekering gelaten en er is bijvoorbeeld wel sprake van "helm-plicht" voor bijrijders.

7b.) Deze vraag heb je zelf min of meer al beantwoord.
"Helmets are compulsory for all people intending to drive or passenger"
. Over overige veiligheidskleding staat voor zover ik weet niks vermeld, maar hier kan Yvo wellicht uitsluitsel geven? De verplichte classificatie van de helm wordt volgens mij ook niet vermeld :!: , hetgeen interessant is, de ene helm is de andere immers niet qua bescherming. Aan de andere kant, de helm draag je voor je eigen bescherming, dus dan wil je sowieso de beste, toch?

8.) Is dat zo? Mijn distributieketting is ooit gebroken (op openbare weg), met als gevolgschade een volledig defecte motor (kapotte drijfstangen, zuigers, kleppen, nokkenas, etc.). Dit werd niet door mijn casco verzekering gedekt. Het lijkt me dat schade, die op de openbare weg zou worden gedekt, ook op het circuit wordt gedekt, het is immers een extensie van je reguliere verzekering. Zolang de organisatie zich maar aan de LoT-regels heeft geconformeerd...

9.) Mijn eerste vraag: ben jij als rijder aansprakelijk voor schade aan het circuit of is de organisatie van het evenement dat? Indien het eerste het geval is, dien je volgens mij gebruik te maken van je aansprakelijkheidsverzekering. Hetzelfde geldt namelijk als jij schade aanricht aan bijv. een vangrail naast de openbare weg. In mijn optiek is de organisator aansprakelijk, zij hebben immers een overeenkomst met het desbetreffende circuit, niet de rijder persoonlijk. Dat geeft ook legislatie aan de hoge deelnamebedragen die worden gevraagd.

10.) Dat is een typsiche vraag voor juristen :wink: Lijkt me aanvechtbaar, als dat daadwerkelijk de status is van dat stuk asfalt.

Ik heb zelf ook nog een vraag: als je doelbewust de veiligheidsvoorzieningen van je auto uitschakelt, ben je dan ook nog verzekerd? Ik doel hierbij op bijv. een ABS-switch. Iets zegt mij dat de verzekeringsmaatschappij dit kan aangrijpen om alsnog niet uit te betalen... :roll:

Anyway, dit zijn mijn antwoorden. Je kunt hier geen rechten aan ontlenen :wink:
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Heren, lijkt me niet dat we dit verder moeten bespreken op het forum. De enige die daadwerkelijk de antwoorden kan geven is Fortis. Zij verschuilen zich achter een stel regels, die bijna nooit één op één worden overgenomen bij trackdays. Wij leven in de veronderstelling dat nagenoeg elke trackday gedekt is. Daar betalen we ook voor. Op basis van de uitlatingen van Fortis zijn we daar aan gaan twijfelen.

Ik ga een tweede brief schrijven en als de conclusie is dat Fortis toch niks dekt, dan betalen we met z'n allen een veel te hoge premie..
Gebruikersavatar
paulb
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 21 mar 2008 22:03
Locatie: Sittard

Bericht door paulb »

Kan iemand mij vertellen waar ik de "Lotus on Track" regels kan vinden?

Groetjes,

Paulb
Plaats reactie