Turbo’s worden aangedreven door de uitlaatgassen van de auto, maar superchargers (ook wel compressor genoemd) worden aangedreven door de motor zelf. Terwijl de supercharger juist bedoeld is om de motor extra vermogen te geven, kost het tegelijkertijd energie om de supercharger aan te drijven. Gelukkig levert het meer op dan het kost, want anders zou het gebruik een beetje onzinnig zijn. Als het goed is vertel ik je niets nieuws. Dan zul je dus ook snappen dat het wellicht nog efficiënter kan zijn wanneer je voor de aandrijving van de supercharger niet de motor zelf, maar een elektrische accu kunt gebruiken.
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die dat al een keer hadden bedacht, waaronder het Britse bedrijf Controlled Power Technologies (CPT). Zij hebben een technologie ontwikkeld met de chique naam “Variable Torque Enhancement System (VTES)”, waarbij de supercharger wordt aangedreven door accu’s met als heilig doel: meer vermogen en minder verbruik. De techniek is rijp voor massaproductie en CPT probeert autofabrikanten nu zover te krijgen om de techniek te adopteren voor toepassing in zowel benzineauto’s als diesels.
Testen hebben aangetoond dat een 1,2 liter motor met een elektrische supercharger kan presteren als een 2,0 liter motor, met daarbij een verbetering van 40 procent in de acceleratietijd in vergelijking tot een niet geblazen motor van dezelfde omvang. CPT heeft een deal gesloten met het bedrijf “Switched Reluctance Drives Limited” voor de productie van kant-en-klare units voor toepassing in productie-auto’s. Het is nog niet duidelijk of en hoe snel autofabrikanten de technologie zullen toepassen, maar gezien de uitstootproblematiek, komt CPT op het juiste moment en maakt men een goede kans.
Met mijn beperkte technische aanleg, zit ik nog wel met één vraag: Hoe worden de accu’s opgeladen die de supercharger aandrijven. Als de motor dat uiteindelijk moet doen, dan lijkt het me een beetje lood om oud ijzer.
www.autoblog.nl
Elektrische supercharger rijp voor massaproductie
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Tot het tegendeel bewezen wordt, is energie nog steeds niet gratis..
En ook de energie voor die elektrische supercharger zal dus ergens vandaan moeten komen... (De accu en de dynamo dus, met daarbij nog wat rendementsverliezen.)
Het is natuurlijk de bedoeling om die tijdens rustig rijden op te laden en die E-SC af en toe te gebruiken. Want hoe lang geef rij je tegenwoordig nog volgas op de openbare weg...
Maar wel interessant
En ook de energie voor die elektrische supercharger zal dus ergens vandaan moeten komen... (De accu en de dynamo dus, met daarbij nog wat rendementsverliezen.)
Het is natuurlijk de bedoeling om die tijdens rustig rijden op te laden en die E-SC af en toe te gebruiken. Want hoe lang geef rij je tegenwoordig nog volgas op de openbare weg...

Maar wel interessant
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Het is zeker interessant, want je kan er heel mooi je boost mee regelen.
Bijna geen turbogat (zoals met een compressor) en op elk toerental valt redelijk nauwkeurig je boost te regelen, vele mooie mogelijkheden dus!
Dat efficientieverhaal is prietpraat inderdaad. De energie moet opgewekt worden door een niet-zo-efficiente dynamo inderdaad...
Bijna geen turbogat (zoals met een compressor) en op elk toerental valt redelijk nauwkeurig je boost te regelen, vele mooie mogelijkheden dus!
Dat efficientieverhaal is prietpraat inderdaad. De energie moet opgewekt worden door een niet-zo-efficiente dynamo inderdaad...

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1525
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
1 April?
Idee is in theorie mogelijk, maar als je wat rekensommetjes er op loslaat dan begint het er niet erg interessant uit te zien. Het vermoegen moet inderdaad ergens vandaan komen.. 10Kw dynamo???
Voor een korte 'boost' in vermogen kan je dan waarschijnlijk veeeeel efficienter zoals de huidige hybrides met een hulp-elektromotor aan de aandrijving werken ipv. een 'omweg' van een compressor die de (inefficiente) verbrandingsmotor weer gaat oppeppen.
Bye, Arno.
Idee is in theorie mogelijk, maar als je wat rekensommetjes er op loslaat dan begint het er niet erg interessant uit te zien. Het vermoegen moet inderdaad ergens vandaan komen.. 10Kw dynamo???

Voor een korte 'boost' in vermogen kan je dan waarschijnlijk veeeeel efficienter zoals de huidige hybrides met een hulp-elektromotor aan de aandrijving werken ipv. een 'omweg' van een compressor die de (inefficiente) verbrandingsmotor weer gaat oppeppen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
1 april denk ik niet:
http://www.autobloggreen.com/2008/02/13 ... tion-tech/

http://www.autobloggreen.com/2008/02/13 ... tion-tech/
Tenminste, als ze dan eigenlijk bedoelen "electrically powered supercharger"Controlled Power Technologies buys CO2 reduction tech from Visteon
Posted Feb 13th 2008 4:17PM by Sam Abuelsamid
Filed under: MPG
Much like Delphi, auto parts supplier Visteon has struggled mightily to survive since being spun off from former parent Ford. Over the last few years they have shed many business units with the latest being a portfolio of technologies for reducing CO2 emissions. Controlled Power Technologies has just acquired powertrain technology and licenses that Visteon had in advanced development including an electronically-controlled supercharger, a micro-hybrid start-stop system and exhaust gas energy recovery system. Controlled Power is making acquisitions to capitalize on the need for CO2 emissions reductions throughout the auto industry. A big chunk of the Visteon deal includes licensing agreements with UK company Switched Reluctance Motors Ltd. They produce a type of brushless motor that is being increasingly used for automotive applications. The motor speed and torque can be precisely controlled by a dedicated electronic control unit, although the control itself can be quite tricky, especially if no rotor position sensor is used. The SR motors are being used in systems like the micro-hybrid for the start-stop functionality.
[Source: Controlled Power Technologies]

