30 maart, rijvaardigheidstraining lelystad

Na praten over een evenement.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

30 maart, rijvaardigheidstraining lelystad

Bericht door allen »

Zaterdag nog vrolijk de weg op geweest voor wat klanten. Thuisgekomen nog wat gewerkt en een uurtje of twaalf lag ik op bed. Kwart voor zeven sloeg de hand met frisse tegenzin de wekker uit en na een opfrissing en een heerlijk ontbijt de navi in de Speedster gehangen. Eindbestemming was het anwb testcentrum in Lelystad. De navi had ik geprogrammeerd om het eerste en laatste stuk van de rit over de landwegen te rijden. Dan zagen we tenminste nog wat. 10 Voor alweer? Op weg dan maar. Op een voor mij relaxte snelheid zat ik op de binnendoorweg richting Noorderloos, toen ik eens op de navi keek. Aankomsttijd 10:15. :shock:
Een paar grove, niet te herhalen woorden omdat de klok blijkbaar was verzet. Ik had er al moeten zijn. Dan reste me nog maar één ding. Het gas erop. De navi uit haast vergeten op snelste route te zetten en net op het kunstmatige eiland aangekomen gelijk de N weg opgereden. Dat is dus a-relaxed als je haast hebt. Wat een golvend wegdek. Sommige stukken moest je aardig van het gas af wilde je niet los komen. Afijn. Vijf over tien de auto geparkeerd en blijkbaar net het "hallo ik ben..." gemist.

Daarna een hele dag tussen de Elises, een paar Speedsters, een Noble en een werkelijk waar prachtige Lotus Esprit een rijvaardigheidstraining gehad. Laatste 2 wagens klonken heerlijk!

Bij de eerste proef, een gripcirkel, al direct de auto achterstevoren gezet. Maar dit was een leuke, niet al te moeilijke oefening.
Op naar de tweede proef dan. Remmen in een rechte lijn en een stokje ontwijken. Behoeft geen uitleg in een auto met abs. Een erg saaie oefening. Het was wel leuk om te zien hoe de Noble bij mij in de groep die test moest doen. Nul komma nul stumperhulpjes. Dat bleek nog niet zo makkelijk om er dan beheerst omheen te gaan.
Na een uitgebreide lunch tijdrijden. Een wirwar van pilonnen. Dat was ik duidelijk niet gewend. Heb er zelfs een keer m'n eigen parcours van gemaakt. Geloof me, ik zat niet bij de snelste twee. :oops: :lol:
Volgende proef dan maar.
Met 30 over een baantje rijden en dan links of rechtsachter een klap krijgen. Erg leuk. Was ook goed beheersbaar totdat ik halverwege moe begon te worden. Meesturen naar de kant waar je naartoe gelanceerd wordt. Altijd grappig, not...
Tijd voor een bak koffie gevolgd door de laatste proef.
Een helling afrijden met 70, 80 en 90. In de ankers en het laatste momentje linksom sturen. De helling oprijden en linksom naar de proef was leuker. :wink:
Heb me wel vermaakt toen we van de epoxybaan in de binnenbocht dezelfde proef konden doen. Op een normale snelheid uiteraard. Eerste twee keer al direct de snelheid veel te hoog. Dat krijg je als je een exige op winterbanden voor je als referentie gebruikt. Waren niet de enige twee keer dat het fout ging. De concentratie was er ook al ergens tegen een minimum gebotst na een hele dag.

Achteraf gingen de snelsten van de tijdrit nog een slalom doen en kon de rest uit twee onderdelen kiezen om voor de lol te doen. Dan maar naar die gripcirkel. Daar kwam ook al snel die Lotus Esprit. Raampje open en genieten van dat dat ding als die weer driftend over de cirkel ging. Een beste man in een Exige (waarvan ik al wist dat hij o.a. een Ultima en Caterham had) zette halverwege de auto naaste me en na een toeter voor wat aandacht legde hij me eerst een en ander uit wat ik kon proberen. Twee ronden later sprong hij uit de auto en kwam hij naar me toegerent, stapte in (voor zover het ging) zodat hij wat beter kon uitleggen tijdens de rondjes om de gripcirkel. In een kwartiertje leer je niet netjes driften heb ik gemerkt maar desondanks alleraardigste tips.

Einde dag nog even kennis gemaakt met Alain en tussen een bonte stoet van auto's teruggereden die naar België moesten. Edwin heb ik niet mee kunnen kennismaken. Wat reed hij/je?

Dag geslaagd, deelnemer gesloopt en een nachtrust die overweldigend was. 8)
Gebruikersavatar
Edjes
Mega lid
Berichten: 605
Lid geworden op: 19 aug 2006 12:20
Locatie: Arnhem

Bericht door Edjes »

't was heel erg leuk en leerzaam.
met name de plaatproef (achterwielen weggooien) ging me erg goed af, het ding werd steeds moeilijker gezet voor me.
leuk groepje, prettig kennisgemaakt met oa Alain en Sjaak de koekjesbakker met werkelijk een fenomenale Exige S.

Ik reed een zilveren Speedster T (ietsje lelijker dan die van Alain :) )
Ik zal tzt nog wat foto's posten.
Er komen vast nog wel foto's van GP Elite.

Al met al een zeer prettige dag!
Laatst gewijzigd door Edjes op 31 mar 2008 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Speedster T #5002
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Had jij een stel zwarte stickers achterop dan???
Gebruikersavatar
Edjes
Mega lid
Berichten: 605
Lid geworden op: 19 aug 2006 12:20
Locatie: Arnhem

Bericht door Edjes »

allen schreef:Had jij een stel zwarte stickers achterop dan???
Zowww ech nie!
Speedster T #5002
Gebruikersavatar
Edjes
Mega lid
Berichten: 605
Lid geworden op: 19 aug 2006 12:20
Locatie: Arnhem

Bericht door Edjes »

Heb wat foto's bij elkaar geflanst en op het web gegooid.
Geen sterrenfoto's, veel uit de auto genomen.
Daarnaast slecht weer, dus vaak donker.
Al met al wat bijzonderheden gefotografeerd, geen echte aktiefoto's, maar kiekjes. Beter dan niets, voorlopig.
Hopelijk volgen er nog mooie foto's van GP Elite.

Allen, de zilveren speedster met rode dak is de mijne.... 8)

Enne....ik zou bijna gaan sparen voor een Exige, owww wat zijn dingen mooi!!

Disclaimer: ik heb nummerplaten niet verwijderd, te veel werk. Zou iemand bezwaar maken tegen zijn nummerplaat op het web, dan kan hij/zij zich tot mij richten en zal ik de foto verwijderen.

Klik hier
Speedster T #5002
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Bericht door alain »

Dag Edwin en Allen ,

Leuk om jullie te leren kennen.

Het is lang geleden dat ik mij nog zo goed heb geamuseerd met de Speesdster.
Ik heb weeral enkele details bijgeleerd om mijn wagen beter te kunnen beheersen bij glad wegdek.
En vooral terug vertrouwen gekregen in de auto.

Wat gaat dat ding hard !! :D
Het Driften ging echt goed met de sperdifferentieel !!

Ik had bij de slalom de tweede tijd van de dag.
Helaas heb ik bij de finale alles verknald bij het laatste kegeltje.
Ik was naar het schijnt bezig om de beste tijd neer te zetten
(en te laten zien dat de Speedster sneller is dan een lotus )
Helaas .... de Paashaas zijn fout denk ik? :)

ALain

PS Mooie foto's Edwin!!
Kan je die ene waarop ik mooi opsta doorsturen naar mij?
Gebruikersavatar
Edjes
Mega lid
Berichten: 605
Lid geworden op: 19 aug 2006 12:20
Locatie: Arnhem

Bericht door Edjes »

Alain, graag zou ik wat meer info willen hebben over je aanpassingen en over Klasen. Zou je wat kunnen uitwijden? Ik ben onder de indruk van je auto. 8) Het was erg gezellig en leerzaam!

Wie reed Wilberts oude auto? Was er ook toch?

Enne....je winst zat alleen in de pk's he? toch? :P

ik mail je de foto (even kijken of het lukt via PB)
Speedster T #5002
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

De auto van Wilbert is naar de ex-eigenaar van mijn auto. Ik was diegene met de rode. :lol:
Volgens mij heb ik je nu dus wel gezien, want de zilveren speedster met het rode dakje had een kentekenplaat van Opelcentrum Oosterhout, toch?

Ik was goed onder de indruk van de zwarte Exige en de rode Esprit. De eigenaar daarvan nog even aangesproken want mijn god, wat een prachtbak is dat zeg!

Alain, stukje oprijden met je was leuk tot zover ik brandstof nodig had. Vrijwel direct en dan voldoet de Tango ook wel. :lol:
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Bericht door alain »

Ik ben nog in één trek thuis geraakt met zelfde tank.
Scheelt wel met een 55 liter :D tank.

Stephan Klasen zei nog tegen mij " You will love your car !!"
En hij had nog gelijk ook !

Ik doe deze auto voor geen geld meer weg!!!!
Dat ding gaat zo hard dat ik 2 weken nodig had om het vermogen gewoon te worden en volle gas te durven geven.

Ik kan er heel rustig mee rijden maar vanaf ik het gaspedaal een beetje dieper intrap breekt de hel los.
Mijn hersenen kunnen dit op ene of andere manier niet verwerken
Precies of de tijd stil staat. :D

en met een 76mm uitlaat mag het geluid er ook wel zijn denk ik
Alhoewel ik het zelf nog niet gehoord heb van buitenuit dan.
Klinkt het niet te hard Edwin ?
Gebruikersavatar
Edjes
Mega lid
Berichten: 605
Lid geworden op: 19 aug 2006 12:20
Locatie: Arnhem

Bericht door Edjes »

het geluid was waanzinnig mooi!
(wel onhandig bij keuringen en bij lange ritten oordoppen in?)
Speedster T #5002
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Bericht door alain »

Hi Edwin

Tof om te horen dat je onder de indruk bent van mijn auto.
Sinds ik de Speedster heb heb ik altijd zoiets gevoeld dat ik iets miste in die auto.
Het was niet echt een heel sportieve auto maar meer een snelle cruiser eigenlijk.

De auto die ik terug kreeg van Stephan was helemaal anders.
Hij is zo vinnig geworden en reageerd op minste druk op je gaspedaal.
Fantastisch gewoon.
Turbogat ? niets meer van te merken.

(Edwin je hebt pb ivm Stephan Klasen van Klasen-Motors)
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Bericht door alain »

Vanaf 260 geen oordopjes meer nodig
Dan ga je toch al sneller dan het geluid :lol:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Mooie verhalen mannen!
En Alain, waar blijft dat topic van jou waarin je al je nieuwe aanpassingen bespreekt? :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Iemand eigenlijk al foto's gehad?
Plaats reactie