bandenspanningsmeter

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

bandenspanningsmeter

Bericht door 12Esc »

Ik zag dit vandaag in de makro folder:
Meter voor bandenspanning en temperatuur, 117 euro incl BTW. Zinvol?
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (39.55 KiB) 2371 keer bekeken
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Heb zelf een 12 volt compressortje van de New Mini :shock: in de kofferbak. Daarnaast nog een goede bandendrukmeter van Sparco. Op die manier ben ik niet afhankelijk van pompstations.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Hmm, dat ziet er wel interessant uit. Ik heb jaren terug gezocht naar dit soort kits voor aftermarket montage, maar er was toen erg weinig te vinden.

Het punt is inderdaad wel hoe zwaar de ventieldopjes zijn i.v.m. onbalans. En het is natuurlijk wel wat gevoelig voor diefstal, dopjes zijn zo te zien wat aan de grote kant :)

Voor op het circuit kan ik me voorstellen dat deze ERG nuttig kan zijn. Voordat je je bandenspanning kan meten heb je vaak toch al even weer wat langzamer gereden en is er alweer wat verloop in temperatuur. Met zoiets moet het mogelijk zijn een indruk te krijgen of 1 of meer van de wielen het zwaarder te verduren hebben.

Overigens ben ik eigenlijk afgestapt van een compressor voor m'n banden. Heb er nog wel standaard 1 onder de neus liggen in het geval van een lekke band. Maar gebruik tegenwoordig eigenlijk altijd een fietspomp met een verloopje. Gaat stuk vlotter dan compressor helemaal aansluiten met een goede pomp hoef je maar paar slagen te maken om juiste druk te krijgen.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Hmm, 10 gram wegen de sensors. Dat is redelijk wat gewicht op een ventiel. Ventiel waarschijnlijk niet zo blij mee en wiel opnieuw balanceren?

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ik zie die dopjes als een extra risicofactor om met een lekke band te stranden. Je zou ze maar tegen een stoeprandje rijden bij het parkeren (het ventiel, niet je band).
De fietspomp is eigenlijk wel een goed idee. Ik heb dat nooit geprobeerd. Neemt alleen wat lastig mee, dus de compressor blijft vlp wel in de auto liggen.
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

Ben ik nou gek :!: zeg maar ja,........je hoeft toch in het dagelijkse verkeer toch niet je bandenspanning en temperatuur te weten.Dat is mooi als je HARD op het circuit bezig bent.De meesten staan trouwens stil :P Niks voor Pipo :?:
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Dit 10 gram is niet alleen vervelend voor de balans van he wiel, het is sowieso een erg vervelende bijkomendheid!

Een ventiel staat over het algemeen op zo'n fijn flexibel stokje. Dat wil dus zeggen dat op het moment dat het 'stokje' beweegt, zal ook de balans dynamisch veranderen. :roll:

Daarnaast... als je in staat bent om echt hard te rijden loop je het risico dat het ventiel scheurt..

In het verleden leverde Lotus eigen ventieldopjes, ook bij die dingen moest je aan een gram of tien denken. Het effect.. meerdere Esprits gezien met gescheurde ventielen. Ze hadden één overeenkomst... die fijne dopjes!

Voor wat betreft het monitor kitje; waar je vooral op moet letten is de nauwkeurigheid van die dingen.
Ik heb een paar maanden geleden contact gehad met een paar Chinese en Taiwanese leveranciers van dat spul.
Op het moment dat je vraagt naar de stabiliteit over het temperatuurbereik en het verloop over tijd wordt men over het algemeen wat stilletjes. Op zich ook niet heel vreemd omdat het best lastig is om zo'n ding lekker stabiel te krijgen in die omgeving.

Het enige wat mij overigens een beetje de wenkbrauwen deed fronsen uit die Makro advertentie was het verhaal dat die krengen verplicht zouden worden.... wtf?
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Yvo,

Voor zover ik weet moeten nieuwe auto's vanaf 2011 verplicht over een bandenspanningscontrolesysteem (lekker galgjewoord) beschikken ...

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

SteV6 schreef: Voor zover ik weet moeten nieuwe auto's vanaf 2011 verplicht over een bandenspanningscontrolesysteem (lekker galgjewoord) beschikken ...
Hoewel dat in de meeste gevallen een heel simpel systeem is wat met de ABS computer werkt.

Daarbij vergelijkt deze de omwentelingen en als 1 wiel 'uit de pas' gaat lopen, dan gaat er een lampje aan dat je een lekke band hebt.

Dit is natuurlijk een relatief systeem wat alleen alarmeert als 1 band (veel) lagere spanning heeft als de rest. Als je alle banden op 0.5 bar zet dan ziet dit systeem niks verkeerds...

Maar het kost in de meeste gevallen voor de autofabrikanten weinig tot niets (wat extra software), dus ga er vanuit dat het overgrote deel een dergelijke aanpak kiest.

Absolute systemen met sensors in de band/velg zijn meestal duurder (en vereisen soms velgen met de juiste vorm in het midden of rond het ventielgat), maar geven natuurlijk wel directe metingen en dan zie je dus ook meteen als alle 4 de banden te zacht (of hard :) ) zijn.

Ook in de politieke discussie op dit moment is om tegelijk ook stability-control verplicht te maken op nieuwe auto's.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie