Cruise control op Opel Speedster 2.2 (Z22SE)

Alle overige technische zaken.
the-duke
Mega lid

Cruise control op Opel Speedster 2.2 (Z22SE)

Bericht door the-duke »

Beste collega-liefhebbers.. Een ideetje wat ik graag met jullie deel...

Wat is het doel:
Ik wil graag cruise control op mijn Speedster 2.2, omdat we hier veel te maken hebben met trajectcontroles, waar je niet steeds onnodig langzaam over wilt rijden, dus constant precies op de (GPS) grens, zodat het aan de andere kant niet met 100% garantie hele dagen boetes regent.. 8)

Wat is er al bekend:

1) Het is mogelijk op een Opel Speedster 2.0 Turbo (Z20LET).. Het idee komt bij mij ook van Herman..
Vmax kan dit aanbrengen en op de ECU de cruise control "activeren", maar helaas alleen voor Bosch m.1.5.5, me7.6.1 etc ECU's, dus niet voor de 2.2.

2) De Speedster 2.2 en 2.0 hoofdkabelboom zijn niet hetzelfde (resp. GM 9197546 en GM 9198416)

3) De Speedster 2.2 heeft dezelfde ECU (GM 12202143) als de Vectra B, Astra G en Zafira A Z22SE, die wel cruise control kunnen hebben.

4) Remlichtschakelaar origineel Speedster 2.2 (GM 9197391) is anders dan turbo

5) Er zijn de Astra en Zafira vele verschillende handels gebruikt voor de cruise control, maar verwijzen in EPC nu nog maar naar 2 mogelijkheden (GM 13142073 en 92115268)

Wat is er niet bekend:
1) Zit de bedrading en stekkers er wel voor hendel + koppelingsschakelaar (tot in de ECU bij een 2.2) ?
2) Welke handel (origineel Speedster= GM 9181010) met knopjes voor cruise control kan je gebruiken ?
3) Welke koppelingsschakelaar ?
4) Hoe bevestig je de koppelingsschakelaar ?
5) Past die handel wel zo in de Speedster 2.2 ?
6) Kan je de cruise control wel activeren op de 2.2 ECU en wie kan dat (via Tech-2 misschien) ?

Misschien kent iemand bepaalde feiten en/of heeft zin om mee te denken in dit mini-projectje..
Hulp wordt zeker gewaardeerd!

gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Hi The-Duke,

1. Voor zover ik weet zit de bedrading niet op de kabelboom. Ik dacht zelfs dat
de in de stekkers deze pinnen niet zijn aangesloten, maar dat kan ik nu niet
controleren omdat ik mijn body kabelboom hier niet heb.

2. Hendel durf ik niet te zeggen, maar lijkt me dat je gewoon die van vectra
oid kan gebruiken, die heb ik er ook op zitten en dat past prima.

3+4. koppelingsschakelaar durf ik niet te zeggen, is er ooit wel zoiets gemaakt
voor deze pedal box? En als ze het bij de turbo doen, kan je dat dan niet ook gebruiken voor de 2.2? Heeft toch dezelfde pedal box?

5. Hendel past bij mij iig wel.

6. De cruise control software is niet te activeren op de 2.2 uit de speedster
aangezien de code er gewoon niet in zit. Je zou dan over moeten gaan naar de
code uit de astra/vectra/zafira. Echter, dan krijg je waarschijnlijk problemen.
De ABS unit zit daar op de CAN bus (nodig voor o.a. ESP en TC), en bij de
Speedster is dat niet zo. Heel misschien met creatief engineeren zou je de
software voor cc eruit kunnen lepelen en erin kunnen bouwen, maar dan moet je
toch wel HEEEEEL erg veel kennis hebben van hoe de ECU software in elkaar zit
(en niet alleen de maps).

Alternatief kan zijn om te kijken naar aftermarket cruise control. Ik weet niet
of er al kits zijn die kunnen werken met een fly-by-wire pedaal? Zou relatief
makkelijk moeten zijn. Kastje voor de cruisecontrole in de stekker van het
pedaal, signaal erheen voor snelheid (bv. van de stack jatten) en dan zou ie
moeten kunnen werken (nog wat knopjes hier en daar natuurlijk toevoegen :)

Mark

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

hmm..

helaas komen er nu wel een paar feiten (bedankt trouwens Mark!) naar boven die mij erop wijzen dat ik dit verhaal beter op kan geven.

Als de functionaliteit sowieso al niet in de Speedster software zit, doordat een Speedster een heel ander principe heeft dan andere types Opel met dezelfde ECU (CAN bus bv) lijkt het me een onbegonnen zaak voor mij..

Misschien zou er wel een aftermarket systeem te vinden zijn voor een EGAS pedaal, maar ik had eigenlijk gehoopt één en ander zo aan te kunnen sluiten met erg originele looks, zonder de bestaande bedrading echt te moeten onderbreken/aanpassen..

Jammer, maar in ieder geval weer wat geleerd.

gr,
The-Duke
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ja, had ik ook gehoopt. Tijd terug met Leo bezig geweest. Krijg de motor wel gestart met een ECU met de astra software erin. Maar je krijgt dan gelijk een ABS unit foutmelding. Vermoed dat als je gaat rijden er meer dingen mis gaan, aangezien de ECU dan ook geen snelheidssignaal krijgt.

Het zal ongetwijfeld werkend te krijgen zijn, maar ik denk dat het HEEL veel tijd en energie gaat kosten.

Wel jammer, want als je het werkend krijgt heb je waarschijnlijk ook gratis traction control als je de onafhankelijke snelheidspulsen van de wielen doorgeeft aan de ECU :)

Mark
C30-94@0.55bar
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door stef666 »

Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ah, ja zoiets idd. Speedster staat iig in de merk specifieke toepassingslijst, dus dat zou moeten werken.

Mark
C30-94@0.55bar
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

nou bedankt in ieder geval!

Ik zal ze eens bellen om te zien hoe dat dan precies gaat, want ik begrijp nog even niet goed:
- hoe ze die hendel dan gaan monteren
- waar ze het snelheidssignaal vandaan halen
- waarom er geen koppelingspedaalschakelaar nodig vinden

maar ziet er in ieder geval uit als een mogelijkheid, als ben ik een beetje bang als ik zie dat het voor alle Zafira's kan, behalve de 2.2

gr,
The-Duke
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Een update..

Na bellen met de producent (verkoopt dus niet direct aan particulieren) heb ik me laten vertellen dat alle Speedsters moeten kunnen.
Er wordt niet geknipt in kabels, voor iedere auto zijn kabelboompjes gemaakt die op/tussen de standaardstekkers die eral zitten geklikt worden. (blijkbaar hebben ze daarvan alle signalen die ze nodig hebben)
De hendel die aangegeven wordt, vervangt niet de standaardrichtingaanwijzer, maar komt er achter te zitten.
Hoe ze precies die hendel gaan monteren konden ze me niet duidelijk maken en ook hoe het zit met een koppelingsschakelaar niet.
Ik werd doorverwezen naar samenwerkende bedrijven, waar je het als particulier kan kopen en kan laten monteren.

Bij mij in de buurt offerte opgevraagd.
Dit komt neer op € 545.00 voor een AP800 + CM-25 (kastje+montage materiaal+hendel).
De montage kost € 178.50 (staat 5 uur voor..) Dit alles inclusief BTW en 2 jaar garantie.

Ik vind € 723.50 persoonlijk een beetje veel hiervoor (iets minder dan de helft hiervan was meer in de richting gekomen, en dan betaal ik liever het dubbele voor een Stinger DSI). Ik denk dat ik dat niet ga doen. Vooral ook omdat ik me wat zorgen maak over hoe ze die extra hendel en koppelingschakelaar gaan monteren.
Maar.. Misschien voor een ander wel interessant.

gr,
The-Duke
Dennizz

Bericht door Dennizz »

730 vind ik wel "meevallen" eigenlijk om iets achteraf in te bouwen...

Anderzijds 730 euro om je voetje van het pedaal te kunnen houden is het wel een hoog bedrag :wink:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Laatste info van inbouwbedrijf:
Goedemorgen

1) Er wordt een hendel aan de stuurkolom gemonteerd waarbij er een gaatje wordt geboord omdat daar de draad doorloopt.

2) Als er in de auto een voorbereiding zit doormiddel van een koppelingsschakelaar dan kan hij daar op aangesloten worden als dat niet het geval is wordt hij via de massa van het rempedaal geschakeld en moet er in de draad een aansluiting worden gemaakt. ( of de koppelingsschakelaar aanwezig is zien we pas bij het inbouwen ).

Bij het monteren van de cruisecontrol wordt alles netjes weggewerkt waardoor je behalve de bedieningshendel niks van de inbouw ziet.
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Die jongens vergeten blijkbaar hoe "niet eenvoudig" het is om kabels vanuit het passagierscompartiment naar de motorruimte te leggen ...

Zelf heb ik gekeken op de site van KEW in Naarden naar de spullen van GoldCruise. Ook ik schrok van de prijs. Is het besparen van boetes en een stukje comfort inderdaad zoveel geld waard?

Met KEW heb ik in het verleden goede ervaringen gehad, maar ja, die bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst ;)

SteV6
S4 Avant
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Prijs valt mij nog mee voor een cruisecontrol die kan werken met een elektronisch gaspedaal.

De inbouw zou toch relatief eenvoudig moeten zijn? Lijkt me niet nodig om iets naar motor te bregen. Je zult het dashboard open moeten maken voor wegwerken van de kastjes (of onder het dashboard hangen), stroom regelen, snelheidspuls van de stack, kastje tussen gaspedaal pluggen, klooien met schakelaars voor rem/koppeling en controle hendel aansluiten. Dan moet ie werken lijkt me zo?

Moet trouwens nog zien of ze dat netjes voor elkaar krijgen in de Speedster. Als ik zoiets erop zou zetten zou ik het denk liever zelf doen.

Mark
C30-94@0.55bar
Rallye
Actief lid

Bericht door Rallye »

Inderdaad, ik zie dat 'netjes wegwerken' ook niet zo zitten.
Ik vraag me dan namelijk af waarachter ze draden etc. weg willen werken, want in kaal Speedster-interieur is volgens mij alles zo'n beetje 'zichtwerk'.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Ik "durf" eigenlijk geen 1 (opel) dealer zomaar aan me speedy te laten sleutelen...

In m`n ogen zijn ze allemaal "lomp en onbehouden" Ik ga toch voor de lotus dealer.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Ride-aholic
Actief lid

Bericht door Ride-aholic »

Hi,

Opel Centrum Oosterhout, ik mag bij alle onderhoud enz. mee de garage in, erg prettige service.

Greetingz, Peter
The only vitamine you need, is speed! #0707
Plaats reactie