Tunen van 2.2i door Beek Auto Racing

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik ben gisteravond weer even bij Beek langsgeweest voor een babbeltje.
Ik ga even goed op zoek naar een leuk uitlaatspruitstuk zodat Beek er een mooi middenstuk op kan gaan maken (van spruitstuk naar einddemper). Welke einddemper ik dan ga nemen (hoeft in het begin nog niet) weet ik nog niet, maar een iets lekkerder geluid is altijd lekker.
Er is natuurlijk al een topic geweest over uitlaatspruitstukken (door Peter), dus die ga ik maar (weer) even goed doornemen :) .

Verder hebben we het nog over de rollenbank gehad van Beek.
Hij heeft mij uitgelegd hoe de bank van hun werkt. De meeste bedrijven/tuners hebben "dyno"banken. De naam Dynobank mag eigenlijk alleen gebruikt worden als het ook echt van dat merk "Dyno" is, maar veel andere banken werken met hetzelfde principe. Het werkt relatief simpel, gewoon een paar zware rollen met een vliegwiel op gang brengen. Dit zou een niet zo erg nauwkeurige manier zijn om het vermogen te meten, en ook door de vliegwielwerking worden allerlei plaatselijke dipjes toch gefilterd.
De bank van Beek is een "echte" rollenbank. Die meet dus niet een hele run over het hele toerenbereik, maar PER toerental. Er wordt dus vantevoren gekozen bij welke toerentallen er gemeten gaat worden. Bij mij was dat dus om de 1000tpm en op het laatst een stap van 500tpm. Vandaar dat de grafiek er dus wat apart uitziet. De auto wordt dus geremd op 1 toerental, dit doen ze met een dynamo en dan wordt er voor dat ene toerental het afgegeven vermogen "afgelezen".
Dit type bank zou de meest betrouwbare waardes moeten geven. Het is alleen een veel tijdrovender karwei dan een dynobank.

Ik heb ook nog gevraagd of ze de gasklep wat feller kunnen laten reageren op het gaspedaal, zodat de motor wat allerter op het gas gaat reageren. Ze gaan dit nu goed uitzoeken. Ze gaan dus na of er een soort filter op de regeling zit die de gasklep trager laat bewegen dan het gaspedaal. Ze verwachten dat er wel wat aan te sleutelen valt. Ze gaan dus niet de uitslag vergroten van de klep bij een bepaalde pedaalstand (gaspedaaltuning), maar echt de reaktietijd zeg maar van het systeem.

Maargoed, eerst maar even in uitlaatspruitstukken verdiepen :wink:

gr.
Maikel
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Ha Maik
Ze gaan dus het kernveld aanpassen? werkt bij een turbo zeer goed .
heb ik de laatste keer óók laten aanpassen. Is nu wat bijteriger als eerst.
Wat betreft dat om de 500 rpm meten, zijn de meningen verdeeld.
Ze zeggen :?: dat je dan altijd een vloeiende grafiek hebt m.a.w. je ziet de eventuele dips- problemen niet.
Heb trouwens gehoord dat de bank in Geldrop de beste moest zijn, zelfs vanuit duitsland gaan ze hierop de testen doen, zal misschien ook wat inzitten :?: :idea: Verder zal het mij benieuwen als ie straks klaar is.
Gaan we met z'n allen naar Vmax gratis testen.+eten +drinken :lol:
Zal begin augustus worden denk ik , maar krijg hier nog wel bericht van.

jans
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Hoi Maik,

Kijk eens op deze site http://www.uitlaten.com/main.html.
Hier maken ze de uitlaat naar je eigen wens. Mooie spagettipijp :idea:
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hei Maik

EPS prima bedrijf,heb ik ook mijn uitlaat laten maken.

jans
Plaats reactie