Ja, ben er zelf wel blij mee, zien er idd goed uit.
Zitten 5 zuigerveertjes bij.
1 chroom top
1 zwart middelste
1 olie schraap
2 steun voor de olieschraaf
Deze 2 zijn heel gevoelig en moeten met handschoen behandeld worden, zweet op voorhoofd gehad, maar ze zitten er op.
Heb ook alvast 1 balansasplug gemonteerd, deze paste geweldig, wel beetje moeten persen. Nu deze er goed in ging laat ik ook de tweede draaien met oliesleuf. Morgen weer verder
Vriesvak is ie ook in geweest. Werkt prima.
Vandaag de zuigers gemonteerd aan de drijfstangen. Morgen komt de krukas seal en de nieuwe bouten binnen, dan kan donderdag de krukas er in.
Bouten uiteindelijk gevonden, weer twee weken vertraging!!!
Krukaslagers vernieuwd, krukas gemonteerd boutjes aangehaald op 20 ft/pond, daarna 70 gr. en nog eens 20 gr aangedraaid.
Nieuwe motorsteun, werkt toch wat makkelijker. Hoop nou een beetje gang er in te krijgen! Vanmiddag de zuigers erin....
Gebruikt Opel/GM trouwens nog verschillende diktes/types lagerschalen of is er maar 1?
Bij andere motoren ken ik dit namelijk wel en moet je vaak eerst nog de speling bepalen tussen de krukas en de lagers met iets als 'Plastigage' en met het resulttaat daarvan evt. andere tolerantie lagerschalen selecteren.
Of er zijn markeringen in de krukas ingeslagen/gefreesd bij iedere lager oppervlak waarmee je de juiste kunt selecteren (bijv. 3 puntjes ingeslagen is een 'C' lagerschaal)
Dat gelt dan ook vaak voor de 'big ends' van de drijfstangen en de lagers hier op de krukas.
Geen idee of de Z22 dat ook heeft. Vroeg het me alleen af..
Ik heb de krukas laten opmeten (zie rapport hierboven), hieruit is gebleken dat er standaard lagers gemonteerd moeten worden. Leverbaar zijn undersized, te gebruiken als je krukas geslepen is en oversized voor het geval dat je lagerkappen geboord zijn. Ook zijn er under and over sized leverbaar als beide bewerkingen uitgevoerd zijn. Plastigage werkt hier niet omdat de 5 lagers gelijktijdig gemonteerd worden in de slede en de bouten worden opgerekt tijdens montage.
Tijdens de drijfstang montage gebruik ik wel de plastigage. ook hiervan fotos later.
Beetje veel andere dingen te doen gehad, maar geen paniek wordt deze week weer opgepakt.
Project wordt verplaatst naar de werkplaats zodat er meer tijd in gestoken kan worden.
Niet helemaal stil gezeten, heb ff de achter clam eraf gehaald om te zien hoe alles zit, en wat bedrading door te meten.
Jeukt toch wel om ff de compressor er op te schroeven, maar probeer me te beheersen.
Zal wel alvast de pre cat eruit boren, kan er nu gemakkelijk bij en moet er voorlopig nog mee doorrijden totdat 2bular wakker wordt.
En aangezien ik een vreselijke kou kleun ben en het ook beter voor de motor vindt ga ik deze week een standkachel inbouwen (weegt slechts 2 kg). Zal er een nieuw topic voor openen.
Treertje schreef:Zal wel alvast de pre cat eruit boren, kan er nu gemakkelijk bij en moet er voorlopig nog mee doorrijden totdat 2bular wakker wordt.
Zag er even veelbelovend uit met 2Bular voor mijn auto......... Alles leek geregeld, en nu heb ik enkele weken alweer iets van hem gehoord. Al heb ik nu andere plannen, dus het komt wel even goed uit.
Der Motor leistet mit 1,7 bar Ladedruck 330 Ps bei Super Plus Benzinbetrieb und 390 Ps bei E85-Betrieb.
Eine zweite Kompressorübersetzung für 0,9 Bar Ladedruck und 260Ps bei Benzinbetrieb ist mit dabei.
Der Drehzahlbegrenzer ist aktuell auf 7500 U/min programmiert, was mit F23 Getriebe eine Vmax von ca. 280 Km/h ergibt.