Elise van volledig carbon fiber
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Elise van volledig carbon fiber
Een half jaar werk.
Totale besparing na de conversie: 30 tot 40 kilo.
http://www.carbonfibergear.com/jimmy-wo ... tus-elise/
Die man moet eens met rapidos gaan praten. Volgens mij kan dat beter.
Totale besparing na de conversie: 30 tot 40 kilo.
http://www.carbonfibergear.com/jimmy-wo ... tus-elise/
Die man moet eens met rapidos gaan praten. Volgens mij kan dat beter.
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
Of jij begrijpt mij niet of ik begrijp jou niet. Ik heb zelf ook nog een kansloos project wat veel te veel geld (zelfs met wat tweedehands onderdelen) heeft gekost. Ik heb er nooit spijt van gehad. Wie zo'n project zonde van het geld vind, mist het hele punt van de hobby. Dat wil ik er iig mee zeggen.
Gaat eerdaags overigens wel met verlies de verkoop in hopende op een iemand die ermee verder gaat of uit elkaar trekt.
Gaat eerdaags overigens wel met verlies de verkoop in hopende op een iemand die ermee verder gaat of uit elkaar trekt.

True. Want is het niet zo dat elke hobby geld mag kosten?allen schreef:Wie zo'n project zonde van het geld vind, mist het hele punt van de hobby. Dat wil ik er iig mee zeggen.
Het moet natuurlijk wel leuk en betaalbaar blijven (en het is voor iedereen natuurlijk verschillend hoeveel geld ze in hun hobby of liefhebberij kunnen en willen stoppen), maar naar mijn idee wegen de kosten bij een echte hobby die met passie wordt beoefend nooit op tegen het plezier dat je er voor terug krijgt. Als je het goed doet tenminste...

Je kan je geld bij ice-save vastzetten en kijken hoe langzaam het meer wordt (kan natuurlijk ook een hobby zijn, ieder zijn ding), of je kan het 'investeren' in iets wat je echt leuk vind en de kwaliteit van het leven verhoogt... Je moet er niet teveel bij stilstaan, maar morgen zou het zomaar allemaal over kunnen zijn. Just my 2 cents.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Elise van volledig carbon fiber
Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Re: Elise van volledig carbon fiber
Sorry? Waarom? Door wie?Herman schreef: Jammer dat het in serie produceren van CF body-delen verboden is
Het is niet interessant.. financieel niet haalbaar vanwege de malkosten en de autoclave kosten, maar ik kan geen enkele reden bedenken waarom het niet zou mogen of van wie het niet zou mogen.
- Herman
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
- Locatie: Zeeland
Re: Elise van volledig carbon fiber
Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
- speedster
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10
Grootste carbon producent breidt uit in Europa
Grootste carbon producent breidt uit in Europa
Carbon fiber (koolstofvezel) is voor veel toepassingen een oplossing om gewicht te beperken. Het is het vijf keer lichter dan staal van dezelfde sterkte. Het wordt onder andere gebruikt in de lucht- en ruimtevaart, in de bouw, bij de fabricage van sportartikelen en bij onderdelen van voertuigen als fietsen, boten en (race)auto’s. Het productieproces van carbon is behoorlijk prijzig, waardoor carbon zo’n dertig keer duurder is dan staal. Om dé Sonja Bakker van de automobielindustrie te worden, moet die prijs dus een stuk omlaag.
Meer dan zeventig procent van de carbon komt uit Japan. De Japanse producenten hadden vorig jaar al voorgenomen actief te zullen zoeken naar manieren om de productie op te schroeven en de kosten te reduceren. De grootste carbon producent ter wereld, het Japanse Toray Industries met een wereldwijd marktaandeel van dertig procent, onderstreept dit voornemen door uit te breiden in Europa. Hiervoor hebben de Japanners een belang van 21 procent genomen in hun Duitse concurrent ACE Advanced Composite Engineering GmbH. Het Duitse bedrijf is gespecialiseerd in de bewerking van carbon tot onderdelen voor voertuigen.
Voor Toray is deze zet vooral van strategisch belang. Ondermeer door steeds strengere CO2 regelgeving en de daarmee gepaard gaande opkomst van hybride en elektrische auto’s, zal de komende jaren de vraag naar carbon onderdelen sterk toenemen. Het gewicht van auto’s kan met gemak worden gehalveerd wanneer er veel meer gebruik zou worden gemaakt van carbon onderdelen. Dat dit nog niet op grote schaal gebeurt, komt hoofdzakelijk door de hoge prijs van het materiaal. Daar wordt dus aan gewerkt, maar verwacht op korte termijn geen wonderen.
Te koop voor de doe het zelf: Carbon universele vlakke plaat afm. 1,1 x 1,1 meter
Prijs: € 195.00 http://www.autosportcompany.nl/
Carbon fiber (koolstofvezel) is voor veel toepassingen een oplossing om gewicht te beperken. Het is het vijf keer lichter dan staal van dezelfde sterkte. Het wordt onder andere gebruikt in de lucht- en ruimtevaart, in de bouw, bij de fabricage van sportartikelen en bij onderdelen van voertuigen als fietsen, boten en (race)auto’s. Het productieproces van carbon is behoorlijk prijzig, waardoor carbon zo’n dertig keer duurder is dan staal. Om dé Sonja Bakker van de automobielindustrie te worden, moet die prijs dus een stuk omlaag.
Meer dan zeventig procent van de carbon komt uit Japan. De Japanse producenten hadden vorig jaar al voorgenomen actief te zullen zoeken naar manieren om de productie op te schroeven en de kosten te reduceren. De grootste carbon producent ter wereld, het Japanse Toray Industries met een wereldwijd marktaandeel van dertig procent, onderstreept dit voornemen door uit te breiden in Europa. Hiervoor hebben de Japanners een belang van 21 procent genomen in hun Duitse concurrent ACE Advanced Composite Engineering GmbH. Het Duitse bedrijf is gespecialiseerd in de bewerking van carbon tot onderdelen voor voertuigen.
Voor Toray is deze zet vooral van strategisch belang. Ondermeer door steeds strengere CO2 regelgeving en de daarmee gepaard gaande opkomst van hybride en elektrische auto’s, zal de komende jaren de vraag naar carbon onderdelen sterk toenemen. Het gewicht van auto’s kan met gemak worden gehalveerd wanneer er veel meer gebruik zou worden gemaakt van carbon onderdelen. Dat dit nog niet op grote schaal gebeurt, komt hoofdzakelijk door de hoge prijs van het materiaal. Daar wordt dus aan gewerkt, maar verwacht op korte termijn geen wonderen.

Prijs: € 195.00 http://www.autosportcompany.nl/

- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Aan de andere kant van de grens is de keuzemogelijkheid aanmerkelijk groter voor de doe-het-zelver. Bijvoorbeeld:
http://www.carbon-team.de/
Of
http://www.r-g.de/
SteV6
http://www.carbon-team.de/
Of
http://www.r-g.de/
SteV6
S4 Avant
Steve ... met alle respect... zelf een beetje koolstofvezel in elkaar klussen is niet echt een optie tenzij je bereid bent een flink pak geld te investeren in verprutste projektjes en materiaal.
Het is net als met al die andere dingen... het lijkt allemaal zo simpel, in de praktijk is het allemaal zo simpel nog niet.
Daarnaast... als je het koolstofvezel voor iets anders dan alleen voor de looks wil hebben.. nl gewichtsbesparing, moet het een product zijn wat uit de autoclaaf komt. Daarvan zijn er niet zo gek veel (zeker niet in dit formaat) en als ze er al zijn is de huur van zo'n ding onbeschrijfelijk duur.
@Herman ... dank u dank u
Dat met die processen valt allemaal wel mee hoor.
Het is een ander verhaal als je een beeldmerk van Lotus gebruikt, daar heeft men (terecht) moeite mee, maar een clamshell o.i.d. is eigenlijk vrijwel niet vast te leggen.
Ik ken in de UK minimaal vier bedrijven of particulieren die mallen in de achtertuin hebben liggen voor Elise of Exige carosserie delen. De meeste zijn exacte kopieen en de produkten uit die mallen worden ook vrolijk aangeboden. De produkten varieeren van een standaard Elise S1 clamshell tot Motorsport / Exige S2 clams.
Vaak is het produkt niet zo goed als het origineel omdat men de produktie faciliteiten niet heeft, maar bijvoorbeeld een club als Reverie kan dat wel prima doen (ook weer tegen een erg fijne prijs).
Het is net als met al die andere dingen... het lijkt allemaal zo simpel, in de praktijk is het allemaal zo simpel nog niet.
Daarnaast... als je het koolstofvezel voor iets anders dan alleen voor de looks wil hebben.. nl gewichtsbesparing, moet het een product zijn wat uit de autoclaaf komt. Daarvan zijn er niet zo gek veel (zeker niet in dit formaat) en als ze er al zijn is de huur van zo'n ding onbeschrijfelijk duur.
@Herman ... dank u dank u

Dat met die processen valt allemaal wel mee hoor.
Het is een ander verhaal als je een beeldmerk van Lotus gebruikt, daar heeft men (terecht) moeite mee, maar een clamshell o.i.d. is eigenlijk vrijwel niet vast te leggen.
Ik ken in de UK minimaal vier bedrijven of particulieren die mallen in de achtertuin hebben liggen voor Elise of Exige carosserie delen. De meeste zijn exacte kopieen en de produkten uit die mallen worden ook vrolijk aangeboden. De produkten varieeren van een standaard Elise S1 clamshell tot Motorsport / Exige S2 clams.
Vaak is het produkt niet zo goed als het origineel omdat men de produktie faciliteiten niet heeft, maar bijvoorbeeld een club als Reverie kan dat wel prima doen (ook weer tegen een erg fijne prijs).