stroomvoorziening telefoonlader

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Speedfreak
Mega lid
Contacteer:

stroomvoorziening telefoonlader

Bericht door Speedfreak »

vraagje:

ik ben bezig mijn lader van mijn telefoon/navigatie in te bouwen onder het dashboard. waar kan ik het beste stroom vandaan halen. van de radio?
LARINI POWERRRRRRR!!!!!
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Hoeveel stroomverbruik heeft die lader maximaal? Zal wel geen probleem zijn om die bij je radio erbij te knopen. Dat is ook de makkelijkste stroombron om bij te komen inderdaad.
Als het teveel is brandt er gewoon een zekeringetje door en weet je dat het teveel is geworden 8)
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Euhm, radio is dacht ik gezekerd op 20A? Kweenie wat voor navigatie/auto radio combo het is, maar 240W is wel redelijk denk ik :P

Mark
C30-94@0.55bar
Boink
Lid

Bericht door Boink »

Met een beetje geluk kan je die met je radio tegelijk aftappen. Anders vanaf je aansteker. Tenminste ik weet niet of dat bij speedsters zo is. maar bij een Ford Ka wel.. aansluiting voor laptop en oplader van camera zit daar nu in :)

Wat je ook kan kopen, kost rond de 20/30 euro is een 12v --> 220v omvormer, kan je er alles in kwijt. :)
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

ik zit dit net even te bekijken..

Ik ga een extra metertje inbouwen (lambda) en wil de turbodruk meter van verlichting voorzien (had ik nog niet gedaan) en wil van de ISO stekker de stroomvoorziening aftakken.

Nu heb ik de electrische schema's zitten bestuderen van het TIS (met dan aan site MarkV) en zie dat ik volgens mij de geschakelde 12V beter niet kan pakken. (zit veel mee geschakeld en is "slechts" op 10A gezekerd). Ik zal daarom de constante 12V pakken (radio zit alleen en op 1 zekering van 20A inderdaad) en zal deze schakelen via een relais gestuurd door de geschakelde 12V.
Verder zal ik voor de verlichting ook de constante 12V pakken en laten schakelen via een 2-de relais door het verlichtingsdraadje dat ook in de ISO stekker zit.

Ik vraag me 2 dingen af:

1) Weet iemand toevallig of de bekabeling van een Speedster het ook echt toelaat om hier een beetje serieus van af te takken ?
(ik weet dat theoretisch 12Vx20A 240 watt is en ik dit niet nodig zal hebben, maar ik heb zo het vermoeden dat die 20A echt een kortsluitingsbeveiliging is, maar continue bv 200 watt trekken misschien een beetje veel van het goede is voor de bekabeling)

2) Weet iemand toevallig of je overal op het chassis van de Speedster een goed massapunt kunt maken of is niet alles even goed verbonden met de accu, vanwege de gelijmde delen van het chassis in plaats van bijvoorbeeld gelast ?

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

the-duke schreef: 2) Weet iemand toevallig of je overal op het chassis van de Speedster een goed massapunt kunt maken of is niet alles even goed verbonden met de accu, vanwege de gelijmde delen van het chassis in plaats van bijvoorbeeld gelast ?
Dat kan inderdaad niet zomaar!

Je eerste probleem is dat de anodisering op het aluminium een goed contact in de weg staat.

En inderdaad is de verbinding naar de overige onderdelen door het lijmen ook niet 100% gegarandeerd goed qua geleiding.

Alleen de hoofd chassis-balk aan de bestuurderskant van achter naar voor dient als aard-geleider. Hier zit in de motor-ruimte een punt waar de hoofd-aarde vast zit en in het voor compartiment zit hier de accu er aan vast.

Deze punten zijn speciaal bewerkt (anodisering plaatselijk afgeslepen) om een goede verbinding te krijgen (en ook deze oxideren na aan tijdje..)

Meestal is het handiger en makkelijker als je een goede aarde voorin wilt om bijvoorbeeld gewoon een kabel direct naar de '-' op de accu te trekken, of een kabel naar achter te trekken en daar op de hoofd aard-punt te koppelen.

Het is allemaal beetje afhankelijk van wat je gaat doen.. Een versterker of zo zal in de meeste gevallen ook wel werken als de aarde wat minder is. Een sensor oid. gaat vaak gewoon foute gegevens opleveren als dit niet klopt..

Als je een wideband lambda gaat installeren, dan moet je echter vaak juist op een andere manier aarden. In dat geval moet de losse wideband controller vaak op het zelfde aardpunt als de ECU worden geaard om evt. potentiaalverschillen tussen die twee uit te sluiten.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Da's bruikbaar advies voor vraag 2 Arno, bedankt daarvoor.
Ik denk dat ik dan ook de massa van de ISO stekker maar ga gebruiken (ik wil namelijk juist voorkomen dat ik een draad moet trekken naar voren namelijk, anders had ik daar de 12V ook vandaan kunnen halen)

Zijn er misschien nog meningen over vraag 1?

gr,
The Duke
Maik

Bericht door Maik »

Waarvoor moet je veel vermogen kunnen trekken dan? Je gaat toch alleen een paar meters aansluiten? Hoeveel watt zijn die dingen dan?
Afbeelding
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

nou, om eerlijk te zijn moet het nog precies nameten, maar de wideband zou theoretisch 30 watt nominaal nodig hebben volgens de documentatie.

Radio is 160 watt muziekvermogen, maar geen idee hoe dat vertaald in wat ie echt gebruikt. Met 60 watt zal het misschien toch een eind bekeken zijn..?!

Daarnaast nog 2 metertjes met verlichting.. (10 watt in totaal?)

Misschien dus alles bij elkaar 100 watt.
Ik denk dat ik het er maar gewoon op ga wagen.. (als ik geen verdere waarschuwingen ontvang..)

gr,
The Duke
Maik

Bericht door Maik »

Hmmm, die wideband verbruikt dan wel veel stroom? Moet hij ook de lambda sensor voeden dan? Als alleen het klokje zoveel verbruikt zou hij behoorlijk warm moeten worden met 30watt verbruik, vergelijkbaar met hoe warm een gloeilamp van 40watt :shock:
De radio zal ook wel meevallen, piekvermogens liggen hoog, maar duren kort (de lage tonen), dus gemiddeld vermogen ligt altijd een stuk lager.
Ik zou het inderdaad ook gewoon erop wagen :wink:
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Heb een tijdje terug mijn wideband gemeten, die deed niet meer dan 2A bij opwarmen.
Heb zelf wel los stroom van voren getrokken voor geluid, weinig moeite en je weet tenminste zeker dat het geen issue is.

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie