Radiator vervangen en ABS switch gemonteerd

Weetjes en tips voor onze auto.
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

YvoTuk schreef:
Dennizz schreef: Daarbij dacht ik ook dat het eigenlijk geen schade oplevert als er "kortsluiting" ontstaat. Je ABS gaat dan gewoon aan, dat zie je vanuit de cabine.
Ik dacht meer aan het omgekeerde... vaak zie je dat die krengen van binnen gaan corroderen. In het gunstigste geval gaat de ABS dan niet meer aan, in het ongunstigste geval gaat ie dan liggen jutteren als de schakelaar op aan staat wat resulteert in een ABS unit die uiteindelijk de pijp aan Maarten geeft omdat ie niet snapt wat er gebeurt.

Ik wil je niet bang maken, maar als dit ABS werkt zoals ik denk dat het werkt loopt met zo'n 'dender' probleem risico dat je op een moment volledig door de remmen trapt..

Misschien is het handiger om de bedrading te verlengen en de schakelaar onder je dash te maken.. zit ie droog en is ie ook nog eens bereikbaar :)
Allereerst bedankt met het meedenken :!:

Ik heb de ABS eigenlijk 100% van de tijd uit staan (M`n vriendin moet hem tot nu toe alleen pas aanzetten bij sneeuw). Met roest gaat die "misschien/waarschijnlijk" niet meer aan. Stel hij gaat dan aan is de kans op storing (vanwege) roest groter.

Maik had gezegd als de switch wordt bediend tijdens het rijden/contact aan, springt deze direct in storing en moet je deze laten resetten. Dus ook wanneer door sluiting/handmatig bedienen tijdens het rijden de ABS wordt geactiveerd/gedeactiveerd geeft dat direct een foutcode/storing op.

Als de sluiting/switch wordt veroorzaakt als het contact niet aan staat maakt dat voor het ABS systeem natuurlijk ook niet uit.

Als het zover is dat de schakelaar is verzopen/overleden heb je dit dus altijd door als de schakelaar "schakelt" en kan die situatie niet voorkomen die jij voorspelt.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat de schakelaar beter binnen kan zitten. Dit ben ik misschien nog wel van plan, maar is wel even wat meer werk. Ik krijg eerdaags nieuwe 16" velgen en wilde daarom snel klaar zijn.

Mocht de ABS niet werken op de 16" voorvelgen kan de ABS er net zo goed volledig eruit, scheelt ook kilo`s. Ik weet niet of dat wel mag en of dat wel kan. Ik heb namelijk ook nog de allereerste unit dus geen recall...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
the-duke
Mega lid

Radiator gesprongen

Bericht door the-duke »

Nou..

Ik kan helaas uit ervaring iedereen adviseren zijn standaard Speedster radiator preventief te vervangen door een full alluminium exemplaar.. :cry:

Gisteren op de terugweg uit Amsterdam terug naar Zeeland ineens mijn hele voorruit onder de witte stoom en koelvloeistof..

Gelukkig direct kunnen stopppen en de auto is niet warm geworden.
Ik was dicht bij huis, dus maar naar een kennis met garage gesleept, die normaal mijn andere auto's onderhoudt.
Voor de Speedster geef ik zwaar de voorkeur aan Oosthout, maar zie nu zo gauw geen mogelijkheid om hem daar te krijgen zonder al te veel poespas.

Vandaag dikke full allu radiator bij elise-shop besteld, komt morgen binnen en zaterdagochtend half 9 "gehts los"..
Ik heb op advies ook een tweede fan met brackets besteld, die past ernaast en zo hoeft de hele boel niet weer uit elkaar, mocht de originele ooit de geest geven. Hoef dan alleen maar het stekkertje om te wisselen.
Hopelijk wil alles een beetje goed en vlot lukken.

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

Hm, eerst maar even 3 trackdays doorkomen in maart. Misschien daarna toch eens overwegen. :?

Gelukkig een kleinigheidje en kun je asap weer de weg op. 8)
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

nou.. Kleinigheidje.. :?
Ik had die meer dan 1000 euro die het hele verhaal alles bij elkaar ongetwijfeld gaat kosten, liever aan iets anders besteedt om eerlijk te zijn.. Ik had liever dat ie standaard met een degelijke radiator was afgeleverd.

Het zij zo..

gr,
The Duke
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Dat is balen Duke. De mijne is ook al vervangen. Ik had het geluk dat deze in de Garage tijdens de APK de geest gaf.

Ik zal vanavond wel eens kijken wat ik betaald had. Ed heeft in ieder geval de nodig ervaring hiermee.

Als die koelvloeistof ook op je carrosserie is gekomen dan niet vergeten deze in de Poets te zetten. koelvloeistof is echt zooi!
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Damn.... echt balen.
Je hoort het toch erg vaak hoor.
Ik hoorde van Stéphane (met de elise mk1) laatst dat van Sten er 11uur mee bezig was, maar ik weet niet meer met zekerheid te vertellen of daar nog wat andere kleine zaken bij in zaten :oops:
Maar nu uit eigen ervaring kan ik je wel vertellen dat het niet veel korter gaat duren dan zolang. We hebben nu ook Dominique z'n radiator vervangen en dat ging een stuk soepeler dan de eerste, maar alsnog zijn we er denk ik wel een uur of 8 mee bezig geweest, met 2 man dus...
Ik ben benieuwd wat jouw schadepost gaat worden, ik hoop dat het op 1 of andere manier mee gaat vallen.
Afbeelding
Spiky
Actief lid

Bericht door Spiky »

Die van ons wordt ook aan het einde van de maand vervangen.
Puur uit preventie om zulke problemen in de toekomst te voorkomen.

Spiky :alone:
Afbeelding
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Kleinigheidje als je het relativeert met een motorblok die in de soep loopt. Negatieve dingen ombuigen in positieve gedachten. Maakt het leven aangenamer Duke. :wink:
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Duke, je houd geld over van die 1000 euro, als het mee zit.

Ik heb 940 euro betaald en dat was inclusief beurt. :lol:
SteV6

Bericht door SteV6 »

Duke,

Zou je zo vriendelijk willen zijn om ons te vertellen hoe oud je Speedster is, hoeveel kilometer ermee gereden is en of je Speedster meestal binnen of buiten staat?

Succes met je klus aanstaande zaterdag :!:

SteV6
S4 Avant
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Het verbaasd me eigenlijk een beetje dat ze bij de Turbo inbouw niet gelijk je radiator hebben vervangen. Of hebben ze je neus er niet af gehad?
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

een paar antwoorden:
Allen zei: Kleinigheidje als je het relativeert met een motorblok die in de soep loopt. Negatieve dingen ombuigen in positieve gedachten. Maakt het leven aangenamer Duke.
Daar heb je zeker gelijk in Allen.. Ik moet inderdaad niet klagen, het had veel gekker gekund..
SteV6 zei: Zou je zo vriendelijk willen zijn om ons te vertellen hoe oud je Speedster is, hoeveel kilometer ermee gereden is en of je Speedster meestal binnen of buiten staat?
SteV6, mijn Speedster is van 23 juni 2004, heeft nu ongeveer 42000 gelopen en staat overdag altijd buiten. Ik heb hem gekocht met ongeveer 24000 km of hij toen veel buiten stond durf ik niet te zeggen..
Piet zei: Als die koelvloeistof ook op je carrosserie is gekomen dan niet vergeten deze in de Poets te zetten. koelvloeistof is echt zooi! & Het verbaasd me eigenlijk een beetje dat ze bij de Turbo inbouw niet gelijk je radiator hebben vervangen. Of hebben ze je neus er niet af gehad?
Ik heb inderdaad overal flink hete koelvloeistof gehad, maar niet aan gedacht direct af te wassen.. Dat zal op zijn vroegst zondag worden dan als alles mee zit, ik hoop dat het geen vlekken geeft ofzo..
Verder is inderdaad de neus er niet af geweest en daarom toen niet direct vervangen. DBilas had me dat wel geadviseerd te laten doen en ook mijn koelvloeistofvaatje (die ik al wel had vernieuwd).

Ik wilde het de eerstvolgende grote beurt bij Oosterhout laten doen, maar bij plofte helaas net 8000 km te vroeg.

gr,
The Duke
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dominique »

Mijn platgeslagen Kadet zag in 2001 het eerste daglicht. Ik heb de radiator preventief vervangen 2 weken geleden. Ze lijken dus willekeurig de geest te geven. Eerlijk gezegt denk ik dat het in tegenstelling tot het koelwatertankje weinig met UV straling te maken heeft. Hij zit volledig weg gebouwd op een plaatsje waar geen zonlicht komt.

Ik zou adviseren indien bij iemand toch de voorclam er af moet, te zorgen dat je een full-alu klaar hebt liggen.
Afbeelding
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

Dominique schreef:Ze lijken dus willekeurig de geest te geven.
Op seloc is er een keer een "onderzoekje" naar geweest.
http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=140005

Hoe dan ook, blijft vervelend als hij lek raakt.

Heb zelf hier een radiator klaarliggen om erin te bouwen :thumbup: .....als het weer beter wordt 8)
Tot die tijd moet hij het nog even uithouden :roll:
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Echt mega irritant als je je voor allerlei fora moet aanmelden voor je wat kunt lezen. :evil:

Iemand een samenvatting voor me?
Plaats reactie