Verschillen remschijven standaard en optionele voor de Turbo

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Verschillen remschijven standaard en optionele voor de Turbo

Bericht door the-duke »

Hallo,

ik vroeg me af of iemand meer weet over wat de verschillen zijn tussen de remschijven die "normaal" gemonteerd worden (catlogusnummer 48 01 628) en de optionele cross-drilled schijven voor de Turbo (catlogusnummer 48 01 584)..

Ik weet dat de uitwendige vorm verder hetzelfde is qua passing, dat er gaatjes inzitten en dat er een groter "luchtgat" tussen de schijven zit (dus dunner materiaal 2 schijfhelften), maar:

- weet iemand wat het verschil in gewicht is tussen deze 2 types ?
- mijn ervaring is dat geboorde schijven altijd scheuren op de gaatjes, zodat je ze eigenlijk moet vervangen voor ze versleten zijn, heeft iemand hier ervaring mee met deze schijven ?
- weet iemand wat nieuwe kosten (origineel Opel) per stuk incl. btw ?
- weet iemand verdere eventuele voor- en nadelen van overstappen op deze schijven ?

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ik heb geboorde en gegroefde schijven van Omni. Heb ze netjes ingereden en daarna meermaals op het circuit uitgelaten. Doe verder gewoon altijd sportiever straatwerk. Zit bijna door de schijven heen en heb nog geen scheuren. :idea:

Wellicht gelijk een tweedelige set bestellen via Eliseparts? Scheelt gewicht.
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

hoi duke

ik heb de turbo schijven steken met omp remblokken rondom
de wagen remt pakken beter (en dat is een groot verschil)
maar ik heb een irritant geluid achteraan als ik bijna stil sta (bij zeer zacht remmen) waar we maar niet vanaf raken
het is dan net een stoomboot :oops:





grt stefan & monia
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

@Stefan: Hebben jullie het geluid ook als de blokjes warm zijn? Heb hier zelf namelijk ook wel eens last van met mijn Pagid blokken, maar enkel wanneer ze niet warm genoeg (lees koud) zijn... Hoort bij de racecompound :wink:
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

hoi rik

het is inderdaad wat minder als ze op temp zijn;maar het blijft irritant

plaats ik zachtere blokken dan is het gedaan
maar of de blokken nu gaan resoneren op de schijf of op de klauwen
daar ben ik nog niet uit :(




grt stefan & monia
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

http://www.eliseparts.com/products.php?product=5

Als ze piepen rem je niet hard genoeg Stefan! :lol:
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

- weet iemand wat het verschil in gewicht is tussen deze 2 types ?
- mijn ervaring is dat geboorde schijven altijd scheuren op de gaatjes, zodat je ze eigenlijk moet vervangen voor ze versleten zijn, heeft iemand hier ervaring mee met deze schijven ?
- weet iemand wat nieuwe kosten (origineel Opel) per stuk incl. btw ?
- weet iemand verdere eventuele voor- en nadelen van overstappen op deze schijven ?
Niemand :(

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

- Verschil in gewicht weet ik niet.
- Heb nog niemand gehoord en nergens gelezen over de vanuit de fabriek geboorde schijven die scheuren. Ken wel de verhalen dat dit gebeurd als de schijven later geboord worden :shock:
- Set schijven, 2 stuks, kosten bij Opel €608,69 incl. BTW
- Stefan is overgegaan van de originele 2.2 schijven naar mijn oude geboorde Turbo schijven, dus denk dat zijn woorden genoeg zeggen;

stefan schreef:de wagen remt pakken beter (en dat is een groot verschil)
Vriendelijke groet,
Rik
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Dat zal niet zoveel uitmaken Rik. Of ze nu gelijk in de fabriek geboord worden of nog later. Leuk verhaal van iemand die Sandtler GT schijven binnen een half uur stuk had. Bij navraag bleek Sandtler heel bijdehand te zeggen dat je ze een km of 400 moest inremmen. Tja, dan heb je al 3 races achter de rug. :lol:
Maar het feit blijft wel, dat als je de eerste 200 km ofzo met beleid inremt, de schijven meer kans hebben op heel blijven. Een goede oplossing zouden schijven met 'gegoten' gaten zijn. Echter zijn die schier onbetaalbaar.

Duke, het gewicht weet ik niet. Echter zijn de tweedelige schijven bij Eliseparts.com niet duur. Dat zou mijn keuze zijn. Dan bespaar je tenminste echt gewicht. Die paar grammen door gaatjes op een eendelige schijf wordt je heus niet blij van.

-
edit:
Heb je kleine haarscheurtjes vanaf een geboord gat richting het hart van de schijf is er niets aan de hand. Dat mag. (ik heb zelf overigens nog geen enkel scheurtje)
Geboorde schijven maken meer herrie.
Je moet zo nu en dan eens de gaten doorprikken (hoge drukspuit of compressor)
Gebruikersavatar
Vino
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 11 jul 2006 10:52
Locatie: Helmond

Bericht door Vino »

Heeft iemand al ervaring schijven via Ebay te bestellen?? :idea:

Mijn broer heeft hier schijven voor zijn S2000 besteld en is er erg tevreden over.
http://cgi.ebay.co.uk/VX220-VX-220-DRIL ... m153.l1262

Gr,
Bas
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Rikster schreef: - Set schijven, 2 stuks, kosten bij Opel €608,69 incl. BTW
Eeek! :shock:

Als iemand dat wil betalen voor schijven, dan zou ik eens ome Yvo lief aankijken of hij voor z'n AP schijven soms een Speedster 'hart' kan laten maken...

http://www.elise-shop.com/ap-racing-295 ... p-650.html

Gaan waarschijnlijk nog een factor 10 langer mee ook...

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Volgens mij heb je ze voor 80 euro of zo, ook.
ff zoeken op ebay het zijn tenslotte vectra schijven, toch?
Gebruikersavatar
Vino
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 11 jul 2006 10:52
Locatie: Helmond

Bericht door Vino »

Heb gezocht op Ebay.uk, onder VX220.
Maar onder vectra zou je ze ook moeten kunnen vinden.

Daar staan allerlei onderdelen waaronder dus de schijven. De Prijzen hier zijn erg netjes moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

allen schreef:Dat zal niet zoveel uitmaken Rik. Of ze nu gelijk in de fabriek geboord worden of nog later. Leuk verhaal van iemand die Sandtler GT schijven binnen een half uur stuk had. Bij navraag bleek Sandtler heel bijdehand te zeggen dat je ze een km of 400 moest inremmen. Tja, dan heb je al 3 races achter de rug. :lol:
Maar het feit blijft wel, dat als je de eerste 200 km ofzo met beleid inremt, de schijven meer kans hebben op heel blijven. Een goede oplossing zouden schijven met 'gegoten' gaten zijn. Echter zijn die schier onbetaalbaar.

Duke, het gewicht weet ik niet. Echter zijn de tweedelige schijven bij Eliseparts.com niet duur. Dat zou mijn keuze zijn. Dan bespaar je tenminste echt gewicht. Die paar grammen door gaatjes op een eendelige schijf wordt je heus niet blij van.

-
edit:
Heb je kleine haarscheurtjes vanaf een geboord gat richting het hart van de schijf is er niets aan de hand. Dat mag. (ik heb zelf overigens nog geen enkel scheurtje)
Geboorde schijven maken meer herrie.
Je moet zo nu en dan eens de gaten doorprikken (hoge drukspuit of compressor)
De turbo schijven zijn echt wel een stuk lichter dan de standaard schijven Allen, het staat mij bij dat het zelfs 2kg is (staat hier ergens op het forum ook). Er zitten niet alleen gaten in maar ook het luchtkanaal tussen de schijfdelen is een stuk groter.
Dus met een aluminium hart win je nog "maar" 0.5kg extra, want bv de 2-delige schijven van eliseparts zijn 2.5kg lichter dan origineel...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Ik vind dit wel leuke en goedkoop.

http://www.elise-shop.com/eliseshop-mot ... p-209.html

en als het echt goedkoop moet:
http://www.elise-shop.com/ebc-umx-remsc ... -p-64.html

Geen idee of het ook daadwerkelijk een verbetering is, maar gezien de prijs en looks kan het niet tegen vallen :D Gewicht is misschien ook wel minder dan standaard.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Plaats reactie