Verschillen remschijven standaard en optionele voor de Turbo
Verschillen remschijven standaard en optionele voor de Turbo
Hallo,
ik vroeg me af of iemand meer weet over wat de verschillen zijn tussen de remschijven die "normaal" gemonteerd worden (catlogusnummer 48 01 628) en de optionele cross-drilled schijven voor de Turbo (catlogusnummer 48 01 584)..
Ik weet dat de uitwendige vorm verder hetzelfde is qua passing, dat er gaatjes inzitten en dat er een groter "luchtgat" tussen de schijven zit (dus dunner materiaal 2 schijfhelften), maar:
- weet iemand wat het verschil in gewicht is tussen deze 2 types ?
- mijn ervaring is dat geboorde schijven altijd scheuren op de gaatjes, zodat je ze eigenlijk moet vervangen voor ze versleten zijn, heeft iemand hier ervaring mee met deze schijven ?
- weet iemand wat nieuwe kosten (origineel Opel) per stuk incl. btw ?
- weet iemand verdere eventuele voor- en nadelen van overstappen op deze schijven ?
gr,
The Duke
ik vroeg me af of iemand meer weet over wat de verschillen zijn tussen de remschijven die "normaal" gemonteerd worden (catlogusnummer 48 01 628) en de optionele cross-drilled schijven voor de Turbo (catlogusnummer 48 01 584)..
Ik weet dat de uitwendige vorm verder hetzelfde is qua passing, dat er gaatjes inzitten en dat er een groter "luchtgat" tussen de schijven zit (dus dunner materiaal 2 schijfhelften), maar:
- weet iemand wat het verschil in gewicht is tussen deze 2 types ?
- mijn ervaring is dat geboorde schijven altijd scheuren op de gaatjes, zodat je ze eigenlijk moet vervangen voor ze versleten zijn, heeft iemand hier ervaring mee met deze schijven ?
- weet iemand verdere eventuele voor- en nadelen van overstappen op deze schijven ?
gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Contacteer:
Ik heb geboorde en gegroefde schijven van Omni. Heb ze netjes ingereden en daarna meermaals op het circuit uitgelaten. Doe verder gewoon altijd sportiever straatwerk. Zit bijna door de schijven heen en heb nog geen scheuren.
Wellicht gelijk een tweedelige set bestellen via Eliseparts? Scheelt gewicht.

Wellicht gelijk een tweedelige set bestellen via Eliseparts? Scheelt gewicht.
Niemand- weet iemand wat het verschil in gewicht is tussen deze 2 types ?

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
- Verschil in gewicht weet ik niet.
- Heb nog niemand gehoord en nergens gelezen over de vanuit de fabriek geboorde schijven die scheuren. Ken wel de verhalen dat dit gebeurd als de schijven later geboord worden
- Set schijven, 2 stuks, kosten bij Opel €608,69 incl. BTW
- Stefan is overgegaan van de originele 2.2 schijven naar mijn oude geboorde Turbo schijven, dus denk dat zijn woorden genoeg zeggen;
Rik
- Heb nog niemand gehoord en nergens gelezen over de vanuit de fabriek geboorde schijven die scheuren. Ken wel de verhalen dat dit gebeurd als de schijven later geboord worden

- Set schijven, 2 stuks, kosten bij Opel €608,69 incl. BTW
- Stefan is overgegaan van de originele 2.2 schijven naar mijn oude geboorde Turbo schijven, dus denk dat zijn woorden genoeg zeggen;
Vriendelijke groet,stefan schreef:de wagen remt pakken beter (en dat is een groot verschil)
Rik
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Contacteer:
Dat zal niet zoveel uitmaken Rik. Of ze nu gelijk in de fabriek geboord worden of nog later. Leuk verhaal van iemand die Sandtler GT schijven binnen een half uur stuk had. Bij navraag bleek Sandtler heel bijdehand te zeggen dat je ze een km of 400 moest inremmen. Tja, dan heb je al 3 races achter de rug.
Maar het feit blijft wel, dat als je de eerste 200 km ofzo met beleid inremt, de schijven meer kans hebben op heel blijven. Een goede oplossing zouden schijven met 'gegoten' gaten zijn. Echter zijn die schier onbetaalbaar.
Duke, het gewicht weet ik niet. Echter zijn de tweedelige schijven bij Eliseparts.com niet duur. Dat zou mijn keuze zijn. Dan bespaar je tenminste echt gewicht. Die paar grammen door gaatjes op een eendelige schijf wordt je heus niet blij van.
-
edit:
Heb je kleine haarscheurtjes vanaf een geboord gat richting het hart van de schijf is er niets aan de hand. Dat mag. (ik heb zelf overigens nog geen enkel scheurtje)
Geboorde schijven maken meer herrie.
Je moet zo nu en dan eens de gaten doorprikken (hoge drukspuit of compressor)

Maar het feit blijft wel, dat als je de eerste 200 km ofzo met beleid inremt, de schijven meer kans hebben op heel blijven. Een goede oplossing zouden schijven met 'gegoten' gaten zijn. Echter zijn die schier onbetaalbaar.
Duke, het gewicht weet ik niet. Echter zijn de tweedelige schijven bij Eliseparts.com niet duur. Dat zou mijn keuze zijn. Dan bespaar je tenminste echt gewicht. Die paar grammen door gaatjes op een eendelige schijf wordt je heus niet blij van.
-
edit:
Heb je kleine haarscheurtjes vanaf een geboord gat richting het hart van de schijf is er niets aan de hand. Dat mag. (ik heb zelf overigens nog geen enkel scheurtje)
Heeft iemand al ervaring schijven via Ebay te bestellen??
Mijn broer heeft hier schijven voor zijn S2000 besteld en is er erg tevreden over.
http://cgi.ebay.co.uk/VX220-VX-220-DRIL ... m153.l1262
Gr,
Bas

Mijn broer heeft hier schijven voor zijn S2000 besteld en is er erg tevreden over.
http://cgi.ebay.co.uk/VX220-VX-220-DRIL ... m153.l1262
Gr,
Bas
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
Eeek!Rikster schreef: - Set schijven, 2 stuks, kosten bij Opel €608,69 incl. BTW

Als iemand dat wil betalen voor schijven, dan zou ik eens ome Yvo lief aankijken of hij voor z'n AP schijven soms een Speedster 'hart' kan laten maken...
http://www.elise-shop.com/ap-racing-295 ... p-650.html
Gaan waarschijnlijk nog een factor 10 langer mee ook...
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
De turbo schijven zijn echt wel een stuk lichter dan de standaard schijven Allen, het staat mij bij dat het zelfs 2kg is (staat hier ergens op het forum ook). Er zitten niet alleen gaten in maar ook het luchtkanaal tussen de schijfdelen is een stuk groter.allen schreef:Dat zal niet zoveel uitmaken Rik. Of ze nu gelijk in de fabriek geboord worden of nog later. Leuk verhaal van iemand die Sandtler GT schijven binnen een half uur stuk had. Bij navraag bleek Sandtler heel bijdehand te zeggen dat je ze een km of 400 moest inremmen. Tja, dan heb je al 3 races achter de rug.![]()
-
edit:
Dus met een aluminium hart win je nog "maar" 0.5kg extra, want bv de 2-delige schijven van eliseparts zijn 2.5kg lichter dan origineel...

- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Ik vind dit wel leuke en goedkoop.
http://www.elise-shop.com/eliseshop-mot ... p-209.html
en als het echt goedkoop moet:
http://www.elise-shop.com/ebc-umx-remsc ... -p-64.html
Geen idee of het ook daadwerkelijk een verbetering is, maar gezien de prijs en looks kan het niet tegen vallen
Gewicht is misschien ook wel minder dan standaard.
http://www.elise-shop.com/eliseshop-mot ... p-209.html
en als het echt goedkoop moet:
http://www.elise-shop.com/ebc-umx-remsc ... -p-64.html
Geen idee of het ook daadwerkelijk een verbetering is, maar gezien de prijs en looks kan het niet tegen vallen

Je kijkt te snel, ik kan niet harder!