Opmerkelijk dat een kleine ingreep zulke grote gevolgen kan hebben. Komt dit ook voor bij andere Speedster rijders met spoorverbreders?René schreef:@ Maik,
GAT......Brielle is geen gat hoor.... Een echte Briellenaar (ik niet dus) zal zeer beledigd zijn als je zijn/haar stadje een gat noemt!!![]()
@ SteV6,
wat bedoel je met een "losse" achterkant indien je verbreders plaatst van 5 mm en een kleinere, smallere limiet bij toepassing van 15 mm? Wat ik begrepen heb is dat de stabiliteit van de auto juist toeneemt als je de spoorbreedte (tot op zekere hoogte natuurlijk) vergroot, en dat lijkt mij in tegenstelling tot hetgeen jij aangeeft!
Al met al vanavond weer even een lekker rondje eiland (Voorne-Putten) gedaan en ik vrees dat over niet al te lange tijd de verhoogde mate van invering (op 1 oor hangen) in snel genomen bochten mij toch gaat irriteren.
Iemand ideeen om dit op te lossen?
Spoorverbreders
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
Lotus Elise S2
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Voor diegenen die spacers op de mm willen laten maken, diegene die bij mij de velgen etc geleverd heeft laat ze ergens op maat maken.
Probleem bij de standaard wielen is wel dat het minimaal 10 mm moet zijn begrijp ik omdat je anders de centreerrand van de naaf niet kwijt kan en dus geen centreerrand op je spacer krijgt
Voor meer info misschien zelf even bellen en vragen naar Leo, 0187-600199
HJ ik heb nergens last van
maar ik heb hem nog niet op de limiet gereden moet ik zeggen, wel ligt hij als het goed is nu vaster op de weg, en zal minder snel over zijn neus gaan schuiven volgens mij (bredere voorbanden), echter zal de grens tussen grip en uitbreken kleiner zijn, dus minder controleerbaar............als ik het allemaal goed heb begrepen
Markv hoe doen ze je stuurhuis omhoog zetten
Probleem bij de standaard wielen is wel dat het minimaal 10 mm moet zijn begrijp ik omdat je anders de centreerrand van de naaf niet kwijt kan en dus geen centreerrand op je spacer krijgt

Voor meer info misschien zelf even bellen en vragen naar Leo, 0187-600199
HJ ik heb nergens last van


Markv hoe doen ze je stuurhuis omhoog zetten

Laatst gewijzigd door Marcel op 23 jun 2005 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Stev6 Jammer dat het niet gelijk paste !!
Ben benieuwd of dat zonder spacers lukt, bij mij liep hij uitkomend op ET22 door de spacers met de 215-40-18 band heel ligt aan aan de achterkant van de wielkast, en rakelings langs het aluminium
Ik denk dat je met je 205-45-17 band op de 7,5 velg ET 36 het niet zonder spacer gaat redden, en je toch je 10 mm spacer nodig hebt, maarja zoals al eens gezegd kan dat per speedster verschillen.
Wel raar dat het niet aan beide kanten hetzelfde is........
Ben benieuwd of dat zonder spacers lukt, bij mij liep hij uitkomend op ET22 door de spacers met de 215-40-18 band heel ligt aan aan de achterkant van de wielkast, en rakelings langs het aluminium

Ik denk dat je met je 205-45-17 band op de 7,5 velg ET 36 het niet zonder spacer gaat redden, en je toch je 10 mm spacer nodig hebt, maarja zoals al eens gezegd kan dat per speedster verschillen.
Wel raar dat het niet aan beide kanten hetzelfde is........

- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
@ Marcel,Marcel schreef:... ligt hij als het goe dis nu vaste rop de weg, en zal ...
Ben je aan het oefenen op geheimtaal? Je tekst is iets moeilijker te lezen door het verschuiven van de spaties

@ Rene,
We hebben allebei gelijk. Door de spoorbreedte te vergroten creer je meer grip en stabiliteit. Maar omdat je de vooras meer verbreedt dan de achteras, 30 versus 10 mm, krijg je dus minder onderstuur en meer overstuur (= lossere achterkant).
Neem je 30 mm voor en achter, dan krijg je meer grip en in gelijke mate voor en achter, dus kan je harder de hoek om. Maar door de toegenomen grip is de marge tussen grip en geen grip veel smaller geworden. Resultaat hogere bochtsnelheden, maar bij te hard de hoek om heftig en moeilijk te herstellen onder- of overstuur.
SteV6
S4 Avant
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
René lief aankijken of je even een rondje biesbos met zijn speedster mag maken en je eigen oordeel vormen.........ik heb ook wel eens gezien dat er een soort rubber blokjes tussen autoveren geklemd worden om de vering stugger te maken.........misschien een (goedkopere) optieHendrik-Jan schreef:Ja, wat nu? Op basis van de foto wilde ik ze bestellen maar op basis van de verhalen van Rene eigenlijk niet.


- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
Weet je hoe moeilijk wachten is. Ik wilde de 11e bij de schadereparatie gelijk die dingen monteren.Marcel schreef:René lief aankijken of je even een rondje biesbos met zijn speedster mag maken en je eigen oordeel vormen.........ik heb ook wel eens gezien dat er een soort rubber blokjes tussen autoveren geklemd worden om de vering stugger te maken.........misschien een (goedkopere) optieHendrik-Jan schreef:Ja, wat nu? Op basis van de foto wilde ik ze bestellen maar op basis van de verhalen van Rene eigenlijk niet.als je het hinderlijk vindt en niet gelijk bijna € 2000,- stuk wil slaan
By the way, dat filmpje bij jouw berichten, daar zie ik een rode auto. Is dat die van jouw?
Lotus Elise S2
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Ik heb nooit problemen met wachten.........hahaha echt wel als ik iets in mijn kop heb wil ik het gisteren gedaan hebbenHendrik-Jan schreef: Weet je hoe moeilijk wachten is. Ik wilde de 11e bij de schadereparatie gelijk die dingen monteren.
By the way, dat filmpje bij jouw berichten, daar zie ik een rode auto. Is dat die van jouw?

OOK JIJ KAN TE VER GAAN !!!


- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
Oja, nu is het duidelijker.Marcel schreef:Ik heb nooit problemen met wachten.........hahaha echt wel als ik iets in mijn kop heb wil ik het gisteren gedaan hebbenHendrik-Jan schreef: Weet je hoe moeilijk wachten is. Ik wilde de 11e bij de schadereparatie gelijk die dingen monteren.
By the way, dat filmpje bij jouw berichten, daar zie ik een rode auto. Is dat die van jouw?![]()
OOK JIJ KAN TE VER GAAN !!!:lol: Die rode is een S2000 en de grijze een speedster



Lotus Elise S2
Hendrik-Jan schreef:Oja, nu is het duidelijker.Marcel schreef:Ik heb nooit problemen met wachten.........hahaha echt wel als ik iets in mijn kop heb wil ik het gisteren gedaan hebbenHendrik-Jan schreef: Weet je hoe moeilijk wachten is. Ik wilde de 11e bij de schadereparatie gelijk die dingen monteren.
By the way, dat filmpje bij jouw berichten, daar zie ik een rode auto. Is dat die van jouw?![]()
OOK JIJ KAN TE VER GAAN !!!:lol: Die rode is een S2000 en de grijze een speedster
![]()
![]()
Volgens mij is dat de speedster van Mike

jans
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Hendrik-Jan, ik denk zelf niet dat de speedy meer gaat hangen in de bochten hoor, ik denk dat het tussen de oren van Rene zit
. Ik zie zelf geen enkele natuurkundige reden waardoor de auto meer zou overhellen. De "arm" waarover eerder gesproken is blijft hetzelfde door de geometrie van de ophanging (heeeel misschien een klein beetje anders omdat de geometrie misschien niet helemaal vierkant is...). Maar daarentegen is de "globale arm" van je auto, dwz de afstand van wiel tot wiel weer groter geworden. Dus de momentkrachten die op je wielen werken moeten juist kleiner zijn in de bocht dan zonder spacers.
Ik zou zeggen, kopen die handel, en ons dan even berichten of Rene nu ECHT ongelijk had
.
M.

Ik zou zeggen, kopen die handel, en ons dan even berichten of Rene nu ECHT ongelijk had

M.

- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
Maik,Maik schreef:Hendrik-Jan, ik denk zelf niet dat de speedy meer gaat hangen in de bochten hoor, ik denk dat het tussen de oren van Rene zit. Ik zie zelf geen enkele natuurkundige reden waardoor de auto meer zou overhellen. De "arm" waarover eerder gesproken is blijft hetzelfde door de geometrie van de ophanging (heeeel misschien een klein beetje anders omdat de geometrie misschien niet helemaal vierkant is...). Maar daarentegen is de "globale arm" van je auto, dwz de afstand van wiel tot wiel weer groter geworden. Dus de momentkrachten die op je wielen werken moeten juist kleiner zijn in de bocht dan zonder spacers.
Ik zou zeggen, kopen die handel, en ons dan even berichten of Rene nu ECHT ongelijk had.
M.
Ik denk dat ik de gok maar ga wagen. Ik ga toch nooit hard door de bocht (toch Marcel?). Ik kon ook geen logische verklaring verzinnen maar ja, Rene heeft de ervaring.
Lotus Elise S2