Aanlopende velgen en APK
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Inderdaad.. Je zou zelfs naar (maximaal) 225 moeten kunnen aan de voorkant zonder aanlopen, maar dat betekent wel dat je precies je juiste wiel offsets moet kiezen.Gerard schreef:Heb zelfs 215 voor en geen last van aanlopen.
In dit geval zijn de wielen waarschijnlijk qua offsets ontworpen om met 195's de werken en ook nog eens met 195/50R16's.
Als daar dan 205's op gaan en nog eens een stuk hoger qua wang, dan zal niet alleen het loopvlak verder naar buiten komen maar ook nog eens 'hoger' komen te liggen.
Dat is precies wat bij maximale stuur-uitslag over het algemeen het probleem veroorzaakt.
Grote kans dat een 205/50R16 of zelfs een 205/45R16 (met een VXR ABS unit) ruimte over heeft.
Maar goed.. Zoals ik al aangaf is de oplossing erg eenvoudig: 5mm spacers er op en waarschijnlijk is het aanlopen meteen over. Doe dat ook achter en de zaak is weer mooi in balans voor en achter.
Geen geprukts noodzakelijk met andere velgen voor een APK en zo..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
De begrenzer ligt bij mij op 6800 toeren en het is gemeten met mijn Racelogic Performancebox, het zijn dus echte kilometers!Maik schreef:260km/u?!![]()
Hoeveel toeren draait het blokje dan? Heb je het met de GPS gemeten? Misschien ligt de echte topsnelheid wat lager en valt het dus wel mee met de snelheidscodering van die andere maat banden?

Hmm..
Vlieger zei:
235/45/17 banden hebben een daadwerkelijke afrolomtrek van 1960 mm, (als ze nieuw zijn, anders minder natuurlijk).
Op het moment dat je in de begrenzer rijdt in de hoogste versnelling (bij 6800 rpm, eindoverbrenging 3,95 en versnellingsratio 0,81 in jouw geval) rijdt je toch echt niet harder dan 249,94 km/uur.
gr,
The Duke
P.S.
Of.. Hij draait meer toeren dan 6800.. Bij 7100 toeren rijdt je ruim 260 km/uur en bij 7350 ruim 270 km/uur.
Vlieger zei:
Mijn Speedster loopt ruim 260
ik ben bang dat er toch iets mis gaat bij de meting dan..De begrenzer ligt bij mij op 6800 toeren en het is gemeten met mijn Racelogic Performancebox, het zijn dus echte kilometers!
235/45/17 banden hebben een daadwerkelijke afrolomtrek van 1960 mm, (als ze nieuw zijn, anders minder natuurlijk).
Op het moment dat je in de begrenzer rijdt in de hoogste versnelling (bij 6800 rpm, eindoverbrenging 3,95 en versnellingsratio 0,81 in jouw geval) rijdt je toch echt niet harder dan 249,94 km/uur.
gr,
The Duke
P.S.
Of.. Hij draait meer toeren dan 6800.. Bij 7100 toeren rijdt je ruim 260 km/uur en bij 7350 ruim 270 km/uur.
The bullshit stops when the light drops
Aan zo'n berekening heb je niet veel want 260 is maar 4% meer dan 250, en een afwijking van 4% heb je zo als je de mogelijke afwijkingen optelt in rolomtrek, eindoverbrenging, toerenbegrenzer en versnellingsratio ...the-duke schreef:Hmm..
Vlieger zei:Mijn Speedster loopt ruim 260ik ben bang dat er toch iets mis gaat bij de meting dan..De begrenzer ligt bij mij op 6800 toeren en het is gemeten met mijn Racelogic Performancebox, het zijn dus echte kilometers!
235/45/17 banden hebben een daadwerkelijke afrolomtrek van 1960 mm, (als ze nieuw zijn, anders minder natuurlijk).
Op het moment dat je in de begrenzer rijdt in de hoogste versnelling (bij 6800 rpm, eindoverbrenging 3,95 en versnellingsratio 0,81 in jouw geval) rijdt je toch echt niet harder dan 249,94 km/uur.
gr,
The Duke
Vlieger zei:
Toerenbegrenzer is digitaal vastgelegd en vergeleken met wat gelezen wordt van de RPM sensor, dus zit ook geen afwijking in. (kan hooguit op meer toeren begrensd zijn b.v., maar dat is dan ook de bedoeling) Ik heb bv op andere auto een KMS motormanagement systeem en dan kan je mooi zien hoe nauwkeurig de RPM sensor (in mijn geval van de krukas) uitgelezen wordt, zelfs alle 6o "tanden" tussen de metingen worden gemeten, terwijl het punt dat je wilt meten ook al 6800 keer per minuut langskomt.
De afrolaftrek kan inderdaad afwijken, maar dat werkt juist andersom: als de omtrek kleiner wordt, gaat ie juist langzamer bij gelijk toerental..
Mooier kan ik het niet maken helaas
gr,
The Duke
Sorry, maar zowel eindoverbrenging als versnellingsratio wordt bepaald door tandwielen (aantal tanden die grijpen in een ander aantal tanden), dus zit nooit een afwijking in.Aan zo'n berekening heb je niet veel want 260 is maar 4% meer dan 250, en een afwijking van 4% heb je zo als je de mogelijke afwijkingen optelt in rolomtrek, eindoverbrenging, toerenbegrenzer en versnellingsratio ...
Toerenbegrenzer is digitaal vastgelegd en vergeleken met wat gelezen wordt van de RPM sensor, dus zit ook geen afwijking in. (kan hooguit op meer toeren begrensd zijn b.v., maar dat is dan ook de bedoeling) Ik heb bv op andere auto een KMS motormanagement systeem en dan kan je mooi zien hoe nauwkeurig de RPM sensor (in mijn geval van de krukas) uitgelezen wordt, zelfs alle 6o "tanden" tussen de metingen worden gemeten, terwijl het punt dat je wilt meten ook al 6800 keer per minuut langskomt.
De afrolaftrek kan inderdaad afwijken, maar dat werkt juist andersom: als de omtrek kleiner wordt, gaat ie juist langzamer bij gelijk toerental..
Mooier kan ik het niet maken helaas
gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Daar kan ik nou eens een goed antwoord op gevenHerman schreef:Er even vanuit gaande dat mijn onbegrensde vertrouwen in de meetapparatuur van Racelogic geen schade op moet lopen..... eens ff kijken.
Omtrek van 235/45/17 is 2020.3 mm en geen 1960. ( http://www.1010tires.com/TireSizeCalcul ... ion=submit )
Daar zit al 3% ruimte in en kom je op 257.6 km/u. (Beetje overdruk in je banden neemt de diameter natuurlijk ook toe)
Persoonlijk vind ik het vreemd dat hoe breder de band, bij gelijkblijvende hoogteverhouding (45) de diameter toeneemt.
215/45-17 1963.6
225/45-17 1992.3
235/45-17 2020.3
245/45-17 2049.0
Als je ECU dan toelaat dat je blok (tijdelijk) 6865rpm loopt, of er zit nog wat overmaat in je profiel, kan ik me beide voorstellen, ga je zomaar 260.
Met 245 bandjes loop je nog wat harder... reken zelf maar uit welke maat je nodig hebt voor 270km/u

205/45
de hoogte van de band is 45% van de breedte 205
dus 9,25 cm hoog
255/45
de hoogte van de band is 45% van de breedte 255
dus 11,48 cm hoog
Dat verklaard het verschil in omtrek bij dezelfde hoogte verhouding

Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Herman zei:
Nou, ik heb namelijk ook onbegrensd vertrouwen in de Racelogic Performance box en geloof daarom ook inderdaad dat hij deze snelheid haalt.. Dat stel ik niet ter discussie, alleen dacht ik dat het komt doordat hij meer toeren draait dan Vlieger denkt. (zie verderop nieuwe conclusie)
Het volgende komt uit mijn persoonlijke ervaringen gedurende de laatste jaren:
Wat betreft die omtrek.. Ik heb in het verleden heel veel gerekend en gemeten en had steeds problemen om de theorie en de praktijk bij elkaar te brengen. Ik registreerde digitaal toerentallen (tot op 1 rpm nauwkeurig) in een datalogger en kende verdere gegevens van mijn auto, maar als ik dan de snelheid met een GPS ernaast zette, zat daar steeds een afwijking in. Na heel veel zoeken en al het andere uitsluiten, bleek op den duur dat de berekende afrolomtrekken van banden nooit klopt.
Hier een link waarbij je de niet berekende omtrekken van banden hebt http://www.allevelgenvan.nl/bandenwijzer.php# (nog even klikken op "naar de bandenwijzer")
Ik heb voor diverse auto's voor mezelf bewezen (gemeten) dat de waardes die ik hieruit kan halen perfect kloppen, dus ik zou met een behoorlijke waarschijnlijkheid durven zeggen dat dit in het algemeen geldt. Maar… dat is mijn idee maar
Ik ben in het verhaal tot nu toe 1 factor vergeten: de uitzetting van de band door rotatie. De algemeen aanvaarde gemiddelde waardes hiervoor is 0.0125 % per km/uur. Als we uitgaan van 260 km/uur is dat 3,25%, dus komen we al heeeel dicht in de buurt (kan je met 6800 rpm al 258 km/uur rijden en omdat er best nog wel eens wat verschil in de één of andere band qua uitzetting zal zitten, denk ik dat het hierdoor verklaard is waarom het mogelijk is met ongeveer 6800 rpm, ruim 260 te halen)
Gr,
The Duke
P.S. Voor de liefhebbers ook nog even een spreadsheetje eraan geplakt. Hier kan je heel gemakkelijk mee uitrekenen voor diverse auto's hoe hard je in iedere versnelling kan en wat je theoretische topsnelheid is..
(dat trouwens de diameter toeneemt met gelijkblijvende hoogteverhouding is heel normaal, want die 45 is een percentage van de breedte, die gecombineerd de wanghoogte bepalen)Er even vanuit gaande dat mijn onbegrensde vertrouwen in de meetapparatuur van Racelogic geen schade op moet lopen..... eens ff kijken.
Omtrek van 235/45/17 is 2020.3 mm en geen 1960. ( http://www.1010tires.com/TireSizeCalcul ... ion=submit )
Daar zit al 3% ruimte in en kom je op 257.6 km/u. (Beetje overdruk in je banden neemt de diameter natuurlijk ook toe)
Persoonlijk vind ik het vreemd dat hoe breder de band, bij gelijkblijvende hoogteverhouding (45) de diameter toeneemt.
215/45-17 1963.6
225/45-17 1992.3
235/45-17 2020.3
245/45-17 2049.0
Nou, ik heb namelijk ook onbegrensd vertrouwen in de Racelogic Performance box en geloof daarom ook inderdaad dat hij deze snelheid haalt.. Dat stel ik niet ter discussie, alleen dacht ik dat het komt doordat hij meer toeren draait dan Vlieger denkt. (zie verderop nieuwe conclusie)
Het volgende komt uit mijn persoonlijke ervaringen gedurende de laatste jaren:
Wat betreft die omtrek.. Ik heb in het verleden heel veel gerekend en gemeten en had steeds problemen om de theorie en de praktijk bij elkaar te brengen. Ik registreerde digitaal toerentallen (tot op 1 rpm nauwkeurig) in een datalogger en kende verdere gegevens van mijn auto, maar als ik dan de snelheid met een GPS ernaast zette, zat daar steeds een afwijking in. Na heel veel zoeken en al het andere uitsluiten, bleek op den duur dat de berekende afrolomtrekken van banden nooit klopt.
Hier een link waarbij je de niet berekende omtrekken van banden hebt http://www.allevelgenvan.nl/bandenwijzer.php# (nog even klikken op "naar de bandenwijzer")
Ik heb voor diverse auto's voor mezelf bewezen (gemeten) dat de waardes die ik hieruit kan halen perfect kloppen, dus ik zou met een behoorlijke waarschijnlijkheid durven zeggen dat dit in het algemeen geldt. Maar… dat is mijn idee maar
Ik ben in het verhaal tot nu toe 1 factor vergeten: de uitzetting van de band door rotatie. De algemeen aanvaarde gemiddelde waardes hiervoor is 0.0125 % per km/uur. Als we uitgaan van 260 km/uur is dat 3,25%, dus komen we al heeeel dicht in de buurt (kan je met 6800 rpm al 258 km/uur rijden en omdat er best nog wel eens wat verschil in de één of andere band qua uitzetting zal zitten, denk ik dat het hierdoor verklaard is waarom het mogelijk is met ongeveer 6800 rpm, ruim 260 te halen)
Gr,
The Duke
P.S. Voor de liefhebbers ook nog even een spreadsheetje eraan geplakt. Hier kan je heel gemakkelijk mee uitrekenen voor diverse auto's hoe hard je in iedere versnelling kan en wat je theoretische topsnelheid is..
- Bijlagen
-
- Snelheidsberekeningen voor forum.xls
- (16.5 KiB) 137 keer gedownload
The bullshit stops when the light drops
Vandaag dus ook niet door de APK gekomen door aanlopende voorband (links) bij maximale uitslag. 215/45 op standaard velg.
Eveneens bij OPC Oosterhout.
Dezelfde band is de voorgaande jaren overgens wel bij hun door de APK gekomen.
Had er nooit last van, maar wist wel dat de band bij maximake wieluitslag met chasis raakt.
Wie heeft er nog een setje spacers (15 mm) liggen ???
Eveneens bij OPC Oosterhout.
Dezelfde band is de voorgaande jaren overgens wel bij hun door de APK gekomen.
Had er nooit last van, maar wist wel dat de band bij maximake wieluitslag met chasis raakt.
Wie heeft er nog een setje spacers (15 mm) liggen ???