2.2 superchargen of een 2.0 turbo erin
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
2.2 superchargen of een 2.0 turbo erin
Hoi vandaag een beetje bij de tuners zitten kijken.
Mocht je laten we zeggen ca € 8.500,- op de plank hebben liggen kun je kiezen, je kan je eigen motor gaan tunen met een compressor/turbo of een andere motor erin, een 2.0 turbo.
Op zich lijkt mij de 2.0 turbo motor de beste keuze, die is gemaakt voor dit vermogen, de 2.2 zal best zijn zwakke punten hebben.
http://www.courtenaysport.co.uk/default.htm?page=3
een engelsman is nu op zijn stage 2 aan het wachten, hij heeft hier inclusief een volledige milltek uitlaat € 8600,- voor betaald.
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 0&hl=hitec
Mocht je laten we zeggen ca € 8.500,- op de plank hebben liggen kun je kiezen, je kan je eigen motor gaan tunen met een compressor/turbo of een andere motor erin, een 2.0 turbo.
Op zich lijkt mij de 2.0 turbo motor de beste keuze, die is gemaakt voor dit vermogen, de 2.2 zal best zijn zwakke punten hebben.
http://www.courtenaysport.co.uk/default.htm?page=3
een engelsman is nu op zijn stage 2 aan het wachten, hij heeft hier inclusief een volledige milltek uitlaat € 8600,- voor betaald.
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 0&hl=hitec
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Dat ligt met name aan de eigenschappen die je wenst.
Wil je het karakter van een atmosferisch motor behouden, of heb je geen problemen met het wachten op de turboboost?
Voor het eerste moet je een mechanische compressor laten plaatsen, en anders ombouwen naar een 2.0T.
Met de mechanische compressor kom je zonder extra aanpassingen aan het blok uit rond de 230pk. Met meer aanpassingen (en dus kosten) haal je waarschijnlijk 250-285pk. De ombouw naar een Turbo komt zonder aanpassingen op 200pk. Wil je nog meer vermogen uit de 2.0 dan komen er extra kosten overheen, ongeveer in dezelfde prijscatagorie van het aanpassen/versterken van de 2.2i
Zover ik weet is de kop van een 2.2i materiaaltechnisch het zwakste motoronderdeel. Vervangen van zuigers en drijfstangen is voor langdurig en zwaar gebruik wel verstandig. En afhankelijk van de gekozen optie, geen of wel compressieverlaging ligt de vuldruk tussen de 0,4 en 0,8 bar. Ook het uitlaatsysteem moet eigenlijk een vergrote diameter hebben om de tegendruk te verlagen.
Over Turbo-tuning zal Jans je inmiddels meer kunnen vertellen dan ik dat kan.
SteV6
Wil je het karakter van een atmosferisch motor behouden, of heb je geen problemen met het wachten op de turboboost?
Voor het eerste moet je een mechanische compressor laten plaatsen, en anders ombouwen naar een 2.0T.
Met de mechanische compressor kom je zonder extra aanpassingen aan het blok uit rond de 230pk. Met meer aanpassingen (en dus kosten) haal je waarschijnlijk 250-285pk. De ombouw naar een Turbo komt zonder aanpassingen op 200pk. Wil je nog meer vermogen uit de 2.0 dan komen er extra kosten overheen, ongeveer in dezelfde prijscatagorie van het aanpassen/versterken van de 2.2i
Zover ik weet is de kop van een 2.2i materiaaltechnisch het zwakste motoronderdeel. Vervangen van zuigers en drijfstangen is voor langdurig en zwaar gebruik wel verstandig. En afhankelijk van de gekozen optie, geen of wel compressieverlaging ligt de vuldruk tussen de 0,4 en 0,8 bar. Ook het uitlaatsysteem moet eigenlijk een vergrote diameter hebben om de tegendruk te verlagen.
Over Turbo-tuning zal Jans je inmiddels meer kunnen vertellen dan ik dat kan.
SteV6
S4 Avant
Tja, het makelijkst is natuurlijk om er een 2.0 turbo blok in te hangen. Maar dan zit je wel met extra gewicht. En de karakteristiek van een turbo.
Als je moeite wilt doen, dan kan een compressor een goede optie zijn. Zeker als je je dealer zo gek kan krijgen, want GM levert een compressor kit voor de 2.2, incl. motormanagement en alle onderdelen. Is allemaal bolt-on (dus geen wijzigingen in de motor). Zie hier voor documentatie:
http://www.gm.com/company/gmtunersource ... _250hp.pdf
De vraag is natuurlijk of er een opel dealer hier in Nederland is die dit aandurft. Opzich natuuriljk een mooie manier om naar 250PK te gaan.
Mark
Als je moeite wilt doen, dan kan een compressor een goede optie zijn. Zeker als je je dealer zo gek kan krijgen, want GM levert een compressor kit voor de 2.2, incl. motormanagement en alle onderdelen. Is allemaal bolt-on (dus geen wijzigingen in de motor). Zie hier voor documentatie:
http://www.gm.com/company/gmtunersource ... _250hp.pdf
De vraag is natuurlijk of er een opel dealer hier in Nederland is die dit aandurft. Opzich natuuriljk een mooie manier om naar 250PK te gaan.
Mark
C30-94@0.55bar
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Nou nou wat een waslijst.markv schreef:Tja, het makelijkst is natuurlijk om er een 2.0 turbo blok in te hangen. Maar dan zit je wel met extra gewicht. En de karakteristiek van een turbo.
Als je moeite wilt doen, dan kan een compressor een goede optie zijn. Zeker als je je dealer zo gek kan krijgen, want GM levert een compressor kit voor de 2.2, incl. motormanagement en alle onderdelen. Is allemaal bolt-on (dus geen wijzigingen in de motor). Zie hier voor documentatie:
http://www.gm.com/company/gmtunersource ... _250hp.pdf
De vraag is natuurlijk of er een opel dealer hier in Nederland is die dit aandurft. Opzich natuuriljk een mooie manier om naar 250PK te gaan.
Mark
Volgens mij kwam ik hier ook wat over tegen op het engelse forum, kosten in america volgens hun $ 4000,-
Iemand wel eens met een NL dealer over gehad

Wat ik niet snap is dat ik overal lees dat voor een Turbo een uitlaat heel belangrijk is, en hier blijft blijkbaar de STD uitlaat eronder zitten

- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Nog wat aanvullende info:
For 2.2 owners seeking alternative power we can offer a Z20LET Turbo Transplant into the 2.2 16v. This consists of a complete ZLET engine with all ancillaries such as ECU, airflow meter, intercooler, all necessary turbo pipework and additional sensors and switches as required on the standard VXT, F23 Turbo Gearbox, all the wiring modifications needed for the ZLET engine, additional cooling duct in the undertray, turbo ducting for turbocharger cooling, VXT exhaust, VXT O/S/R lower wishbone (for oil filter clearance) and necessary rear clamshell modifications. The fully fitted price is £5250 including VAT.
The remap is £350 to CS2 level at the time of transplant (usually £695) and the exhaust is £1281 fitted at time of transplant (usually £1406 fitted). Total cost £6881 GBP (ca €10.300,-) fitted. This will take about 2 weeks to do and you will have about 240 bhp and 240-250 lb ft torque.
Alternatively we can supercharge your car for £5175 to stage 2 which with a milltek exhaust (+£1000) to give around 240+ bhp and 220 lb ft torque. (ca € 9.300,-)
Kortom de PK's is hetzelfde, alleen koppel van de turbo hoger, maar wel piekeriger als ik jullie goed begrijp.
Maar welke motor houd het het langste vol
For 2.2 owners seeking alternative power we can offer a Z20LET Turbo Transplant into the 2.2 16v. This consists of a complete ZLET engine with all ancillaries such as ECU, airflow meter, intercooler, all necessary turbo pipework and additional sensors and switches as required on the standard VXT, F23 Turbo Gearbox, all the wiring modifications needed for the ZLET engine, additional cooling duct in the undertray, turbo ducting for turbocharger cooling, VXT exhaust, VXT O/S/R lower wishbone (for oil filter clearance) and necessary rear clamshell modifications. The fully fitted price is £5250 including VAT.
The remap is £350 to CS2 level at the time of transplant (usually £695) and the exhaust is £1281 fitted at time of transplant (usually £1406 fitted). Total cost £6881 GBP (ca €10.300,-) fitted. This will take about 2 weeks to do and you will have about 240 bhp and 240-250 lb ft torque.
Alternatively we can supercharge your car for £5175 to stage 2 which with a milltek exhaust (+£1000) to give around 240+ bhp and 220 lb ft torque. (ca € 9.300,-)
Kortom de PK's is hetzelfde, alleen koppel van de turbo hoger, maar wel piekeriger als ik jullie goed begrijp.
Maar welke motor houd het het langste vol

- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik denk dat de turbomotor het langer vol gaat houden. Die is gewoon wat robuster van opzet.Marcel schreef:Nog wat aanvullende info:
...
Maar welke motor houd het het langste vol
De speedy met de 2.2 zal wel ietsje sneller zijn doordat het gewicht wat lager blijft, maar dat zal peanuts zijn...
De turbo zal inderdaad piekeriger zijn in het middengebied, en er zal iets turbo-lag (turbo-gat) zijn, maar tegenwoordig is dat niet zo groot meer, zie de eerdere verhalen van Jans.
M.

- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
bij een turbo motor is de uitlaat van veel grotere invloed dan bij een compressor motor omdat de tegendruk tegen werkt aan het optoeren van de turbo. De winst bij de turbo zit hem met name in het sneller optoeren wat zeker bij een grotere turbo (meer massatraagheid) erg meespeelt.
Ik heb hier eens een heel stuk over geschreven voor het subaruclub blad, maar dat heb ik niet meer op mijn pc staan. Ik zal eens kijken of ik dat thuis misschien nog op een CD-R heb staan.
Er zijn hier natuurlijk wat minder turbo's als bij de sub club, maar voor die paar is het wel een intressant stukje. Als ik het nog kan vinden zet ik het hier in of na het weekend neer.
Ik heb hier eens een heel stuk over geschreven voor het subaruclub blad, maar dat heb ik niet meer op mijn pc staan. Ik zal eens kijken of ik dat thuis misschien nog op een CD-R heb staan.
Er zijn hier natuurlijk wat minder turbo's als bij de sub club, maar voor die paar is het wel een intressant stukje. Als ik het nog kan vinden zet ik het hier in of na het weekend neer.
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2804
- Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Hi-TEC:
sorry-we don't have a company in Netherland for conversion the speedster.
The complete conversion cost 6800 € incl.V.A.T and homologation (265Nm-218 Hp).
The stage 2-Version cost 7800 € (higher boost-300Nm/240 Hp)incl.sportcatalyst system.
All the kit's are incl. watercooled charge aircooler.
sorry-we don't have a company in Netherland for conversion the speedster.
The complete conversion cost 6800 € incl.V.A.T and homologation (265Nm-218 Hp).
The stage 2-Version cost 7800 € (higher boost-300Nm/240 Hp)incl.sportcatalyst system.
All the kit's are incl. watercooled charge aircooler.