2.2 superchargen of een 2.0 turbo erin

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

2.2 superchargen of een 2.0 turbo erin

Bericht door Marcel »

Hoi vandaag een beetje bij de tuners zitten kijken.

Mocht je laten we zeggen ca € 8.500,- op de plank hebben liggen kun je kiezen, je kan je eigen motor gaan tunen met een compressor/turbo of een andere motor erin, een 2.0 turbo.

Op zich lijkt mij de 2.0 turbo motor de beste keuze, die is gemaakt voor dit vermogen, de 2.2 zal best zijn zwakke punten hebben.

http://www.courtenaysport.co.uk/default.htm?page=3

een engelsman is nu op zijn stage 2 aan het wachten, hij heeft hier inclusief een volledige milltek uitlaat € 8600,- voor betaald.

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 0&hl=hitec
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Dat zou ik ook wel willen weten welke motor beter is en hoeveel beter.

Ik krijg er gelijk weer zin in, maar ik moet nog ff door sparen vrees ik. :(
Wel leuk te zien dat we daar geweest zijn. Veel meer dan een loods is het niet. Maar dat maakt niet uit als ze maar goed zijn.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Dat ligt met name aan de eigenschappen die je wenst.

Wil je het karakter van een atmosferisch motor behouden, of heb je geen problemen met het wachten op de turboboost?

Voor het eerste moet je een mechanische compressor laten plaatsen, en anders ombouwen naar een 2.0T.

Met de mechanische compressor kom je zonder extra aanpassingen aan het blok uit rond de 230pk. Met meer aanpassingen (en dus kosten) haal je waarschijnlijk 250-285pk. De ombouw naar een Turbo komt zonder aanpassingen op 200pk. Wil je nog meer vermogen uit de 2.0 dan komen er extra kosten overheen, ongeveer in dezelfde prijscatagorie van het aanpassen/versterken van de 2.2i

Zover ik weet is de kop van een 2.2i materiaaltechnisch het zwakste motoronderdeel. Vervangen van zuigers en drijfstangen is voor langdurig en zwaar gebruik wel verstandig. En afhankelijk van de gekozen optie, geen of wel compressieverlaging ligt de vuldruk tussen de 0,4 en 0,8 bar. Ook het uitlaatsysteem moet eigenlijk een vergrote diameter hebben om de tegendruk te verlagen.

Over Turbo-tuning zal Jans je inmiddels meer kunnen vertellen dan ik dat kan.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Tja, het makelijkst is natuurlijk om er een 2.0 turbo blok in te hangen. Maar dan zit je wel met extra gewicht. En de karakteristiek van een turbo.

Als je moeite wilt doen, dan kan een compressor een goede optie zijn. Zeker als je je dealer zo gek kan krijgen, want GM levert een compressor kit voor de 2.2, incl. motormanagement en alle onderdelen. Is allemaal bolt-on (dus geen wijzigingen in de motor). Zie hier voor documentatie:

http://www.gm.com/company/gmtunersource ... _250hp.pdf

De vraag is natuurlijk of er een opel dealer hier in Nederland is die dit aandurft. Opzich natuuriljk een mooie manier om naar 250PK te gaan.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

markv schreef:Tja, het makelijkst is natuurlijk om er een 2.0 turbo blok in te hangen. Maar dan zit je wel met extra gewicht. En de karakteristiek van een turbo.

Als je moeite wilt doen, dan kan een compressor een goede optie zijn. Zeker als je je dealer zo gek kan krijgen, want GM levert een compressor kit voor de 2.2, incl. motormanagement en alle onderdelen. Is allemaal bolt-on (dus geen wijzigingen in de motor). Zie hier voor documentatie:

http://www.gm.com/company/gmtunersource ... _250hp.pdf

De vraag is natuurlijk of er een opel dealer hier in Nederland is die dit aandurft. Opzich natuuriljk een mooie manier om naar 250PK te gaan.

Mark
Nou nou wat een waslijst.

Volgens mij kwam ik hier ook wat over tegen op het engelse forum, kosten in america volgens hun $ 4000,-

Iemand wel eens met een NL dealer over gehad :?:

Wat ik niet snap is dat ik overal lees dat voor een Turbo een uitlaat heel belangrijk is, en hier blijft blijkbaar de STD uitlaat eronder zitten :?:
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

De uitlaat gaat ongetwijfeld ook winst geven bij een compessor. Eigenlijk gaat een uitlaat altijd wel winst geven, of het nu een turbo, compressor of na motor is.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Nog wat aanvullende info:

For 2.2 owners seeking alternative power we can offer a Z20LET Turbo Transplant into the 2.2 16v. This consists of a complete ZLET engine with all ancillaries such as ECU, airflow meter, intercooler, all necessary turbo pipework and additional sensors and switches as required on the standard VXT, F23 Turbo Gearbox, all the wiring modifications needed for the ZLET engine, additional cooling duct in the undertray, turbo ducting for turbocharger cooling, VXT exhaust, VXT O/S/R lower wishbone (for oil filter clearance) and necessary rear clamshell modifications. The fully fitted price is £5250 including VAT.

The remap is £350 to CS2 level at the time of transplant (usually £695) and the exhaust is £1281 fitted at time of transplant (usually £1406 fitted). Total cost £6881 GBP (ca €10.300,-) fitted. This will take about 2 weeks to do and you will have about 240 bhp and 240-250 lb ft torque.

Alternatively we can supercharge your car for £5175 to stage 2 which with a milltek exhaust (+£1000) to give around 240+ bhp and 220 lb ft torque. (ca € 9.300,-)

Kortom de PK's is hetzelfde, alleen koppel van de turbo hoger, maar wel piekeriger als ik jullie goed begrijp.

Maar welke motor houd het het langste vol :?:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Marcel schreef:Nog wat aanvullende info:

...
Maar welke motor houd het het langste vol :?:
Ik denk dat de turbomotor het langer vol gaat houden. Die is gewoon wat robuster van opzet.

De speedy met de 2.2 zal wel ietsje sneller zijn doordat het gewicht wat lager blijft, maar dat zal peanuts zijn...

De turbo zal inderdaad piekeriger zijn in het middengebied, en er zal iets turbo-lag (turbo-gat) zijn, maar tegenwoordig is dat niet zo groot meer, zie de eerdere verhalen van Jans.

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Het 2.2 blok kan ook erg lang heel blijven hoor. Als je maar voldoende aanpassingen maakt. Ik dacht dat in het document van GM ze tot 1400pk gingen..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

bij een turbo motor is de uitlaat van veel grotere invloed dan bij een compressor motor omdat de tegendruk tegen werkt aan het optoeren van de turbo. De winst bij de turbo zit hem met name in het sneller optoeren wat zeker bij een grotere turbo (meer massatraagheid) erg meespeelt.
Ik heb hier eens een heel stuk over geschreven voor het subaruclub blad, maar dat heb ik niet meer op mijn pc staan. Ik zal eens kijken of ik dat thuis misschien nog op een CD-R heb staan.
Er zijn hier natuurlijk wat minder turbo's als bij de sub club, maar voor die paar is het wel een intressant stukje. Als ik het nog kan vinden zet ik het hier in of na het weekend neer.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hi-TEC:
sorry-we don't have a company in Netherland for conversion the speedster.
The complete conversion cost 6800 € incl.V.A.T and homologation (265Nm-218 Hp).
The stage 2-Version cost 7800 € (higher boost-300Nm/240 Hp)incl.sportcatalyst system.
All the kit's are incl. watercooled charge aircooler.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Martin van dijk

heb je vanmiddag een pb tje gestuurt

jans
Plaats reactie