Tja.. Scherpere nokken maken alleen dat de motor (als idd. de timing OK is) meer lucht *kan* aanzuigen en zo meer vermogen kan opbouwen (grotere 'boem' )tibby schreef: Vermogentest gedaan en dit viel SERIEUS tegen.
Ik kom op 160 pk uit.
We stonden allemaal voor een raadsel.
Ligt het nu aan de timing ( ketting is doorgeschoten tijdens montage van de nokken en alles moest terug afgeregeld worden. Is dit niet goed gebeurt??)
OF
de nokken zelf???
Ik zal mijn Sherlock Holmes petje maar eens aandoen en op onderzoek uitgaan.
Echter...
Als het inlaat-traject verder niet is geoptimaliseerd, dan is het best mogelijk dat hij nog zo z'n best doet, maar gewoon de lucht er niet in 'gezogen' krijgt en je dus maar een beperkte winst ziet. (drukval in de inlaat)
De uitlaat heeft over het algemeen iets minder snel invloed (veel hogere druk en pomp-effect van de motor), maar het kan wel de piek wat drukken op hogere toeren.
Het zou best wel kunnen dat de vermogens-toename van deze nokken op een motor die nu bijvoorbeeld al de hele opstelling van 2.4 inlaat, open filter en een goede uitlaat met spruitstuk meteen weer een stuk hoger ligt als wat je nu op jouw motor ziet.
Succes met de zoektocht naar evt. andere timing info! Dat kan zeker nog effect hebben als de nokkenassen op de standaard tandwielen bijvoorbeeld eigenlijk wat te veel vervroegd of verlaat zijn voor het maximale vermogen.
Instelbare tandwielen en de juiste info van de fabrikant over de lift bij bepaalde krukas-hoeken is dan noodzakelijk om alles goed geregeld te krijgen.
Bye, Arno.