Remmen upgrade
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
1. Echt tevreden blijven over de blokken dus niet weer een miskoop!
2. Tegen zo`n laag mogelijk bedrag.
3. Liefst min mogelijk gepiep en gerammel
4. remschijf "vriendelijk"
Kortom: het gaat een compromis worden. De RC5+ is gewoon een behoorlijk stukje goedkoper dan de RS14 alleen lees je op de fabrikanten site minder frictie voor de RC5+ en zou dus minder zijn dan de RS14. Terwijl een aantal ervaringen anders beweren...
Ik denk dat ik maar eens wat blokken eronder ga schroeven en testen. Zo kom ik er ook niet uit.
2. Tegen zo`n laag mogelijk bedrag.
3. Liefst min mogelijk gepiep en gerammel
4. remschijf "vriendelijk"
Kortom: het gaat een compromis worden. De RC5+ is gewoon een behoorlijk stukje goedkoper dan de RS14 alleen lees je op de fabrikanten site minder frictie voor de RC5+ en zou dus minder zijn dan de RS14. Terwijl een aantal ervaringen anders beweren...
Ik denk dat ik maar eens wat blokken eronder ga schroeven en testen. Zo kom ik er ook niet uit.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
De blokken RC5+ zitten er inmiddels onder vanaf 4 mei. De eerste paar keer remmen waren echt teleurstellend met het idee alsof er boter op de schijven zat. Al snel werd het beter en beter.
Op weg naar huis blokkeerde de boel al meerdere malen geheel onverwacht, zowel bij 120 km/h als 50 km/h. Ik had echt het idee dat m`n schijven na 10 keer remmen gehalveerd waren qua dikte. RS14 was er niets bij!
De volgende dag had m`n vriendin ook al een keer onverwachts de boel geblokkeerd. Ze kon dus ook duidelijk merken dat er wat mee gebeurd was.
Inmiddels zijn we zo`n 400 km verder en is die extreme bite weg (dat vind ik niet erg, het was echt te extreem). De auto vertraagt nog steeds prima, je kan nu druk opbouwen met het rempedaal zonder dat het direct blokkeert.
Wil je piepende banden, druk je tijdens het remmen effe iets harder en het lukt, zonder het pedaal door de Speedster te duwen. Het is nu goed doseerbaar. Zo nu en dan piepen de blokken ook lichtjes, minder dan de rs14 die ik een keer heb gehoord/gevoeld.
Aankomende dagen rijd ik weer zelf in de Speedster en zal zo nu en dan up-dates blijven geven. Als de blokken zo blijven ben ik echt tevreden, met regen remmen ze ook en dat is wennen!
Op weg naar huis blokkeerde de boel al meerdere malen geheel onverwacht, zowel bij 120 km/h als 50 km/h. Ik had echt het idee dat m`n schijven na 10 keer remmen gehalveerd waren qua dikte. RS14 was er niets bij!
De volgende dag had m`n vriendin ook al een keer onverwachts de boel geblokkeerd. Ze kon dus ook duidelijk merken dat er wat mee gebeurd was.
Inmiddels zijn we zo`n 400 km verder en is die extreme bite weg (dat vind ik niet erg, het was echt te extreem). De auto vertraagt nog steeds prima, je kan nu druk opbouwen met het rempedaal zonder dat het direct blokkeert.
Wil je piepende banden, druk je tijdens het remmen effe iets harder en het lukt, zonder het pedaal door de Speedster te duwen. Het is nu goed doseerbaar. Zo nu en dan piepen de blokken ook lichtjes, minder dan de rs14 die ik een keer heb gehoord/gevoeld.
Aankomende dagen rijd ik weer zelf in de Speedster en zal zo nu en dan up-dates blijven geven. Als de blokken zo blijven ben ik echt tevreden, met regen remmen ze ook en dat is wennen!
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Van mij dan ook maar even een update:
Vorig jaar ESR25 gemonteerd, vlak voor een dagje Zandvoort. Daar bleek de remolie niet meer toppie te zijn , nadat de remmen met de nieuwe blokken op een iets hogere temperatuur uitkwamen dan voorheen.
De herfst en winterperiode zijn de blokken me prima bevallen op de openbare weg. Een goede initiële bite, maar bij hard remmen, nat wegdek en ABS aan een zoekerig gedrag van het voortrein. Maar hierbij sluit ik de conditie van de banden niet uit. Blokkeren met ABS aan, ja zeker!! En nog snel ook
Uiteindelijk nog een keer het remsysteem ontlucht. Jawel daar kwam dan toch nog dat kleine belletje tevoorschijn aan de linker kant.
Met koninginnedag te Zolder de remmen echt goed op temperatuur gehad, ABS uitgeschakelt (wat een verschil ). 's Morgens rustig aan gedaan vanwege instructie, en relatief weinig rondes met de Speedster gedaan (maar meer met andere auto's ).
In de middag zeer stevig gebruik gemaakt van de ho-ijzers, maar het stopvermogen bleef keurig constant ondanks dat de schijven steeds heftiger begonnen te trillen bij het remmen (ja, daar is het weer...... ). Slijtage ging toch sneller als eerder verwacht, zo snel zelfs dat ik met nog 2uur te gaan rustiger aan moest doen.
Volgende dag, Nurburgring, 8 rondes, met veel beleid geremd, elke ronde even de voering gecheckt. Resultaat na 2 trackdays en 8 rondjes touristenfahrt (±160km),= blokjes opperdepop!!!
Ben van plan om de RS14 uit te proberen, maar beïnvloedbaar met goede andere adviezen. The road to satisfaction is often long, hard and can hurt sometimes.
Vorig jaar ESR25 gemonteerd, vlak voor een dagje Zandvoort. Daar bleek de remolie niet meer toppie te zijn , nadat de remmen met de nieuwe blokken op een iets hogere temperatuur uitkwamen dan voorheen.
De herfst en winterperiode zijn de blokken me prima bevallen op de openbare weg. Een goede initiële bite, maar bij hard remmen, nat wegdek en ABS aan een zoekerig gedrag van het voortrein. Maar hierbij sluit ik de conditie van de banden niet uit. Blokkeren met ABS aan, ja zeker!! En nog snel ook
Uiteindelijk nog een keer het remsysteem ontlucht. Jawel daar kwam dan toch nog dat kleine belletje tevoorschijn aan de linker kant.
Met koninginnedag te Zolder de remmen echt goed op temperatuur gehad, ABS uitgeschakelt (wat een verschil ). 's Morgens rustig aan gedaan vanwege instructie, en relatief weinig rondes met de Speedster gedaan (maar meer met andere auto's ).
In de middag zeer stevig gebruik gemaakt van de ho-ijzers, maar het stopvermogen bleef keurig constant ondanks dat de schijven steeds heftiger begonnen te trillen bij het remmen (ja, daar is het weer...... ). Slijtage ging toch sneller als eerder verwacht, zo snel zelfs dat ik met nog 2uur te gaan rustiger aan moest doen.
Volgende dag, Nurburgring, 8 rondes, met veel beleid geremd, elke ronde even de voering gecheckt. Resultaat na 2 trackdays en 8 rondjes touristenfahrt (±160km),= blokjes opperdepop!!!
Ben van plan om de RS14 uit te proberen, maar beïnvloedbaar met goede andere adviezen. The road to satisfaction is often long, hard and can hurt sometimes.
Racen is wachten!