Na vakkundig m'n carspezials gel-accu te hebben gesloopt (vraag me aub niet hoe, maar het heeft iets met opladen + en - te maken) heb ik me wat verdiept in de wereld van gel accu's. De Odyssey PC680 van EnerSys kwam daarbij behoorlijk goed uit de bus.
Gekocht bij deze belg via ebay:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... SA:NL:1123
€ 116,71. Gratis verzending. Snelle levering
Als het goed is heeft hij ook messing adapters, zodat je je accuklemmen niet hoeft af te knippen. Weet niet wat ze kosten bij hem. Ik had ze nog van m'n vorige accu.
Uiterst tevreden. Startmotor heeft nog nooit zo krachtig rondgedraaid naar mijn idee.
PC 680 Specs:
680 cranking amps for 5 seconds
595 cranking amps for 10 seconds
525 cranking amps for 20 seconds
17 amp hours
Short circuit current over 1800A
25 minute reserve capacity with 25amp load
Female brass terminal w/M6 SS bolt
Length 7 1/16"
Width 3"
Height 6 9/16"
Weighs less than 15 lbs
Odyssey design:
2 year full warranty
Rugged Drycell sealed design
Military grade
Vibration resistant
60% more starting power
Deep discharge reserve power
2 year storage life
8-12 year design life
Can be mounted flat or upright
Accu Odyssey PC680
Vermoed dat je de + en - van de lader bewust verkeerd op de accu hebt aangesloten? Dit is namelijk recent bij mijn accu gedaan zodat hij weer stroom zou trekken en dus opladen. Helaas is hierdoor een reactie in de accu ontstaan en stond hij na de eerste lange rit bol... voor de foto;
http://speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4154
http://speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4154
Ik had die pic gezien Ric. Dat ziet er serieus uit!.
Bij mij is het een kwestie geweest van laden met een veel te grote acculader, ongeschikt voor gel-accu's. Sowieso geen meertraps-lader, maar ook nog eens op snelladen (per ongeluk) gezet. Dus een veel te hoge laadstroom. Nekslag was het in serie zetten van de accu met een draagbaar startstation op deze acculader. En scheel genoeg gekeken om idd. de polen te verwisselen. Hij heeft verschrikkelijk staan diepontladen dus. De accu doet het nog wel een klein beetje, maar heeft nog maar een fractie van de capaciteit. Rijp voor de schroot.
Mijn volgende aankoop wordt dus een goede gel-accu lader.
De Odysey houdt het nog steeds prima vol. Ik wil er alleen nog een mooi beugeltje voor maken. Hij staat nu vast met een spanbandje.
Bij mij is het een kwestie geweest van laden met een veel te grote acculader, ongeschikt voor gel-accu's. Sowieso geen meertraps-lader, maar ook nog eens op snelladen (per ongeluk) gezet. Dus een veel te hoge laadstroom. Nekslag was het in serie zetten van de accu met een draagbaar startstation op deze acculader. En scheel genoeg gekeken om idd. de polen te verwisselen. Hij heeft verschrikkelijk staan diepontladen dus. De accu doet het nog wel een klein beetje, maar heeft nog maar een fractie van de capaciteit. Rijp voor de schroot.
Mijn volgende aankoop wordt dus een goede gel-accu lader.
De Odysey houdt het nog steeds prima vol. Ik wil er alleen nog een mooi beugeltje voor maken. Hij staat nu vast met een spanbandje.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Gewoon plat op de bodem vasttapen met watervaste dubbelzijdig tape
Heb ik ook zo gedaan en zit als een huis...
Pas wel even op dat de polen niet gemakkelijk tegen het alu chassis aan kunnen komen (ook niet bij een klein ongeluk), want dat zou niet handig zijn
Ik heb daarom wat kunststof buffertjes tussen de bovenkant (nu zijkant omdat hij plat ligt) en het chassis gezet...
Heb ik ook zo gedaan en zit als een huis...
Pas wel even op dat de polen niet gemakkelijk tegen het alu chassis aan kunnen komen (ook niet bij een klein ongeluk), want dat zou niet handig zijn
Ik heb daarom wat kunststof buffertjes tussen de bovenkant (nu zijkant omdat hij plat ligt) en het chassis gezet...