Vraagje i.v.m. originele rijhoogte

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kzentekik_et
Actief lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 feb 2009 19:51
Locatie: O-VL. België

Vraagje i.v.m. originele rijhoogte

Bericht door kzentekik_et »

Moet 17 Maart naar de keuring.
Aangezien ik rondrij op een kw variant 2 verlaging, moet de speedster terug omhoog gedraaid worden..

Kan iemand nagaan wat de originele rijhoogte van een speedster is.
(afstand wielkast tot center van het naafgat )

Zou een grote hulp zijn :)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Smiley schreef:14 centimeter van de grond:
*Met* ballast in de auto... Zoals ook in de PDF staat:

'These measurements approximate to a load consisting of driver, passenger and half a tank of fuel.'

Oftewel: 140mm, gemeten vanaf de chassisbalk aan de binnenzijde van het voorwiel en voor het achterwiel (ongeveer ter hoogte van de shutline van de deur, op de overgang van chassisbalk naar undertray), met 75Kg ballast in iedere stoel en 1/2 tank brandstof.

Opel en Lotus doen geen uitspraken over de rij-hoogte als er geen ballast in de auto zit, dus die kan afhankelijk van de auto nog flink verschillen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Zoefke
Actief lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 aug 2005 12:38
Locatie: België - Aalst
Contacteer:

rijhoogte leeg

Bericht door Zoefke »

Ik heb het toevallig vorige week nog gemeten, zonder ballast:
NA: voor 15,4 cm - achter 14,9 cm :?
Turbo: voor 14,8 cm - achter 14,8 cm

Voor de keuring 14-14 of 14,5-14,5 zetten?
Laat je die KW's ook keuren, of zeg je gewoon niks?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Vraagje i.v.m. originele rijhoogte

Bericht door Arno »

kzentekik_et schreef: (afstand wielkast tot center van het naafgat )
Ummm.. Dat is op deze auto's een plaats waar de meting vaak niet veel zegt.

De polyester clams zijn vaak dermate verschillend in vorm en maat (ook links en rechts) dat metingen tegenover het bodywork op twee verschillende auto's heel erg verschillende getallen kan opleveren. Kan makkelijk een centimeter verschillen.

Meten vanaf de balken van het chassis (NIET de motorplaat) naar de grond is de enige manier om een vaste en vergelijkbare meting te krijgen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Enkel de Speedster omhoog schroeven zal niet voldoende zijn, al hoop ik voor jou van wel.

Bij een wettelijke verlaging in België heb je,

- GOCA attest nodig (levert de invoerder er bij als je de set hebt gekocht in België natuurlijk)
- Een montageattest nodig (levert de garage of bandencentrale bij plaatsing)

Normaal gezien, staat deze afstand die je vraagt vermeld op het montage attest dat je moet voorleggen op de keuring.

Na het plaatsen van de set, dien je een afspraak te maken bij een keuringstation dat bevoegd is om de wielgeometrie na te meten (hiervoor kan je niet in alle keuringstations terecht). Na deze kontrole (met 120 kg ballast op de stoelen), printen zij een document af met de juiste geo-waarden, en dit document moet je samen met het GOCA attest, en montageattest voorleggen op elke jaarlijkse keuring.

Ik veronderstel aan de hand van je vraag, dat je deze procedure niet hebt doorlopen.
Hopelijk ziet de keurder niet dat het een niet-originele ophanging is, en geraak je zonder opmerkingen door de keuring.

Indien hij het wel opmerkt, krijg je een rode kaart, dien je een afspraak te maken voor de geometriekeuring, en moet je nogmaals terug voor een herkeuring algemeen.

Ik rij al enkele jaren rond met een KW schroefset op m'n dagelijkse auto, vandaar deze info :D
Als je met alle papieren in orde bent, ben je ook gerust bij een eventueel ongeval.

Ik ben benieuwd :roll:

Hieronder een voorbeeld van een montageattest, waar de afstand tussen wielkastrand en velghart in mm. moet opgegeven worden voor- en na de verlaging.

Afbeelding
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
kzentekik_et
Actief lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 feb 2009 19:51
Locatie: O-VL. België

Bericht door kzentekik_et »

@ arno
Bedankt voor de tip... Wist ik niet

@ sooike/Zoefke:

Wordt wel degelijk vermeld dat er een KW onderzit.
Wordt een keuring na ongeval.

De hele geometrie wordt nagemeten en de wagen wordt aan keurstation afgeleverd MET attest door kw meegeleverd en MET Montageattest ..
Enkel Moet dat laatste nog ingevuld worden door men garage/Goeie kennis :)

Hou jullie op de hoogte :)
Blitz

Bericht door Blitz »

let maar op hoe ze hem oppakken en dat ze uw velgen niet beschadigen op de keuring ;)
Plaats reactie