heren
misschien dat iemand een soortgelijk probleem heefd(gehad)
mijn stuur trilt en kom er maar niet vanaf.en begin het een beetje zat te worden.(mijn gebit begint al los te komen)
wat doet ie:
-met trillen bedoel ik overdreven gezegt het stuur gaat van links naar rechts maar dan heel snel.
-als ik naar rechts stuur is het meer.naar links minder
-heb de wielen al 2x laten uitlijnen.
-wielen al 3x laten balanceren
-ook met de org.velgen dit probleem wel minder
-absoluut nergens geen schade
-geen speling stuurhuis/ophanging/geen kromme schijven
-als ik de banden op pomp naar 3bar!dan is het nog maar de helft.
(zo rij ik nu dus)
iemand een tip of weet een specialist?
gr nico
wie weet iets? trilllllend stuur
ha onze technische man reageert onmiddelijk. bedankt frank maar het is net opgelost eindelijk.. (ben net terug van testen)Exmantaa schreef:Lijkt me dus geen onbalans, maar heb je niet ergens een vervorming op je loopvlak zittten?
(waar rij je nu eigenlijk mee voor?)
had de auto 2x weggebracht naar grote banden/velgenboeren maar hier blijken dus ook prutsert tussen te zitten.
heb het probleem duidelijk aan ze voorgelegd
allemaal geld uit gegeven aan balanceren/uitlijnen. terwijl het probleem in de kunststof ringen aan binnenzijde velg zat!
zat een fractie speling in. dit getest door wat tape op velsrand van de naaf te plakken en testen..hmm..zo simpel...achteraf.
effe nwe ringen bestellen en klaar.
had nu een goede banden/velgenman gebeld namelijk ZONNEVELD in wateringen en het probleem voorgelegd en wist me telefonisch direct dit probleem te vertellen.
kijk dat is het verschil tussen prutsers en vakmensen.
als er iets wel kl...t rijd is het wel een trillend stuur.
martin.b nog bedankt voor de tip van zonneveld
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Typisch dat hij het ook bij de standaard velgen heeft als het alleen aan die ring zou liggen.
Ik ken het probleem ook, de Speedster is er erg gevoelig voor en dat wordt alleen maar erger naarmate je bredere wielen monteerd.
Indien je ruimte hebt op de naaf, gelijkmatig en kruislinks je wielbouten aandraaien. Moet je eigenlijk altijd al doen...
Verder zitten er altijd productie toleranties op banden en je wilt niet weten wat een paar mm hoogteslag al met je stuur kan doen! Je kan dan lood op je wiel doen wat je wilt, je krijgt het stuur niet stil.
Ik heb het weggekregen door de banden te laten optimaliseren op mijn velgen. Dat is bij een geavanceerd balanceerapparaat mogelijk. Je hebt dan tevens een kundige operator nodig.
Eerst de kale velg balanceren, dan met band gemonteerd. Dat apparaat geeft dan aan hoe je je velg ten opzichte van de band moet draaien voor een optimaal resultaat qua balans. Daarmee is bij mij het trillen volledig verdwenen.
Ik ken het probleem ook, de Speedster is er erg gevoelig voor en dat wordt alleen maar erger naarmate je bredere wielen monteerd.
Indien je ruimte hebt op de naaf, gelijkmatig en kruislinks je wielbouten aandraaien. Moet je eigenlijk altijd al doen...
Verder zitten er altijd productie toleranties op banden en je wilt niet weten wat een paar mm hoogteslag al met je stuur kan doen! Je kan dan lood op je wiel doen wat je wilt, je krijgt het stuur niet stil.
Ik heb het weggekregen door de banden te laten optimaliseren op mijn velgen. Dat is bij een geavanceerd balanceerapparaat mogelijk. Je hebt dan tevens een kundige operator nodig.
Eerst de kale velg balanceren, dan met band gemonteerd. Dat apparaat geeft dan aan hoe je je velg ten opzichte van de band moet draaien voor een optimaal resultaat qua balans. Daarmee is bij mij het trillen volledig verdwenen.
Dominique schreef:Typisch dat hij het ook bij de standaard velgen heeft als het alleen aan die ring zou liggen.
Indien je ruimte hebt op de naaf, gelijkmatig en kruislinks je wielbouten aandraaien. Moet je eigenlijk altijd al doen...
Ik heb het weggekregen door de banden te laten optimaliseren op mijn velgen. Dat is bij een geavanceerd balanceerapparaat mogelijk. Je hebt dan tevens een kundige operator nodig.
Eerst de kale velg balanceren, dan met band gemonteerd. Dat apparaat geeft dan aan hoe je je velg ten opzichte van de band moet draaien voor een optimaal resultaat qua balans. Daarmee is bij mij het trillen volledig verdwenen.
Wanneer je indd je wielen "netjes vast zet" zou je hier niet snel moeite mee mogen hebben. Hij centreerd dan namelijk op het conisch gedeelte van je wielbouten.
Alles "los" balanceren gaat trouwens wel heel ver, maar als 't de oplossing is:
Dan moet 't maar.
Nr.0672