Vermogen meten met je mobieltje: dynolicious

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Vermogen meten met je mobieltje: dynolicious

Bericht door aboellaard »

Ik was eigenlijk in de markt voor een op acceleratie gebaseerde meter, zoals van G-Tech, maar kwam er na wat ge-Google achter dat er voor de iPhone een eenvoudige app is: dynolicious. Omdat het prijsverschil aardig is (de app cost ongeveer 10 euro) toch eerst even dynolicious uitgeprobeerd. En natuurlijk pas daarna wat verder gaan zoeken.

Zie voor een beschrijving de dynolicious website: www.dynolicious.com. Voor wat tegengas zorgt G-Tech (www.gtechpro.com), even kijken bij why G-tech > smartphone apps. Ook leuk even 'dynolicious' in youTube in te typen. Naast deze app, heb je d'r ook een van devtoaster: Rev. Kan wat meer en kan met voertuigdata overweg.

Eigen ervaring:
- plaatsing is heel belangrijk. Natuurlijk geen gebruiksaanwijzing lezen en eerste metingen: 93pk. He, da's nie veel. Dus het toestel moet wel goed geplaatst worden
- verdere meting (alleen met 0-100), komt aardig in de buurt denk ik. Rond de 120pk (standaard, alleen prekat verwijderd). Dat zijn achterwiel pk's. Dus rond de 145pk volgens de bekende PumaRacing formule
- na 2.4 inlaatspruitstuk: rond de 130pk achterwiel. Dat scheelt meer dan ik had verwacht. Veel winst voor weinig
- na een keer of 10 proberen gaat de 0-100 sprint beter. Beste waarde tot nu toe 6.1 seconde
- ook de BMW Z4 (231pk krukas) even geprobeerd, maar die bleek toch een stuk langzamer dan de Speedster (7.1 sec)
- na wat proberen, gebruiksaanwijzing doorlezen en leren hoe je een 0-100 sprint moet doen is alles heel reproduceerbaar
- jammer dat er geen voertuiginfo meegenomen wordt. Schijnt weer met Rev van www.devtoaster.com wel mogelijk te zijn
- zit wel weer een skidpad functie in voor het meten van remkracht en laterale (bochtwerk) krachten (eigenlijk gewoon 2D acceleratiemeting)

Voor mij was het eigenlijk alleen de bedoeling objectief vast te stellen of een mod nu wel of geen zin heeft gehad en dat is hier goed mee vast te stellen.

Even wat disclaimers: alles wat voor dyno metingen geldt, geldt hier natuurlijk ook (omstandigheden als temperatuur, luchtvochtigheid, e.d.). De software maakt alleen gebruik van acceleratiemeters in de iPhone, niets anders, dus dingen als luchtweerstand worden niet meegenomen (of beter: aangenomen). O ja, moet nog even bij de gemeentereiniging langs om het gewicht van de Speedster te meten. Heb nu incl bestuurder (70kg) 930 kg aangehouden. Is natuurlijk van belang om het vermogen te meten.

Nog even een plaatje:
Bijlagen
dynoresulrs-1.jpg
dynoresulrs-1.jpg (53.02 KiB) 3105 keer bekeken
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

maar zijn de metingen nu met de dynolicious app gedaan of met Gtech,
en is wat je schrijft van toepassing op de Dynolicious App?
:shock:
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Met dynolicious. Heb helaas geen Gtech, dus kan ook niet vergelijken. Ik zie dynolicious als een goedkoop alternatief (altijd aangenomen dat je een iPhone oid hebt) voor Gtech en neem aan dat Gtech toch wat meer mogelijkheden heeft.
Gebruikersavatar
opeluser
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 nov 2010 21:32
Locatie: Midden-delfland

vermogen meten

Bericht door opeluser »

Van middag één run geprobeerd.
Op een te drukke weg, en ik was ook niet echt snel na een dag werken.
0 tot 100 7.98 sec
En ik ben een stuk of 8 paardjes kwijt volgens de berekening. :twisted:
Ik zal eerdaags nog een paar runs doen om te kijken of het beter kan.
En later als ik de auto een beurt heb gegeven nog eens, ik ben beniewd.
Bijlagen
power.jpg
power.jpg (113.88 KiB) 2945 keer bekeken
“Nur fliegen ist schöner”
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

Bijgaand een meting die ik een jaar geleden met mijn Speedster heb gedaan. Waardes lijken me niet helemaal reëel...
Bijlagen
chart.JPG
chart.JPG (81.15 KiB) 2921 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Ik wil er ook zo eentje!! Lijkt me wel heel erg goed voor een standaard 2.2. Kan me voorstellen dat het wel klopt als je bergaf rijdt, of een heeeele hoop wind in de rug hebt. Anders klopt er iets niet. Zat te denken aan gewicht, maar dat verklaart je 0-100 waarde niet. Zo te zien wel een heel snelle start, maar dat is wellicht een kwestie van oefenen.

Het programma rekent alleen met acceleratiewaarden en rekent dat om naar achterwiel pk. Vrijwel het enige wat daar fout kan gaan is gewicht. Als je je iPhone niet goed plaatst is de uitkomst alleen maar slechter. En ruis op de acceleratiemeting zou over het algemeen ook negatief moeten uitpakken.

Ah, misschien nog iets: calibratie. Eigenlijk moet je voor je aan de gang gaat de iPhone calibreren. Ze zeggen dat dat alleen voor temperatuur is en ik heb geen flauw idee wat de maximale foutwaarde is, maar misschien het proberen waard. En anders gewoon het trieste feit accepteren dat je een heel erg snelle Speedster heb ...
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

Ik heb toen wel enkele malen geoefend. En hij was niet standaard meer: oa 2.4 inlaat, sportcat, sport uitlaat en speerke mapping. Maar toch...
Plaats reactie