5W30 versus 10W60 motorolie
Brezan heeft ook Castrol.
Met beetje babbelen zijn er vaak wel leuke kortingen te krijgen.. (ik betaalde de laatste keer maar 5,45 euro per liter incl. btw voor Castrol Magnatec 10W40)
Gr,
The Duke
P.S.
Ik doe ook niet aan verdere discussie mee op de Action "olie", maar ik zou geen duizenden euro's risico nemen voor een paar euro aan olie..
Met beetje babbelen zijn er vaak wel leuke kortingen te krijgen.. (ik betaalde de laatste keer maar 5,45 euro per liter incl. btw voor Castrol Magnatec 10W40)
Gr,
The Duke
P.S.
Ik doe ook niet aan verdere discussie mee op de Action "olie", maar ik zou geen duizenden euro's risico nemen voor een paar euro aan olie..
The bullshit stops when the light drops
-
- Lid
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 26 mar 2011 8:58
Ik ben BMW rijder en heb een supercharger in mijn auto. Ik heb me een tijdje bezig gehouden met het bepalen van de juiste olie voor mijn 2.5 liter.
Dit zijn een paar feiten:
- Mijn BMW boekje schrijft 0W30 - 5W40 voor, voor mijn 325i ti uit 2001.
- Een BMW M3 (en alle performance motors van BMW) schrijven allemaal 10W60 voor.
- Huismerk van BMW is Castrol.
- Synthetische olieen zijn ALTIJD beter voor moderne motorblokken.
- Olieen mengen prima.
- Het cijfer voor de "W" (W staat voor winter) geeft de "stroperigheid/viscociteit" aan bij 0 Celsius (vriespunt), het cijfer achte de W bij 100 graden.
Hier een voorbeeldje:
Grade................0degC............10degC..............40degC...............100degC
0w-40...............665cst.............354cst........ ..........82cst................14cst
5w-40...............842cst............ 430cst..................91cst................14cst
( zie ook hier: http://wiki.seloc.org/a/Oil_Labelling_Explained)
De stroperigheid neemt extreem AF bij hoge temperaturen. Dat betekent dat bij hogere temperaturen er toch nog olie tussen de extreem snel bewegende delen is. Hoe dunner de olie, hoe dichter de delen op elkaar zitten..en dus meer geluid (en frictie !)
Maar ook geldt, hoe dunner de olie, hoe beter de olie overal bij kan. Als de motor koud is, zakt de olie echt weg op sommige delen en de motor heeft tijd nodig (minuten!!) om de olie weer overal in voldoende mate te krijgen.
De supercharger gebruikt 10W60 olie, ik denk dat dit standaard is in alle turbo's en chargers. Ze worden erg warm en dan wil je juist een beetje dikte houden; te dunne olie laat teveel geluid toe en doet niet meer zijn erk.
Over de motor kun je dus twisten. Rijd je veel kort stukjes , gebruik dunne (vol synthethische) olie, zoals 0W30. Wordt dus bij BMW ook aangeraden.
Als je meer performance georienteerd bent, circuit, of flink gassen op snelwegen, wil je wellicht 10W60 gebruiken, omdat die beter smeert bij hoge temperaturen. Dit worden ook aangeraden door fabrikanten.
Ik heb ook nog gepraat met de designer van mijn supercharger kit. Hij zegt : gebruik 10W60, omdat de M3 dit ook heeft.
Alle monteurs die ik ooit gesproken heb, zeggen in ieder geval een ding: als je eenmaal voor een bepaalde olie soort gekozen heb, houd die dan. Ga niet bij elke kleine beurt experimenteren.
Mijn eigen oplossing is een mix van de twee synthetische olieen. Ik heb 50% 10W60 en 50% 0W30. Daarmee heb ik (hoop ik) het beste uit beide werelden. Lekker eigenwijs !
groetjes,
Jeroen
Dit zijn een paar feiten:
- Mijn BMW boekje schrijft 0W30 - 5W40 voor, voor mijn 325i ti uit 2001.
- Een BMW M3 (en alle performance motors van BMW) schrijven allemaal 10W60 voor.
- Huismerk van BMW is Castrol.
- Synthetische olieen zijn ALTIJD beter voor moderne motorblokken.
- Olieen mengen prima.
- Het cijfer voor de "W" (W staat voor winter) geeft de "stroperigheid/viscociteit" aan bij 0 Celsius (vriespunt), het cijfer achte de W bij 100 graden.
Hier een voorbeeldje:
Grade................0degC............10degC..............40degC...............100degC
0w-40...............665cst.............354cst........ ..........82cst................14cst
5w-40...............842cst............ 430cst..................91cst................14cst
( zie ook hier: http://wiki.seloc.org/a/Oil_Labelling_Explained)
De stroperigheid neemt extreem AF bij hoge temperaturen. Dat betekent dat bij hogere temperaturen er toch nog olie tussen de extreem snel bewegende delen is. Hoe dunner de olie, hoe dichter de delen op elkaar zitten..en dus meer geluid (en frictie !)
Maar ook geldt, hoe dunner de olie, hoe beter de olie overal bij kan. Als de motor koud is, zakt de olie echt weg op sommige delen en de motor heeft tijd nodig (minuten!!) om de olie weer overal in voldoende mate te krijgen.
De supercharger gebruikt 10W60 olie, ik denk dat dit standaard is in alle turbo's en chargers. Ze worden erg warm en dan wil je juist een beetje dikte houden; te dunne olie laat teveel geluid toe en doet niet meer zijn erk.
Over de motor kun je dus twisten. Rijd je veel kort stukjes , gebruik dunne (vol synthethische) olie, zoals 0W30. Wordt dus bij BMW ook aangeraden.
Als je meer performance georienteerd bent, circuit, of flink gassen op snelwegen, wil je wellicht 10W60 gebruiken, omdat die beter smeert bij hoge temperaturen. Dit worden ook aangeraden door fabrikanten.
Ik heb ook nog gepraat met de designer van mijn supercharger kit. Hij zegt : gebruik 10W60, omdat de M3 dit ook heeft.
Alle monteurs die ik ooit gesproken heb, zeggen in ieder geval een ding: als je eenmaal voor een bepaalde olie soort gekozen heb, houd die dan. Ga niet bij elke kleine beurt experimenteren.
Mijn eigen oplossing is een mix van de twee synthetische olieen. Ik heb 50% 10W60 en 50% 0W30. Daarmee heb ik (hoop ik) het beste uit beide werelden. Lekker eigenwijs !
groetjes,
Jeroen
-
- Lid
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 26 mar 2011 8:58
-
- Lid
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 26 mar 2011 8:58
Hmmm,Oblivion schreef:Sinds 2-3 weken heb ik andere olie in mijn speedster. Eens hij goed is warm gereden en ik zet hem nog eens aan hoor ik een sissend geluid vanachter, is dat normaal? Of heeft da met het zomerse weer te maken.
- Je hebt recentelijk een python gekocht en hem vergeten uit de kofferbak te halen
- Je moet wat minder bonen eten ?
- Wellicht dat er water lekt op je uitlaat systeem, ik zou de dealer bellen en de auto met his er naar toe brengen, dan kun je op de brug zien waar het geluid vandaan komt. Misschien heb je de airco aan gehad en lekt die een beetje ?
groetjes,
Jeroen