snelheidsensor vervangen

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

snelheidsensor vervangen

Bericht door aboellaard »

Helaas heb ik bij het knutselen een van de draadjes van een snelheidsensor (achter) van de sensor afgetrokken. Niet meer te repareren, niet genoeg koperdraad over zeg maar. Ziet er naar uit dat de sensor vervangen moet worden. heb het hele forum afgezocht, maar niet echt wat kunnen vinden.

Heb de TIS en de Opel Academie documentatie d'r maar eens bijgehaald, maar zit toch met een paar vraagjes. Zo te zien moet de centrale moer die de achteras aan de naaf koppelt los en vervolgens drie bouten die de wielnaaf vasthouden. Met name die centrale moer zit ik een beetje mee, omdat ie waarschijnlijk op een lager drukt. Iemand enig idee met hoeveel koppel die aangedraaid moet worden? (de moer is met een splitpen geborgd). En iemand dit al eens gedaan en wat tips?

En zijn de sensoren voor en achter hetzelfde? In de TIS staat alleen een sensor voor en in de Opel Academie doc weer een opmerking dat de sensoren voor en achter op dezelfde manier gemoneerd zitten, maar niet echt dat het dezelfde zijn.

Bij voorbaat dank voor elke bijdrage!
Alex
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Op UK forum gelezen dat je wat van die plastic behuizing af kan halen/smelten om zo iets meer koperdraad te hebben om de draden te solderen. Een nieuwe naaf/hub monteren kan altijd nog... :wink:
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Dank je, ga ik proberen. Altijd beter dan de hele naaf eruit halen. Heb even de centrale moer geprobeerd, maar die zit dus aardig vast. En ik weet ook niet zeker welke kant ie opmoet :?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Nog even ter informatie: heb een gaatje geboord dwars op de richting waarin het draadje loopt en zo dat in het blokje het draadje geraakt wordt. Daarna een parkertje in het gaatje geschroeft en aan het parkertje een ringconnector. Daarna epoxy erover en het schijnt nog te werken ook.

In Engeland schijnen ze wat meer last van die gebroken draadjes te hebben en het schijnt dat je de gehele naaf moet vervangen omdat de sensor er een geheel mee vormt. Staat wel het een en ander op het UK forum (zoek: 'speed sensor'.
Plaats reactie