Versterkte toe Link kit / spoorstangset

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Een kleine toevoeging vwb het gebruiken van hogere kwaliteit bouten voor bevestiging van de bracket (die imbusjes dus). Die kan je wel gebruiken, maar weet wat je doet. De verbinding die daar gemaakt wordt is een schuifverbinding, met een beetje moment erop wat op sommige van de imbusbouten wat trek zal opleveren. Als je bouten goed voorspant, dan ziet de bout niet die trekkracht (die trekkracht zal de klemkracht alleen iets doen laten afnemen) en zal de afschuifkracht opgenomen worden door de frictie (wrijvingskracht) tussen het subframe en de bracket.
Het moeilijke bij deze verbinding is wel dat de lengte van de klemverbinding (simpel gezegd, de bout) erg/relatief kort is, en dat is lastig. Dat maakt de klemkracht van deze verbinding erg gevoelig voor bepaalde zaken. Zo zal bij een klein beetje oxidatie van 1 of alle delen de voorspankracht snel veranderen, wat zou kunnen betekenen dat de opgewekte wrijvingskracht snel minder zou kunnen worden, en dán ga je de bouten ook op schuif belasten... en dat is niet zo lekker, vooral niet voor de hogere kwaliteit bouten :)
Zorg sowieso bij deze verbinding dat beide delen (subframe en bracket) helemaal schoon zijn en vetvrij, en ga absoluut niet schuren ofzo, want dat zal de zinklaag aantasten en zal roest de vrije hand geven, wat killing zal zijn voor je verbinding.

Voor de zekerheid hou ik het lekker bij de megeleverde 8.8 bouten :wink:
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Je zou evt een likje duralac kunnen gebruiken om roestvorming te voorkomen.
Mijn ervaringen met dat spul zijn erg goed. Het vormt niet alleen een 'harde' film tussen de kop van de bout en de ondergrond; als je er een likje overheen doet sluit het spul de bout in zijn geheel af van de boze buitenwereld..

wicked! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

De 10.9 of 12.9 was mij aangeraden door iemand die met een Elise in de racerij bezig is... :roll:
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Jammer dat die persoon dan niet goed opgelet heeft bij de lessen over het behandelen van metalen en de gevolgen daarvan. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Reden die hij opgaf was dat 8.8 bouten gewoon stuk gingen. Ik betwijfel of ik meer detail kan los peuteren hoe, waarom en op wat voor manier ze het begaven, maar als het er van komt zal ik het eens proberen.
Oxidatie zoals Maik claimt lijkt mij in dit specifieke geval uitgesloten daar deze bouten voor iedere race nagetrokken worden. Het is natuurlijk wel van toepassing wanneer je ze als 'fit and forget' installeerd. :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Voorkomen is beter dan genezen.
Op 6:21 breekt hij af. http://www.youtube.com/watch?v=LqKqJLU6pj4#t=6m00s

De spitfire kit geinstalleerd:
http://vx220.ukct.net/spitfirekit.htm
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

helaas... bij mij zitten de gaatjes in het subframe er niet in om de brackets te kunnen monteren..
Ik vind het niet echt een uitdagende gedachte om in een gegalvaniseerd gedeelte zwakke plekken te maken door erin te boren (qua roest o.a.) en het risico om niet 100% op de goeie plek te boren. :cry:

Gr,
The Duke
Bijlagen
toelink original.jpg
toelink original.jpg (220.54 KiB) 2389 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Die zwakke plekken kan je verhelpen door duralac toe te passen. Dat vormt een aardig harde film waardoor roest geen kans krijgt.

Dat 'op de juiste plek boren' is op zich wel goed te doen hoor.

Je monteert eerst de bracket zoals die gemonteerd moeten worden met de stangkop in de bracket. Dan kan je de bracket goed recht uitlijnen en vervolgens de gaatjes aftekenen.
Vervolgens met een scherpe en kleinere boor de tijd nemen om netjes voor te boren, waarna je het gat met de juiste maat naloopt.

..... je kan natuurlijk ook wachten totdat de boel uit zichzelf afbreekt, dan hoef je je misschien ook geen zorgen meer te maken over een roestend subframe :twisted:

Overigens lijkt die man die het e.e.a. gepost heeft over de montage op zijn VX220 één belangrijk ding te zijn vergeten... de hoesjes lijken niet volgespoten met vet. Da's op de langere termijn niet heel handig :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Er is nu een 25% goedkoper alternatief..

http://www.elise-shop.com/eliseshop-toe ... 02166.html

Weegt alleen 300 gram meer, omdat het van staal i.p.v. aluminium is..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Bericht door vauxhall »

en nog een anders setje te krijgen
zijn goedkoper?

http://www.boefabrication.com/index.php ... suspension
Plaats reactie