achteruitrijlicht

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

achteruitrijlicht

Bericht door Oblivion »

Woensdag ga ik met mijn europablauwe speedster voor de 1st X naar de keuring.
Het achteruitrijlicht blijkt echter zo nu en dan te haperen, maar hij is wel goed aangesloten. Iemand enig idee waar dit aan toe te wijten zou zijn?

De keuring zou normaal geen probleem mogen vormen maar ik voel me niet geheel op mijn gemak nu de garagist zei dat er onlangs een kleine Peugot was afgekeurd omdat het achterlicht defect was. Volgens hem is zo'n achterlicht niet eens een vereiste om door de keuring te komen maar deed men nogal streng.

Nu blijk ik echter zelf een probleem met het achteruitrijlicht te hebben. Echt op mijn gemak voel ik me dus niet :D.
Gebruikersavatar
donzobar
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 aug 2008 16:49
Locatie: Friesland / Gabon

Bericht door donzobar »

Had laatst hetzelfde, achteruitrijlicht deed het niet, de lamp bleek goed maar na het meten van de achteruitschakelaar welke in de versnellingsbak zit bleek de schakelaar niet meer te sluiten. Dus een nieuwe schakelaar gehaald bij de opel dealer en in de bak geschroefd.

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... index.html

nummer 16, kosten waren niet belachelijk, weet niet meer precies hoeveel.

gr Dirk
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Hoeveel denk je dat dat ongeveer kost?
Hmmm misschien dat ze die in voorraad hebben, eens passeren bij het magazijn maandag.
Gebruikersavatar
donzobar
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 aug 2008 16:49
Locatie: Friesland / Gabon

Bericht door donzobar »

had de bon nog rondslingeren, 18.09 incl btw, bij opel hoogvliet lag hij op voorraad, art no. 1239271. Ik neem aan dat de meeste opel dealers die wel hebben omdat de versnellingsbak in veel opel types is toegepast.
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Ik heb net hetzelfde probleem gehad.
Inderdaad de schakelaar die in de versnellingsbak zit, waarschijnlijk wel in voorraad bij de dealer.
Het rare was dat die "defecte" schakelaar gewoon werkte toen ik hem er uit schroefde, het leek wel of hij niet genoeg werd ingedrukt bij het achteruit schakelen van de versnellingsbak. :roll:
Toch maar vervangen dus, en mijn achteruitrijlicht werkte terug.
Tegenwoordig worden inderdaad achteruitrijlichten getest op de keuring.
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Ik heb hem ook ooit eens vervangen bij een Manta, toe liep er gelijk olie uit de bak, is dat ook zo bij een Speedster ?
Gebruikersavatar
donzobar
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 aug 2008 16:49
Locatie: Friesland / Gabon

Bericht door donzobar »

nee de schakelaar zit boven het normaal oliepeil, althans bij mij. Had vorig jaar de bak olie gewisseld.
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Het rare is dat ik dat witte achterligt wel zie aan gaan als ik het achterste mistlicht aan zet? Maar jullie denken dus dat het aan die éne schakelaar ligt?
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

In het linkerachterlicht unit, in de onderste lamphouder hoort een rode kap te zitten (mistlicht), soms is die vervangen door een heldere zodat links en recht het aanzicht symmetrisch is op de auto, als dat zo is moet er een rode lamp in van 21 watt, deze werkt dan op de mistlicht schakelaar op het dashboard.

Ik heb links het rode kapje weer teruggebouwd en er een witte (led) lamp in gezet.

Recht hoort onderin altijd een witte kap te zitten. Dit is je achteruitrijlicht.

zie ook topic http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3908
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Bericht door vauxhall »

zou hij geen engelse lichtunit hebben?
ga eens kijken op fotos
Bijlagen
uk-achterlichten vs euro b.jpg
uk-achterlichten vs euro b.jpg (27.07 KiB) 4776 keer bekeken
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Bericht door vauxhall »

nee hij heeft links rode ipv 2 witte dus geen engelse
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Ahjaa even ter info. De "stekker" van de achteruitrijlamp was inderdaad met het mislicht verwisseld :wink: :P.
Wat een stomme foutjes kom ik toch tegen :D... startproblemen met verkeerde sleutel, lichtstekker wat is verwisseld. Gelukkig niets met extra kosten.
Blitz

Bericht door Blitz »

achteruitrijlichten worden in België idd gcontroleerd, maar als ze niet werken, is dat enkel een opmerking. afkeuren mogen ze daarvoor niet doen ;)
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Blitz schreef:achteruitrijlichten worden in België idd gcontroleerd, maar als ze niet werken, is dat enkel een opmerking. afkeuren mogen ze daarvoor niet doen ;)
Mijn auto is btw met geen enkel min of verbeterpunt door de keuring geraakt, trots dat ik was :D.
Gebruikersavatar
RaoulLauffer
Actief lid
Berichten: 433
Lid geworden op: 20 mei 2010 9:00
Locatie: Sittard

Bericht door RaoulLauffer »

Hej die onderste foto is mijn Speedster!! :D Gespot in Brussel bij de autosalon twee jaar geleden...
Speedster 2.2 #1123
Plaats reactie