Rem olie

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Rem olie

Bericht door Pascal »

Dot 4 of 5.1 Ik moet volgende week verversen maar ik weet niet meer wat van Sten gebruikt heeft. Nu kunnen deze 2 wel gemengd worden zonder spoelen.

Ik denk 5.1 iets hoger kookpunt. :?:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Rem olie

Bericht door Arno »

Pascal schreef: Ik denk 5.1 iets hoger kookpunt. :?:
Niet of nauwelijks. Genoeg DOT4 te vinden met een flink hoger kookpunt als 5.1

5.1 is vaak wat minder 'dik' als DOT4 en was vooral voor oude/vroege ABS systemen bedoeld die niet goed overweg konden met de viscositeit van een DOT4 vloeistof.

Tegenwoordig gaat ook in zo'n beetje alle moderne ABS systemen gewoon weer DOT4..

Je mag ze trouwens gewoon mixen. Is geen probleem.

Alleen geen DOT5 (zonder de .1) gebruiken, want dat is wel heel andere vloeistof en NIET compatible met 4 of 5.1 (om het lekker makkelijk te houden ;) )

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik weet dat van Sten DOT5.1 gebruikt, dat heb ik namelijk een paar maandjes geleden gevraagd aan Peter :) (Ik moest wat in de voorraad hebben omdat het peil wat aan de lage kant was).
Volgens mij was het merk Valvoline, maar dat weet ik niet meer zeker, maakt ook weinig uit...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Hoeveel remvloeistof heb ik nodig om het volledige systeem te verversen?
En kan ik met de opel analyse software de ABS pomp aansturen?

Wil hittebestendige kopen, bv Carbone Lorraine Dot4 Brake Fluid. Iemand nog andere tips?
Laatst gewijzigd door Co'tje op 13 jun 2011 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Ik heb zelf gewoon DOT4 gebruikt met een hoger kookpunt dan DOT5.1 ;)

Ik had aan 1000ml genoeg, bleef zelfs wat over. Gedaan zonder ABS systeem "mee te nemen" gezien het zo weinig zal zijn en dan was het gewoon maar gedaan ;)
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Jaarlijks ververs ik de remolie. Gewone Bosch DOT4 uit de grote pomptank van de garage. Daarbij spoel ik ongeveer een liter remolie door de leidingen.

Overigens adviseerden de professionele monteurs om met de "verste" remklauw te beginnen, omdat ze dat zo tijdens de opleiding hebben geleerd.
Maar ik vraag me af waarom werkelijk? Want als ik puur op nadenken zou varen, dan zou ik juist met de dichtsbijzijnde klauw beginnen. Reden: Dan spoel je door de kortste leiding de remolie uit het reservoir weg in plaats van dat het juist door de langste leiding gaat spoelen. Wie heeft hier antwoord op?

Wat me wel opvalt is dat door de jaren heen de remolie steeds minder zwart is die je ververst. De eerste keer was het echt gitzwart, de laaste keer bijna net zo helder als de nieuwe remolie die erin ging.


SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

SteV6 schreef:Jaarlijks ververs ik de remolie. Gewone Bosch DOT4 uit de grote pomptank van de garage. Daarbij spoel ik ongeveer een liter remolie door de leidingen.

Overigens adviseerden de professionele monteurs om met de "verste" remklauw te beginnen, omdat ze dat zo tijdens de opleiding hebben geleerd.
Maar ik vraag me af waarom werkelijk? Want als ik puur op nadenken zou varen, dan zou ik juist met de dichtsbijzijnde klauw beginnen. Reden: Dan spoel je door de kortste leiding de remolie uit het reservoir weg in plaats van dat het juist door de langste leiding gaat spoelen. Wie heeft hier antwoord op?

Wat me wel opvalt is dat door de jaren heen de remolie steeds minder zwart is die je ververst. De eerste keer was het echt gitzwart, de laaste keer bijna net zo helder als de nieuwe remolie die erin ging.


SteV6
Stephan,als je toch aan het nadenken bent :P waarom zou je na een paar duizend km nagenoeg zonder cirquit dagen je remolie vernieuwen :?: Je zegt het zelf``het komt er als nw uit``Daar kan je een mooie whiskey van kopen :roll:
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Kom gerust je glaasje Whisky leegdrinken hier Wilbert. De flessen staan ervoor klaar!
Kunnen we voor die tijd meteen even de remolie heet stoken met een ritje door het Twentse landschap.


Stephan
S4 Avant
Gebruikersavatar
terry
Actief lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 17 feb 2011 12:45
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door terry »

Ik heb er dot4 in gedaan en aan 1 liter heb je inderdaad ruim genoeg.
Bij straat gebruik is een keer op de 2 jaar genoeg.
Plaats reactie