Remblokken vervangen: How To
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Feitelijk zijn de meeste remblokken 'versleten' als er nog 2 a 3mm frictie materiaal op zit.Ruben schreef:Zeg bij wijze van spreke dat je ook een trackday voor de boeg hebt. En dan heb ik het over de achterkant.
Dan ontstaan er twee problemen als je ermee een trackday gaat doen..
De eerste is dat het frictie-materiaal niet alleen voor het remmen zorgt (duh ), maar ook als doel heeft om warmte-isolatie te zijn.
Met heel weinig materiaal zal er veel meer warmte in de metalen achterplaat worden afgevoerd en dat gaat weer je remzuiger en klauw in.
Je loopt dus meer kans op kokende vloeistof.
Tweede effect is dat omdat alles heter wordt ook het frictie materiaal zelf te warm begint te worden wat zich vaak vertaalt in zeer snelle slijtage of in sommige gevallen het los komen van het materiaal van de metalen achterplaat.
In beide gevallen is het 'game over'.
PAGID geeft trouwens aan dat hun blokken bij 3mm vervangen moeten worden. Dan verandert de samenstelling van het materiaal en zal het pedaal gevoel vrij brak worden en remt het ook al een stuk beter.
bij de RS14's zit er dan rond die dikte nog een setje van bronzen klinknagels in het materiaal die helpen om de fixatie op de backplate te verbeteren. Het is zachter als een remschijf, dus zal niet echt problemen geven qua groeven, maar het remt van geen kant meer..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Super Arno, bedankt, dan wordt het dus gewoon vervangen, heb ze klaar liggen. Je verhaal komt me met mijn beperkte kennis bekend voor. Voor heeft dat op Assen denk ik mijn schijven gekost, in de zin dat ze wel erg hard versleten zijn, de blokken eerst en toen de schijf. Die ga ik nu dus ook vervangen. Misschien heb je nog een antwoord voor mij? Ik dacht gehoord te hebben dat de pinnen in de pagids waar je het over hebt, alleen in de voorblokken zitten. Klopt dat?
Thx
Thx
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Of daar verschil tussen zit, weet ik niet.. Wel is het zo dat de (zwarte) RS14's ze wel kunnen hebben, maar de (blauwe) RS42's zeker niet.Ruben schreef: Ik dacht gehoord te hebben dat de pinnen in de pagids waar je het over hebt, alleen in de voorblokken zitten. Klopt dat?
Zou goed kunnen dat ze alleen in blokken die op auto's vooraan gebruikt
worden deze doen omdat die nu eenmaal het meeste werk moeten doen en dus het meest te lijden hebben.
Alleen op gekke auto'tjes met midden of achter-motoren kunnen de achter-remmen vaak wat meer 'meedoen' als bij een motor voorin
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Ik had met de Pagid RS14 wat te lang door gereden. Daar krijg je keurig drie zichtbare en voelbare strepen van in je schijven door die fijne klinknagels.
Overigens waren die al zichtbaar ( kwamen zij tegen de schijven aan), bij 5mm! resterend frictiemateriaal tot de backplate.
Achter meen ik ze niet gezien te hebben.
Overigens waren die al zichtbaar ( kwamen zij tegen de schijven aan), bij 5mm! resterend frictiemateriaal tot de backplate.
Achter meen ik ze niet gezien te hebben.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Aha, dus pagids alleen gebruiken met goedkope wikkie wakkie schijven, en als je vet coole AP's hebt, voor het zekerste maar RC5's monterenDominique schreef:Ik had met de Pagid RS14 wat te lang door gereden. Daar krijg je keurig drie zichtbare en voelbare strepen van in je schijven door die fijne klinknagels.
Staat genoteerd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.