Poelie('s)

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Poelie('s)

Bericht door Pw »

Omdat Speedy buiten staat in weer en wind en niet heel vaak lekker los mag de laatste tijd ivm nieuwbouw huis (en garage/warm plekje voor Speedy!) heb ik last van een irritant "vogeltje" onder de kap... :?
Hij blijft piepen!
Knetter gek word ik er van!

Kan iemand mij vertellen wat voor poelie er op de compressor zit of moet ik hiervoor naar de leverancier?! (Eaton compressor gemonteerd door Hitec)
Wil namelijk de Multiriem,spanrollen en poelie's maar gaan (Laten?!) vervangen.

Dank voor jullie input ;) !!

Gr.Paul
Nr.0672
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Heb je een stage I of een stage II SC?
Is er motorisch nog wat gewijzigd bij de conversie?

Uitlijning van de poelie tijdens een conversie is een vak apart.
Ook het gebruik van de juiste type snaar.

Beiden kunnen bij misgaan zorgen voor een piepende poelie, en in het slechtste geval een snaar die klapt.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Compressor en chargecooler, naar mijn weten verder geen aanpassingen op de egr cheater na welke ik net zelf gemonteerd heb.
Of ik moet wat missen?!
Nr.0672
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Dan zal het de standaard 3.35 poelie zijn.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Ok,

maar "dan zal het...." :?
Hoe kom ik er zeker achter?! Nameten, staan er typenr's op ?! Wat voor riem ligt er dan omheen?!
Ben een beetje een leek op dit vlak.... ;)
Nr.0672
Ralph
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 apr 2008 16:33
Locatie: Krommenie

Bericht door Ralph »

He Paul , de uitlijning is een heel precies werkje, zit je er 1 mm naast dan kan dat al problemen veroorzaken :!: zelf heb ik dat `getjilp` ook gehad (hoezo de mus sterft uit, ze zaten met zijn allen in mijn achterbak hoor, wat een herrie :!: :D :wink: )
Het kwam overigens pas een tijdje na installatie van de compressor naar voren en ging van heel ver weg op de achtergrond naar zeer goed hoorbhaar. Van der Kooi heeft toen het e.e.a moeten uitlijnen en sindsdien is nooit meer teruggeweest.

Voordat je dus alles gaat vervangen zou ik er maar eens door iemand als van der Kooi naar laten kijken. Mocht je tot vervanging van onderdelen overgaan dan kan hij je vast vertellen welk je moet hebben, hij installeert immers ook Eaton compressors op de Elise met toyota blok.

Ik zou persoonlijk niet zo snel zelf gaan klussen aan dit soort zaken tenzij je er ervaring mee hebt natuurlijk...
grt,

ralph
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Pw schreef:maar "dan zal het...." :?
Als je een stage 1 hebt, moet er een grotere poelie op dan de standaard 3.35 inch, omdat de boel ander kapot draait.
Als je een stage II hebt (die van 250pk) zonder wijzigingen in het binnenwerk van de motor, is dat 99 van de 100 keer een 3.35 inch (8.5 cm) poelie.
Als het binnenwerk verstevigd is, kun je kleinere poelies gebruiken als een 3.0, 2.9 of 2.8

Alles is in inches, dus terugrekenen naar cm en de liniaal eens in je motorcompartiment steken :thumbup:

Succes ermee.

Ik kan je bijna garanderen dat je probleem in de uitlijning zit, en niet in je poelie.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Bedankt voor jullie tips en adviezen heren, maar als het de uitlijning betreft blijf ik het apart vinden dat hij dit pas sinds korte tijd doet. En niet vanaf het begin zeg maar.

Ik zal binnenkort eens naar a'dam rijden.

Nogmaals dank!

Gr.Paul.
Nr.0672
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Kan Gerard je het niet vertellen dan Paul? Ik dacht dat inbouw bij Hitec in Vierheim is gedaan ...


SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

SteV6 schreef:Kan Gerard je het niet vertellen dan Paul? Ik dacht dat inbouw bij Hitec in Vierheim is gedaan ...


SteV6
Tja, vast wel maar ook zowat om hem overal voor te gaan mailen/vragen!
En volgens mij kom ik al een heel eind!

Thanks.
Nr.0672
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Als de uitlijning niet klopt, heb je met een nieuwe riem geen geluid maar na een tijdje gaat dat komen.

Je kan ook even je extra rol controleren, dat die niet vast zit of zoiets.
Plaats reactie