Primeur !

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Primeur !

Bericht door tibby »

Yes, the one and only Speerke's Rotrex set up!

Afbeelding

Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Ziet er mooi OEM uit.
Zijn de motor internals versterkt? Is er een power schatting?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Hij had ook 270 pk, koppel weet ik niet meer juist. was minder dan mij
Internals (nog) niet versterkt.
We hebben samen opgetrokken gehad. Peter achter mij.
onder had ik iets meer en bovenin hij iets meer.
Het verschil was maar miniem. Ik kreeg hem niet los gereden :roll: :D
Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Smiley schreef:Ziet er mooi OEM uit.
Inderdaad goed voor de Belgen hier op het forum.
Heb je ook foto's vanuit een andere hoek Dré?
Einfach nur ein nackter Sportler
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Ah, eindelijk een plaatje. :D
Alleen is die 270 pk met een SC wel de grenzen van het standaard blok opzoeken.
Een Rotrex is een efficiente centrifugaal SC, maar deze kost toch ook aandrijfvermogen en dus zien de drijfstangen meer PKs dan die 270. Er zijn drijfstangen met minder afgebroken...

Maar mooi om te zien dat alles werkt.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Als het van mij afhing had ik Peter z'n auto op een brug gezet en alles gefotografeerd. :D
Ik laat de eer aan Peter. Dit is tenslotte zijn set up...
Hij had op zijn Rotex een restrictor moeten zetten. Zonder restrictor zat hij al op +6000 tr/min aan 300 pk :shock: . En dat ding zat op verre van z'n latijn. Geschatte power van de Rotrex set up zou op ong. 330 pk zitten. (of zelfs nog meer). 8)
Grtz
Aja, dit is nog maar een proef set up. In de toekomst zou het motorruimte er nog strakker uitzien. (ik vond eigenlijk dat het er al netjes uitzag :wink:)
captain slow
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Yep, Rotrex is nu eenmaal een centrifugaalcompressor en daarvan gaat de boost exponentieel omhoog met het toerental. (neem aan dat ie op de plek van de AC pomp zit?)
Power geen probleem, maar wel een beetje op toeren houden dus... :wink:

Ben benieuwd hoe dat rijdt en of vooral of het net zo direct voelt als een roots met de gasklep ervoor.
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Tot nu toe zeer tevreden met de Rotrex setup. De Rotrex levert minder vermogen onderin, maar het voelt zeker niet aan alsof je hem op toeren moet houden. Sterker nog het voelt heel prettig aan, je kunt het koppel bij uitkomen van de bocht heel goed doceren en daarna neem het koppel gevoelsmatig heel mooi toe. Je kunt precies voorspellen wanneer de wielen hun grip verliezen in de regen. Ik denk dan ook dat de rijdbaarheid op de grens met een Rotrex beter is.

Wat betreft de drijfstangen, zoals ik het zie gaan deze kapot door het koppel en niet door vermogen (mits de toerentallen niet te hoog oplopen). Aangezien een Rotrex iets minder koppel levert, denk ik dat ik de drijfstangen met 270 pk niet zwaarder belast dan een Eaton setup met 250 pk. Ik zou nog wel naar de 285 pk durven te gaan, maar vind het zo wel even prima.

Wat het direct aanvoelen betreft. Bij gas loslaten moet een Eaton opstelling eerst het gehele circuit inclusief intercooler vacuum zuigen voordat de motor zal reageren. Bij een Rotrex is dit alleen maar het inlaat spruitstuk en bij gas geven geldt het omgekeerde, dit is dus hetzelfde als bij een NA. Hoe dichter de gasklep bij het blok zit hoe sneller de reactie op het gas. Uit de logging blijkt dit ook, de druk in het inlaat spruitstuk varieert nagenoeg net zo snel als dat de gasklep beweegt.
Less Is More
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Toch iets anders dan dat lotusje :jump:
Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Peter zei:
De Rotrex levert minder vermogen onderin, maar het voelt zeker niet aan alsof je hem op toeren moet houden
Er is een truukje met een Rotrex mogelijk om dit op te lossen.. Heb je ooit wel eens een praatje gemaakt met die mannen die o.a. met een Lotus + rotrex op de Essen motorshow stonden 1 of 2 jaar geleden ? (bedrijfsnaam ben ik helaas vergeten)
Heb toen flink moeten babbelen maar uiteindelijk door te bluffen waardoor het leek alsof ik het al wist, los kunnen peuteren hoe ze dit nadeel hebben weten te omzeilen..
Ik dacht echter dat ik je dit al een keer had gezegd/gemaild of misschien was het tegen Exmantaa..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Bedoel je een restrictor?
=> De Rotrex "optoeren" met een wat kleinere poelie en dan het topvermogen inperken met een inlaatsrestrictor die 'm daar afknijpt.

Als ik het goed gelezen heb dan heeft Peter dit er ook op zitten.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

the-duke schreef:Peter zei:
De Rotrex levert minder vermogen onderin, maar het voelt zeker niet aan alsof je hem op toeren moet houden
Er is een truukje met een Rotrex mogelijk om dit op te lossen.. Heb je ooit wel eens een praatje gemaakt met die mannen die o.a. met een Lotus + rotrex op de Essen motorshow stonden 1 of 2 jaar geleden ? (bedrijfsnaam ben ik helaas vergeten)
Heb toen flink moeten babbelen maar uiteindelijk door te bluffen waardoor het leek alsof ik het al wist, los kunnen peuteren hoe ze dit nadeel hebben weten te omzeilen..
Ik dacht echter dat ik je dit al een keer had gezegd/gemaild of misschien was het tegen Exmantaa..
Ik zou dat persoonlijk niet willen. Ik vind het een geweldig voordeel dat onder de +/- 2500 je geen verschil merkt met een atmosferische motor. In lastige omstandigheden maakt het dat voor mij een stuk prettiger rijden, je hoeft je dan tenminste geen zorgen te maken dat bij elke mm verplaatsing van je voet er gelijk veels te veel koppel op de wielen komt te staan. En als je meer wilt opschieten, dan schakel je gewoon een versnelling terug :) Past ook meer bij het type auto vind ik zelf. Maar het blijft iets wat een persoonlijke voorkeur is.

Mark
C30-94@0.55bar
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Komo-Tec ist Vertriebspartner des Unternehmens Rotrex und hat sich auf Umbauten von Lotus-Fahrzeugen spezialisiert, rüstet aber auch andere Fahrzeugtypen mit Kompressoren und weiterem technischem Zubehör aus. Wir bieten erstklassigen Support bei der technischen Beratung und dem Einbau von Rotrex-Kompressoren. Maßstab unserer Leistung ist die Freude unserer Kunden an ihrem Fahrzeug. Entsprechend unserer Unternehmens-Maxime stehen seit mehr als einem Jahrzehnt die Umsetzung individueller Kundenwünsche, höchste Qualität in der Ausführung und maßgeschneiderte technische Lösungen an oberster Stelle. Unser Team ist für Sie da.



Daniel Koblitschek
Geschäftsführer


--------------------------------------------------------------------------------


Unsere Anschrift finden Sie hier.
Unsere Webseite finden Sie hier.


ROTREXPRODUKTETECHNOLOGIEEINBAUKITSREFERENZENPREISEKONFIGURATORKONTAKTIMPRESSUMWWW.KOMO-TEC.COMSITEMAPLOGIN©2009 ROTREX-DEUTSCHLAND






jaja,blabla...... Zo hoge waardes dan Peter halen ze toch niet hoor. (laat staan wat ze er voor vragen voor dergelijke ombouw :roll: )

Speerke all the way 8)


Grtz
captain slow
twinair
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:57

rotrex.

Bericht door twinair »

welk type rotrex hangt er in Speerkes bolide?

Tw
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Weet ik niet meer juist. Je kan mss ff een pbtje sturen?
Grtz
captain slow
Plaats reactie