originele lichtknopjes
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Als iemand de boel gaat doormeten voor custom knoppen, dan graag laten weten welke polen je nodig hebt.
Ik had dit project met x187 in willen zetten deze winter, maar dat is er dus niet van gekomen.
De stekkers erachter:
En de lichtknoppen aan de achterkant:
Ik had dit project met x187 in willen zetten deze winter, maar dat is er dus niet van gekomen.
De stekkers erachter:
En de lichtknoppen aan de achterkant:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
De functies van de stekkerpolen/draden (zonder te weten welke welke is):
- massa
- plus in
- plus uit (geschakeld)
- lampje dat brandt (achter het icoontje) als stads-/dimlicht aan staat
En extra bij de schakelaar voor mistlicht achter:
- plus of massa in die ervoor zorgt dat het mistlicht het niet doet als het dimlicht niet brandt (?)
Die laatste weet ik niet zeker.
Weet iemand of het knipperen van de alarmlichten in de schakelaar zit? Ik heb geen idee waarom deze schakelaar maar liefst 7 polen heeft...
- massa
- plus in
- plus uit (geschakeld)
- lampje dat brandt (achter het icoontje) als stads-/dimlicht aan staat
En extra bij de schakelaar voor mistlicht achter:
- plus of massa in die ervoor zorgt dat het mistlicht het niet doet als het dimlicht niet brandt (?)
Die laatste weet ik niet zeker.
Weet iemand of het knipperen van de alarmlichten in de schakelaar zit? Ik heb geen idee waarom deze schakelaar maar liefst 7 polen heeft...
Jägertee
Goed, even een oud topic afstoffen
Ik ben nu toch maar eens begonnen met een nieuw knoppenpaneeltje. Plaatje gemaakt, knoppen erin. Alles doorgemeten en de diagrammen uit de bibliotheek uitgeplozen...
Om even in te haken op Smiley's vraag:
Van links naar rechts:
1- alarmlichten
2- mistlichten voor
3- mistlicht achter
4- dim-/grootlicht
5- parkeerlicht
Nummering van de polen (rechtsonder naar linksboven!):
1- 1, 4, 7, 2, x, x, 3, 6, 9
2/4/5- 2, 1, 3, o, x, 4
3- 2, 1, 3, o, 5, 4
Aansluitingen:
1-
1. GroenWit, 0/+12V van 'flasher unit'
2. Zwart, massa
3. PaarsBruin, uit naar 'flasher unit'
4. GroenRood, uit naar knipperlichten Rechts
6. Paars, +12V direct van accu
7. GroenWit, uit naar knipperlichten Links
9. Groen, +12V geschakeld door contactslot
2-
1. Zwart, massa
2. RoodPaars, uit
3. Blauw, +12V geschakeld door dim-/grootlicht
4. RoodGroen, +12V geschakeld door parkeerlicht (voor het lampje van het icoontje)
3-
1. Zwart, massa
2. Grijs, uit
3. RoodBlauw, +12V geschakeld door dim-/grootlicht
4. RoodBruin, +12V geschakeld door parkeerlicht (voor het lampje van het icoontje)
5. RoodGeel, +12V geschakeld door het relais dat wordt aangestuurd met 2. (voor het lampje dat brandt als de mistlamp achter is ingeschakeld)
4-
1. Zwart, massa
2. Blauw, uit
3. BruinBlauw, +12V
4. Groen, +12V geschakeld door contactslot (voor het lampje van het icoontje)
5-
1. Zwart, massa
2. RoodBlauw, uit
3. BruinBlauw, +12V
4. Groen, +12V geschakeld door contactslot (voor het lampje van het icoontje)
De massa-aansluitingen in de knoppen dienen alleen voor de interne lampjes.
Ik ga nu nog wat materialen bestellen om mijn nieuwe knoppen te kunnen installeren en verwacht na het weekend met jullie te kunnen delen hoe het geworden is.
Ik ben nu toch maar eens begonnen met een nieuw knoppenpaneeltje. Plaatje gemaakt, knoppen erin. Alles doorgemeten en de diagrammen uit de bibliotheek uitgeplozen...
Om even in te haken op Smiley's vraag:
Van links naar rechts:
1- alarmlichten
2- mistlichten voor
3- mistlicht achter
4- dim-/grootlicht
5- parkeerlicht
Nummering van de polen (rechtsonder naar linksboven!):
1- 1, 4, 7, 2, x, x, 3, 6, 9
2/4/5- 2, 1, 3, o, x, 4
3- 2, 1, 3, o, 5, 4
Aansluitingen:
1-
1. GroenWit, 0/+12V van 'flasher unit'
2. Zwart, massa
3. PaarsBruin, uit naar 'flasher unit'
4. GroenRood, uit naar knipperlichten Rechts
6. Paars, +12V direct van accu
7. GroenWit, uit naar knipperlichten Links
9. Groen, +12V geschakeld door contactslot
2-
1. Zwart, massa
2. RoodPaars, uit
3. Blauw, +12V geschakeld door dim-/grootlicht
4. RoodGroen, +12V geschakeld door parkeerlicht (voor het lampje van het icoontje)
3-
1. Zwart, massa
2. Grijs, uit
3. RoodBlauw, +12V geschakeld door dim-/grootlicht
4. RoodBruin, +12V geschakeld door parkeerlicht (voor het lampje van het icoontje)
5. RoodGeel, +12V geschakeld door het relais dat wordt aangestuurd met 2. (voor het lampje dat brandt als de mistlamp achter is ingeschakeld)
4-
1. Zwart, massa
2. Blauw, uit
3. BruinBlauw, +12V
4. Groen, +12V geschakeld door contactslot (voor het lampje van het icoontje)
5-
1. Zwart, massa
2. RoodBlauw, uit
3. BruinBlauw, +12V
4. Groen, +12V geschakeld door contactslot (voor het lampje van het icoontje)
De massa-aansluitingen in de knoppen dienen alleen voor de interne lampjes.
Ik ga nu nog wat materialen bestellen om mijn nieuwe knoppen te kunnen installeren en verwacht na het weekend met jullie te kunnen delen hoe het geworden is.
Laatst gewijzigd door jaydee op 30 mei 2012 8:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Jägertee
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
Zo... WD-40 zal best werken, maar huisvlijt is mooier!
Poosje geleden (2 jaar?) reeds lichtknoppen besteld in dezelfde stijl als de startknop:
Vanavond véél draadjes gesoldeerd:
De knoppen in een mal van karton (zitten nu permanent in een metalen plaatje):
Voor de drie schroeven heb ik niet hoeven boren, er zaten origineel al gaten waar ik simpel c-clips overheen kon schuiven.
Eindresultaat!
En ingeschakeld... Ja, de LEDjes zijn erg fel, die moeten nog wel een keer gedimd worden dmv een weerstandje ertussen, of LEDjes die minder fel zijn (dan zou ik ook voor groene kiezen)
Achteraf gezien was het geen moeilijke klus. Alleen het aansluitschema uitpluizen was wel even gedoe.
Poosje geleden (2 jaar?) reeds lichtknoppen besteld in dezelfde stijl als de startknop:
Vanavond véél draadjes gesoldeerd:
De knoppen in een mal van karton (zitten nu permanent in een metalen plaatje):
Voor de drie schroeven heb ik niet hoeven boren, er zaten origineel al gaten waar ik simpel c-clips overheen kon schuiven.
Eindresultaat!
En ingeschakeld... Ja, de LEDjes zijn erg fel, die moeten nog wel een keer gedimd worden dmv een weerstandje ertussen, of LEDjes die minder fel zijn (dan zou ik ook voor groene kiezen)
Achteraf gezien was het geen moeilijke klus. Alleen het aansluitschema uitpluizen was wel even gedoe.
Jägertee
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
originele lichtknopjes
Mooi! Ziet er netjes uit
Heb je die ''blauwe'' stekkertjes ook gesoldeerd? Zou ik iig ook maar doen om storingen te voorkomen.
Heb je die ''blauwe'' stekkertjes ook gesoldeerd? Zou ik iig ook maar doen om storingen te voorkomen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
Re: originele lichtknopjes
Zo te zien is het inderdaad niet echt de juiste tang voor een koude las, ik heb een vliegtuigelectronica en techniek opleiding en daar kon dit echt niet. "door jouw valt een vliegtuig uit de lucht", nadat je draadboom gecontroleerd was en er vloog een steker af, vergeet ik nooit meer..S. Gonzales schreef:Mooi! Ziet er netjes uit
Heb je die ''blauwe'' stekkertjes ook gesoldeerd? Zou ik iig ook maar doen om storingen te voorkomen.
Aangezien we altijd laag vliegen
Overigens zie ik ook vaak dat de draadeinden getwisted worden voor ze het stekkertje in gaan, ook die techniek maakt dat een los adertje en ander doet breken (komt bekend voor ?), gestript draad recht naast elkaar in het stekertje en onderstaande tang gebruiken maakt een koude las. En trek er maar even aan...(aan het stekertje)
einde bericht
"A je to !" #0047
Ik heb de post met de beschrijving van de aansluitingen aangepast, want er zat een foutje in. Bij de alarmlichtschakelaar komt paars direct van de accu en groen van het contactslot. Dat stond eerst andersom.
Het was een beetje een gok of de dubbele aansluiting in deze schakelaar zou werken, maar dat doet-ie:
+12V van de accu (paars) is aangesloten op de ingang van de ene helft van de schakelaar (deze schakelaars zijn allemaal dubbel uitgevoerd). De uitgang van deze helft gaat naar de 'flasher unit'. De 0/+12V vanaf de 'flasher unit' zit op de ingang van de andere helft van de schakelaar. De uitgang van die helft gaat naar de interne LED (het teruggebogen kabeltje) en wordt gesplitst naar de knipperlampen links en rechts (op de foto net te zien in het zwart, linksboven).
De geschakelde +12V van het contactslot heb ik nergens gebruikt. Die dienen normaal alleen om de icoontjes in de knoppen te laten branden. Mijn knoppen gaan alleen branden als ze ingeschakeld zijn.
Het was een beetje een gok of de dubbele aansluiting in deze schakelaar zou werken, maar dat doet-ie:
+12V van de accu (paars) is aangesloten op de ingang van de ene helft van de schakelaar (deze schakelaars zijn allemaal dubbel uitgevoerd). De uitgang van deze helft gaat naar de 'flasher unit'. De 0/+12V vanaf de 'flasher unit' zit op de ingang van de andere helft van de schakelaar. De uitgang van die helft gaat naar de interne LED (het teruggebogen kabeltje) en wordt gesplitst naar de knipperlampen links en rechts (op de foto net te zien in het zwart, linksboven).
De geschakelde +12V van het contactslot heb ik nergens gebruikt. Die dienen normaal alleen om de icoontjes in de knoppen te laten branden. Mijn knoppen gaan alleen branden als ze ingeschakeld zijn.
Jägertee
Thanks Pascal
Hoe kom je erbij dat dit bijzonder is voor mij?
Zelf gedaan so far:
dashboard in alcantara
alarm vervangen
interieur gerenoveerd
lege pijp vervangen door katalysator
remblokken vervangen
radiateurslang (met lekkende nippel) vervangen
grote beurt uitgevoerd (oliewissel, kvs-wissel, nieuwe bougies, remolie ververst, nieuw luchtfilter etc etc)
afgezaagde versnellingspook vervangen door een normale
EGR-klep verwijderd en cheater geplaatst
xenonverlichting ingebouwd
Nitrons gemonteerd
en nu dus de lichtknoppen 'gepimpt'
Hoe kom je erbij dat dit bijzonder is voor mij?
Zelf gedaan so far:
dashboard in alcantara
alarm vervangen
interieur gerenoveerd
lege pijp vervangen door katalysator
remblokken vervangen
radiateurslang (met lekkende nippel) vervangen
grote beurt uitgevoerd (oliewissel, kvs-wissel, nieuwe bougies, remolie ververst, nieuw luchtfilter etc etc)
afgezaagde versnellingspook vervangen door een normale
EGR-klep verwijderd en cheater geplaatst
xenonverlichting ingebouwd
Nitrons gemonteerd
en nu dus de lichtknoppen 'gepimpt'
Jägertee
Zijn hier ook contra stekkers voor te krijgen? Zodat je ook makkelijk alles los kan halen en zonder spiekbriefje naderhand weer alle stekkers simpel terug in kan steken?jaydee schreef:Goed, even een oud topic afstoffen
.
Vind het er wel mooi uitzien. En iets meer dimmen zou mooier zijn, lijkt mij erg vel nu.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo