DIY distributieketting en balansassenketting + spanners vervangen.
Inmiddels, alweer bijna een jaar geleden, heb ik de distributiekettingspanner vervangen door het nieuwere model. Zoals ik eerder op dit forum heb beschreven.
Aan de distributieketting, -kettingwielen en oliesproeier ben ik toen niet toegekomen. Ik zag er behoorlijk tegenop omdat het qua bereikbaarheid een lastige klus is. Vooral wanneer je niet de beschikking hebt over een brug en mijn rug ook niet meer ‘als nieuw’ is. Daarom was ik van plan dit keer eens wat uit te besteden (normaal doe ik al het onderhoud zelf).
Bij een drietal Opeldealers en bij een universeel garagebedrijf heb ik een prijsopgaaf gevraagd. OPC Oosterhout kwam daarbij het meest betrouwbaar en reëel over, maar bij sommige Opeldealers ben je als het ware aan de goden overgeleverd. Bij de een moet de achterclam eraf (maar dat hoeft dus echt niet!) en een ander wist mij telkens antwoord(en) te geven op vragen die ik niet gesteld had. Na enig aandringen kreeg ik daar (let op, een officiele Opeldealer!!) uiteindelijk te horen dat “twee nokkenaskettingen en de distributieketting vervangen dienen te worden”. In totaal drie stuks dus….en dan hebben we het echt over een Opel Speedster 2,2 NA??? Hoe is het mogelijk???? Het universeel bedrijf kwam met een geschatte prijs die absoluut niet interessant was, wellicht dat er een gouden ketting berekend is. Dat werd hem dus ook niet, heb nog even overwogen om samen met een ander forumlid naar Engeland af te reizen om het daar door iemand te laten doen die het kennelijk in een handomdraai fikst. Na diverse mailtjes met de man kregen we er toch minder vertrouwen in, met name of hij wel wist dat bij een Speedster de motor moet zakken om die ene beruchte lange bout uit het distributiedeksel te kunnen draaien. Die (enige) bout komt tegen het subframe aan en krijg je er dus niet ‘zomaar’ uit. Wellicht gebruiken ze er in Engeland een slijptol voor en/of plaatsen hem niet meer terug? Dat gaf mij ook geen goed gevoel, ik word niet voor niets al jaren uitgemaakt voor ‘perfectionist’.
Aangezien er een trackday (19 augustus 2011) gepland stond wilde ik de boel graag voor die tijd vernieuwd hebben. Daarmee viel OPC Oosterhout af i.v.m. een volle agenda en vakantiedrukte. Dus…..wat doe je dan……?
Onderdelen bestellen: pakking, distributiekettingset, krukaskeerring, -poelie rekbout, nokkenas rekbouten. Ruimte in de garage creëren (ook niet eenvoudig en aan de slag.
Auto op assteunen gezet, RA wiel en wielkuip demonteren, kleppendeksel eraf , krukas in juiste positie zetten etc. (zie DIY kettingspanner vervangen) De multi v riem en –spanner verwijderen. De stekkers en bedrading van de lambdasonde losgemaakt, uitlaat bij de flens aan de 180 gr. bocht losgemaakt, olie afgetapt. Met behulp van (geleend) speciaal gereedschap om de trillingdemper/krukaspoelie te blokkeren (thanks Frank!) de bevestigingsbout van de krukaspoelie losgedraaid (zit behoorlijk vast) en begonnen om het distributiedeksel los te maken. En ja, dan kom je uiteindelijk toch uit bij het bewuste lange boutje!
Gelukkig kwam MartinB mij de volgende dag helpen (fantastisch Martin!). We hebben de rechter motorsteun volledig uitgebouwd en de achterste motorsteun alleen losgemaakt. De hele aandrijfunit op een krik laten zakken, nog even een paar millimeter ‘geholpen’ met zakken en… het @#$%&…fijne, aardige, bijzonder geweldige boutje kon nu net onder het subframe door naar buiten. De originele pakking had ik gelukkig in voorraad want de oude was echt niet meer te gebruiken. Na demontage van het distributiegedeelte bleek de balansassenketting ook wat ‘slapjes’. Daarom de spanner voor die ketting ook maar uitgebouwd en gecontroleerd. Wanneer je de stift van die spanner een kwartslag draait kun je hem makkelijk indrukken, in de normale stand zou dat niet moeten kunnen. Deze kon je echter met een klein beetje kracht wel indrukken en je hoort dan een ratelend geluid, hoort niet lijkt mij. Daarom hebben we als nog een ritje naar een Opeldealer gemaakt die de balansassenset (inclusief hydraulische spanner) op de plank had liggen. Nu we al deze moeite hadden genomen kun je maar beter geen risico nemen. Het monteren verliep vrij vlot, overigens hebben we het rustig aangedaan om te voorkomen dat het op ‘werken’ ging lijken, het is immers een hobby, toch?
Een hoop van dit soort klussen staan al uitgebreid beschreven op diverse Engelse fora, met duidelijke foto’s. Een paar foto’s van het inwendige van mijn motorblok plaats ik wel. Wat opvalt is dat mijn blok inwendig als nieuw is, zeker in vergelijking tot de motorblokken die je in Engelse beschrijvingen van deze klus op het web vindt. Die zien er meestal donkerbruin uit. Komt vast door de olie die ik gebruik. Inmiddels zijn er heel wat kilometers gemaakt, een Pappa dag met mijn zoon achter het stuur naar België en Maasstricht. Een trackday op Zandvoort en twee in Frankrijk. Nu, bijna een jaar later, nog geen spoor van oliezweten o.i.d. en geen angst voor een distributieketting die onverwacht de geest geeft. Ik ben er blij mee. Nogmaals dank aan Frank en Rob voor het uitlenen en meedenken en MartinB voor de onmisbare hulp en gezelligheid!
P.S. Dit verslag had ik veel eerder willen plaatsen, maar beter laat dan nooit, toch?
DIY distributie- en balansassenketting vervangen
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
DIY distributie- en balansassenketting vervangen
- Bijlagen
-
- Speedster distributie- en balansassenkettingen+spanners vernwd 009 [1024x768] [800x600].jpg (76.55 KiB) 2339 keer bekeken
-
- Speedster distributie- en balansassenkettingen+spanners vernwd 016 [1024x768] [800x600].jpg (100.36 KiB) 2326 keer bekeken
-
- Speedster distributie- en balansassenkettingen+spanners vernwd 013 [1024x768] [800x600].jpg (102.99 KiB) 2337 keer bekeken
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- 911Speedster
- Actief lid
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
- Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)
Ik heb het "laten" doen bij de garage waar ik destijds mijn Speedy heb gekocht.
Zij hebben alle recals samen met mij uitgevoerd.
Wij zijn er toen een dagje mee bezig geweest, ben blij dat ik toen zelf mee heb gesleuteld, anders had ik er geen vertrouwen in gehad.
Eerst was het ingepland voor een zaterdag, dan werken ze bij die garage van 9:00 tot 15:30. De vrijdag ervoor belden ze mij op dat ze die Zaterdag te weinig tijd zouden hebben voor de klus, of het ook aan andere keer kon.
Ik de vrijdag erop naar de garage. Meld me bij de receptie, de man daar al helemaal nerveus, hij kon geen afspraak of opdracht bon vinden, was geen probleem zei hij, hij kom wel een monteur vinden die het wel even tussen door kon doen .
Tegelijk kwam er een monteur die hiervoor speciaal de hele dag was ingepland. Die kon maar een A4tje aan beschrijving vinden over het vervangen van de distributie ketting. Ik vroeg hem is dat alle documentatie die je hebt kunnen vinden over het vervangen van de ketting? Ja , maar ik had al de hoop dat u erbij zou blijven .
Daar was ik al op voorbereid, had mijn gereedschap (moment sleutels) en laptop met de TIS mee genomen.
We zijn dan van 9:00 tot 19:00 met een half uurtje pauze in de middag aan het sleutelen geweest.
Tegen 17:00 begon de monteur te zeggen, kunnen we u niet beter even een leen auto meegeven. Dan konden zij rustig op zaterdag het werk afmaken en kon ik de auto op maandag ophalen.
Mijn antwoord daarop was: ik ben met deze auto gekomen en ga er vandaag ook weer mee naar huis.
Gelukkig zijn al deze campagnes op de kosten van de garage gedaan .
Zij hebben alle recals samen met mij uitgevoerd.
Wij zijn er toen een dagje mee bezig geweest, ben blij dat ik toen zelf mee heb gesleuteld, anders had ik er geen vertrouwen in gehad.
Eerst was het ingepland voor een zaterdag, dan werken ze bij die garage van 9:00 tot 15:30. De vrijdag ervoor belden ze mij op dat ze die Zaterdag te weinig tijd zouden hebben voor de klus, of het ook aan andere keer kon.
Ik de vrijdag erop naar de garage. Meld me bij de receptie, de man daar al helemaal nerveus, hij kon geen afspraak of opdracht bon vinden, was geen probleem zei hij, hij kom wel een monteur vinden die het wel even tussen door kon doen .
Tegelijk kwam er een monteur die hiervoor speciaal de hele dag was ingepland. Die kon maar een A4tje aan beschrijving vinden over het vervangen van de distributie ketting. Ik vroeg hem is dat alle documentatie die je hebt kunnen vinden over het vervangen van de ketting? Ja , maar ik had al de hoop dat u erbij zou blijven .
Daar was ik al op voorbereid, had mijn gereedschap (moment sleutels) en laptop met de TIS mee genomen.
We zijn dan van 9:00 tot 19:00 met een half uurtje pauze in de middag aan het sleutelen geweest.
Tegen 17:00 begon de monteur te zeggen, kunnen we u niet beter even een leen auto meegeven. Dan konden zij rustig op zaterdag het werk afmaken en kon ik de auto op maandag ophalen.
Mijn antwoord daarop was: ik ben met deze auto gekomen en ga er vandaag ook weer mee naar huis.
Gelukkig zijn al deze campagnes op de kosten van de garage gedaan .
ik heb het nu dus ook aan men rekker. gisteren op weg naar mijn werk de ketting geknapt
gelukkig was het die van de astra en niet die van de speedster en is het op 50 meter van men werk gebeurt, dus kon ik nog tot daar bollen. nog net op de oprit van de garage geraakt, de beste plek om in panne te vallen
gelukkig was het die van de astra en niet die van de speedster en is het op 50 meter van men werk gebeurt, dus kon ik nog tot daar bollen. nog net op de oprit van de garage geraakt, de beste plek om in panne te vallen
- 911Speedster
- Actief lid
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
- Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)