DIY distributie- en balansassenketting vervangen

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

DIY distributie- en balansassenketting vervangen

Bericht door S. Gonzales »

DIY distributieketting en balansassenketting + spanners vervangen.
Inmiddels, alweer bijna een jaar geleden, heb ik de distributiekettingspanner vervangen door het nieuwere model. Zoals ik eerder op dit forum heb beschreven.
Aan de distributieketting, -kettingwielen en oliesproeier ben ik toen niet toegekomen. Ik zag er behoorlijk tegenop omdat het qua bereikbaarheid een lastige klus is. Vooral wanneer je niet de beschikking hebt over een brug en mijn rug ook niet meer ‘als nieuw’ is. Daarom was ik van plan dit keer eens wat uit te besteden (normaal doe ik al het onderhoud zelf).
Bij een drietal Opeldealers en bij een universeel garagebedrijf heb ik een prijsopgaaf gevraagd. OPC Oosterhout kwam daarbij het meest betrouwbaar en reëel over, maar bij sommige Opeldealers ben je als het ware aan de goden overgeleverd. Bij de een moet de achterclam eraf (maar dat hoeft dus echt niet!) en een ander wist mij telkens antwoord(en) te geven op vragen die ik niet gesteld had. Na enig aandringen kreeg ik daar (let op, een officiele Opeldealer!!) uiteindelijk te horen dat “twee nokkenaskettingen en de distributieketting vervangen dienen te worden”. In totaal drie stuks dus….en dan hebben we het echt over een Opel Speedster 2,2 NA??? Hoe is het mogelijk???? Het universeel bedrijf kwam met een geschatte prijs die absoluut niet interessant was, wellicht dat er een gouden ketting berekend is. Dat werd hem dus ook niet, heb nog even overwogen om samen met een ander forumlid naar Engeland af te reizen om het daar door iemand te laten doen die het kennelijk in een handomdraai fikst. Na diverse mailtjes met de man kregen we er toch minder vertrouwen in, met name of hij wel wist dat bij een Speedster de motor moet zakken om die ene beruchte lange bout uit het distributiedeksel te kunnen draaien. Die (enige) bout komt tegen het subframe aan en krijg je er dus niet ‘zomaar’ uit. Wellicht gebruiken ze er in Engeland een slijptol voor en/of plaatsen hem niet meer terug? Dat gaf mij ook geen goed gevoel, ik word niet voor niets al jaren uitgemaakt voor ‘perfectionist’. ;-)
Aangezien er een trackday (19 augustus 2011) gepland stond wilde ik de boel graag voor die tijd vernieuwd hebben. Daarmee viel OPC Oosterhout af i.v.m. een volle agenda en vakantiedrukte. Dus…..wat doe je dan……?
Onderdelen bestellen: pakking, distributiekettingset, krukaskeerring, -poelie rekbout, nokkenas rekbouten. Ruimte in de garage creëren (ook niet eenvoudig ;-) en aan de slag.
Auto op assteunen gezet, RA wiel en wielkuip demonteren, kleppendeksel eraf , krukas in juiste positie zetten etc. (zie DIY kettingspanner vervangen) De multi v riem en –spanner verwijderen. De stekkers en bedrading van de lambdasonde losgemaakt, uitlaat bij de flens aan de 180 gr. bocht losgemaakt, olie afgetapt. Met behulp van (geleend) speciaal gereedschap om de trillingdemper/krukaspoelie te blokkeren (thanks Frank!) de bevestigingsbout van de krukaspoelie losgedraaid (zit behoorlijk vast) en begonnen om het distributiedeksel los te maken. En ja, dan kom je uiteindelijk toch uit bij het bewuste lange boutje!
Gelukkig kwam MartinB mij de volgende dag helpen (fantastisch Martin!). We hebben de rechter motorsteun volledig uitgebouwd en de achterste motorsteun alleen losgemaakt. De hele aandrijfunit op een krik laten zakken, nog even een paar millimeter ‘geholpen’ met zakken en… het @#$%&…fijne, aardige, bijzonder geweldige boutje kon nu net onder het subframe door naar buiten. De originele pakking had ik gelukkig in voorraad want de oude was echt niet meer te gebruiken. Na demontage van het distributiegedeelte bleek de balansassenketting ook wat ‘slapjes’. Daarom de spanner voor die ketting ook maar uitgebouwd en gecontroleerd. Wanneer je de stift van die spanner een kwartslag draait kun je hem makkelijk indrukken, in de normale stand zou dat niet moeten kunnen. Deze kon je echter met een klein beetje kracht wel indrukken en je hoort dan een ratelend geluid, hoort niet lijkt mij. Daarom hebben we als nog een ritje naar een Opeldealer gemaakt die de balansassenset (inclusief hydraulische spanner) op de plank had liggen. Nu we al deze moeite hadden genomen kun je maar beter geen risico nemen. Het monteren verliep vrij vlot, overigens hebben we het rustig aangedaan om te voorkomen dat het op ‘werken’ ging lijken, het is immers een hobby, toch?
Een hoop van dit soort klussen staan al uitgebreid beschreven op diverse Engelse fora, met duidelijke foto’s. Een paar foto’s van het inwendige van mijn motorblok plaats ik wel. Wat opvalt is dat mijn blok inwendig als nieuw is, zeker in vergelijking tot de motorblokken die je in Engelse beschrijvingen van deze klus op het web vindt. Die zien er meestal donkerbruin uit. Komt vast door de olie die ik gebruik. Inmiddels zijn er heel wat kilometers gemaakt, een Pappa dag met mijn zoon achter het stuur naar België en Maasstricht. Een trackday op Zandvoort en twee in Frankrijk. Nu, bijna een jaar later, nog geen spoor van oliezweten o.i.d. en geen angst voor een distributieketting die onverwacht de geest geeft. Ik ben er blij mee. Nogmaals dank aan Frank en Rob voor het uitlenen en meedenken en MartinB voor de onmisbare hulp en gezelligheid!
P.S. Dit verslag had ik veel eerder willen plaatsen, maar beter laat dan nooit, toch?
Bijlagen
Speedster distributie- en balansassenkettingen+spanners vernwd 009 [1024x768] [800x600].jpg
Speedster distributie- en balansassenkettingen+spanners vernwd 009 [1024x768] [800x600].jpg (76.55 KiB) 2333 keer bekeken
Speedster distributie- en balansassenkettingen+spanners vernwd 016 [1024x768] [800x600].jpg
Speedster distributie- en balansassenkettingen+spanners vernwd 016 [1024x768] [800x600].jpg (100.36 KiB) 2320 keer bekeken
Speedster distributie- en balansassenkettingen+spanners vernwd 013 [1024x768] [800x600].jpg
Speedster distributie- en balansassenkettingen+spanners vernwd 013 [1024x768] [800x600].jpg (102.99 KiB) 2331 keer bekeken
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Normaal als ik zo'n verhaal zie haak ik halverwege af...wat een "lap tekst" ;) .Maar: Leuk verhaal! En als je iets echt wilt lukt het meestal ook, zo zie je maar!

Gr. Paul.
Nr.0672
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Was zeker erg leuk en leerzaam :D
(niets meer van de dame bij de Opel in Purmerend gehoord?)
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Mooie klus geweest, ik moet er nog een keer aan !
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
911Speedster
Actief lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)

Bericht door 911Speedster »

Ik heb het "laten" doen bij de garage waar ik destijds mijn Speedy heb gekocht.

Zij hebben alle recals samen met mij uitgevoerd.

Wij zijn er toen een dagje mee bezig geweest, ben blij dat ik toen zelf mee heb gesleuteld, anders had ik er geen vertrouwen in gehad.

Eerst was het ingepland voor een zaterdag, dan werken ze bij die garage van 9:00 tot 15:30. De vrijdag ervoor belden ze mij op dat ze die Zaterdag te weinig tijd zouden hebben voor de klus, of het ook aan andere keer kon.
Ik de vrijdag erop naar de garage. Meld me bij de receptie, de man daar al helemaal nerveus, hij kon geen afspraak of opdracht bon vinden, was geen probleem zei hij, hij kom wel een monteur vinden die het wel even tussen door kon doen :shock: .
Tegelijk kwam er een monteur die hiervoor speciaal de hele dag was ingepland. Die kon maar een A4tje aan beschrijving vinden over het vervangen van de distributie ketting. Ik vroeg hem is dat alle documentatie die je hebt kunnen vinden over het vervangen van de ketting? Ja :shock: , maar ik had al de hoop dat u erbij zou blijven :roll: .
Daar was ik al op voorbereid, had mijn gereedschap (moment sleutels) en laptop met de TIS mee genomen.

We zijn dan van 9:00 tot 19:00 met een half uurtje pauze in de middag aan het sleutelen geweest.

Tegen 17:00 begon de monteur te zeggen, kunnen we u niet beter even een leen auto meegeven. Dan konden zij rustig op zaterdag het werk afmaken en kon ik de auto op maandag ophalen.
Mijn antwoord daarop was: ik ben met deze auto gekomen en ga er vandaag ook weer mee naar huis.

Gelukkig zijn al deze campagnes op de kosten van de garage gedaan :lol: .
Ford S-max 2.0 TDI Afbeelding Speedster 2.2 #0911

who follows the herd, is walking in the dirt
Blitz

Bericht door Blitz »

ik heb het nu dus ook aan men rekker. gisteren op weg naar mijn werk de ketting geknapt :evil:
gelukkig was het die van de astra en niet die van de speedster en is het op 50 meter van men werk gebeurt, dus kon ik nog tot daar bollen. nog net op de oprit van de garage geraakt, de beste plek om in panne te vallen :lol:
Gebruikersavatar
911Speedster
Actief lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)

Bericht door 911Speedster »

hopelijk heb je verder geen schade in het blok :shock:
Ford S-max 2.0 TDI Afbeelding Speedster 2.2 #0911

who follows the herd, is walking in the dirt
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Jeutje.....

Het goede nieuws is dat je nu elke dag met je speedster naar het werk mag.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie