Dag clubgenoten.
Wanneer ik in de file rij, of na een stevige rit de motor uitzet, loopt de temperatuur van het koelwater op.
Dat zou toch niet mogen.
Hebben jullie daar weleens last van?
Wat zou de oorzaakl kunnen zijn; wat is er aan te doen?
Ook vraag ik mij af dat de radiator ( bij mij) niet meer funktioneert als het contact uit staat. Klopt dat? Waarom is dfaarvoor gekozen.
Ben benieuwd wie iets met mijn ervaringen kan.
Bedankts
de oude bo
onvoldoende motorkoeling
-
- Nieuw lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 06 apr 2009 12:11
- Locatie: NOORDHOLLAND
onvoldoende motorkoeling
Je bent niet meer zo jong en je wil wat
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Bij langzaam rijden is het normaal dat de temperatuur oploopt.
Geen rijwind == geen koeling..
Bij een 2.2 zal de temperatuur oplopen tot 104C voordat de ventilator aan gaat en die brengt de temperatuur terug tot zo'n 96/97C voordat de cyclus weer opnieuw begint.
Bij een turbo gaat de koel-ventilator wat eerder aan (ik meen ergens rond de 98C) en koelt 'm ietsje verder omlaag.
Dat de ventilator bij uitschakelen van de auto ook uit gaat is ook normaal.
In een 'normale' auto heb je bij uitgeschakelde motor nog een klein beetje circulatie van de koelvloeistof door convectie. Hiervan maakt men dan gebruik om na uitzetten van de motor nog wat koeling te geven tegen zgn. 'heat soak'.
Echter, in een Speedster 'ligt' te radiator en is de afstand tussen de motor en de radiator dermate groot dat convectie niet genoeg is.
Het heeft dus geen zin om de ventilator na afschakelen van de motor nog te laten lopen...
Klinkt dus allemaal heel normaal wat je beschrijft..
Vergeet ook niet dat de temperatuur-meter in de Speedster de 'echte' temperatuur weergeeft en in de meeste normale auto's is het metertje (als het er al nog in zit!) zeer sterk gedempt en nog eens niet-linear waardoor het midden-deel ongeveer van 85C tot 110C loopt en pas het 'rood' ergens bij de 115C begint. De naald zal bijna niet bewegen..
Bij een 'gewone' auto zal je fluctuaties van een aantal graden gewoon niet eens zien
Bye, Arno.
Geen rijwind == geen koeling..
Bij een 2.2 zal de temperatuur oplopen tot 104C voordat de ventilator aan gaat en die brengt de temperatuur terug tot zo'n 96/97C voordat de cyclus weer opnieuw begint.
Bij een turbo gaat de koel-ventilator wat eerder aan (ik meen ergens rond de 98C) en koelt 'm ietsje verder omlaag.
Dat de ventilator bij uitschakelen van de auto ook uit gaat is ook normaal.
In een 'normale' auto heb je bij uitgeschakelde motor nog een klein beetje circulatie van de koelvloeistof door convectie. Hiervan maakt men dan gebruik om na uitzetten van de motor nog wat koeling te geven tegen zgn. 'heat soak'.
Echter, in een Speedster 'ligt' te radiator en is de afstand tussen de motor en de radiator dermate groot dat convectie niet genoeg is.
Het heeft dus geen zin om de ventilator na afschakelen van de motor nog te laten lopen...
Klinkt dus allemaal heel normaal wat je beschrijft..
Vergeet ook niet dat de temperatuur-meter in de Speedster de 'echte' temperatuur weergeeft en in de meeste normale auto's is het metertje (als het er al nog in zit!) zeer sterk gedempt en nog eens niet-linear waardoor het midden-deel ongeveer van 85C tot 110C loopt en pas het 'rood' ergens bij de 115C begint. De naald zal bijna niet bewegen..
Bij een 'gewone' auto zal je fluctuaties van een aantal graden gewoon niet eens zien
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..