Draaiboek

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Draaiboek

Bericht door koen theys »

Ik lees hier op het forum zeer veel interessante uiteenzettingen over de aanpassingen van jullie auto's.
Vaak gaat het dan om 1 beschrijving van een modificatie.
Bestaat er zoiets als een ideaal draaiboek met richtlijnen over de volgorde van aanpak, wat je best eerst doet (of laat doen), wat daarop volgt, wat dit ongeveer kost en bij wie je best ten rade gaat.
Het is mij vooral de bedoeling om mijn Speedster onderin iets ruwer (brutaler) te krijgen.
Dit mag samengaan met een mooi sportief geluid zonder daarbij meteen heel de buurt op stelten te zetten.
Ook het uitlijnen kan (denk ik) ook nog wel wat strakker.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Draaiboek

Bericht door Smiley »

De gouden regel in de juiste volgorde is:

1. Make it stop.
2. Make it go around corners.
3. Make it faster.

Als je heel sportief met de een standaard NA speedster gaat rijden, loop je als het goed is tegen de volgende dingen aan:

1. Opel heeft de geometrie veliger laten zetten dan bijvorobeeld de elise. Je loopt dan ook snel tegen onderstuur aan.
Dat is op te lossen met een andere geometrie. (bijvoorbeeld van de elise of exige) Dit kost je alleen afsteltijd, en evt camberplaatjes.

2. Bij intensief remmen grijpt onze (2 kanaals) abs best snel in, en kan gevaarlijk reageren. Handig op nat, minder op droog als je weet wat je aan het doen bent.
De elise/exige 4 kanaals abs gaat daar een stuk beter mee om. De 4 kanaals ecu is 1-op-1 om te zetten.

3. Speedsters zijn over het algemeen garageauto's, en sommige eigenaren laten de banden er lang opzitten. Je kunt aan de dotcode op de banden de leeftijd aflezen.
Niks rijd zo lekker als een vers setje banden.

4. De standaard remblokken zijn uit de categorie redelijk remmen, en lekker lang meegaan.
Als je fatsoenlijk wilt remmen, zijn er veel betere, en ook goedkopere blokken verkrijgbaar. Wel slijten hiermee ook je schijven sneller.
Als het geen probleem is dat dit "consumables" voor je zijn, ben je beter af met aftermarket spul.

Wat betreft geluid, kun je dat op 2 plekken doen:

1. Het lucht aanzuiggeluid. Dit zit het dichtst bij je oren, en geeft de meeste sensatie.
Dat kan met een simpel extra gat in je luchtfilterkist te boren, of om deze compleet door een sportiever type te vervangen.

2. De einddemper is verwisselbaar voor bijvoorbeeld een miltek, janspeed, cup of larrini versie. (dit rijtje gaat van sportief tot heftig).
Je kunt uit je bestaande catsectie de precat eruit tikken (zonder keuringsproblemen), of eventueel de catsectie vervangen door een sportcat. (zonder keuringsproblemen)

Je zult een beetje moeten zoeken op het forum voor prijzen en waar te halen/laten doen.
Als je eenmaal precies weet wat je wilt (laten doen), is het voor ons handiger antwoorden, ipv alle variabelen af te gaan.

edit: net in je voorsteltopic terugggezlen dat je al een k&N (open) luchtfilter hebt, dus leuk aanzuiggeluid heb je al.
Dan blijft de uitlaat over.
Ook heb je een abs switch. Heb je al zonder abs gereden, en merk je het verschil?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Re: Draaiboek

Bericht door koen theys »

Bedankt, dit is een antwoord waar ik echt wat mee kan!

Ik was vandaag gaan toeren met de Speedster en wat me heel sterk opviel is het 'zweverige' gedrag van de auto op langere rechte stukken bij snelheden hoger dan pakweg 140 km/u.
Is dit ook te wijten aan een gebrekkige geometrie of heeft dat niets met die afstelling te maken?
Kan ik dit ergens laten verhelpen?
Of heeft dit te maken met het originele veersysteem. (Bilstein)
Mijn huidige garagist is verdeler van Proflex, misschien kan hij ook iets betekenen??

Over jouw vraag of ik het verschil met of zonder ABS heb gemerkt?
We hebben in de buurt hier wel wat oudere wegen met slecht (hobbelig) beton of stukken half geasfalteerd kassei.
Op zulk wegdek is het verschil best wel goed merkbaar.
Als je op de rem drukt zonder de ABS wéét je dat wat er gaat gebeuren je eigen inbreng is.
Met ABS is dit wel een beetje zoek soms??

Wellicht ook wel te maken met mijn gebrekkige rijstijl?
Ik kom uit wedstrijd-boten, ... vandaar.

Mijn vraag over een uitlaat stel ik wel in het betreffende forum-onderdeel.

Merci, Koen
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Draaiboek

Bericht door Smiley »

De klacht van zwierig op hoge snelheid is vaker langsgeweest.
Sommigen hebben dat weggekregen met een andere geo, sommigen door turbo splitters te monteren.
Ik heb er zelf nooit last van gehad, dus wacht even tot er iemand langswipt die dit ook heeft gehad.

Als je in belgie zonder problemen met de abs uit kunt rijden, prima.
Als je die verzekeringstechnisch toch aan moet hebben, kun je eventueel een 4 kanaals monteren.
Er loopt momenteel in de UK een groupbuy hiervoor:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/12 ... hannel-abs
Als het een nieuwe is, moet je wel bij lotus langswippen voor activatie. (kan niet bij opel)

Het ligt niet aan je rijstijl. Ons 2 kanaals is een bekend gebrekkig apparaat. Zeker op moeilijke wegen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Draaiboek

Bericht door the-duke »

Ik was vandaag gaan toeren met de Speedster en wat me heel sterk opviel is het 'zweverige' gedrag van de auto op langere rechte stukken bij snelheden hoger dan pakweg 140 km/u.
Bandenspanning kan ook vreemd rijgedrag opleveren, vaak staan de banden veel te hard..
Mochten ze nog hoger staan, probeer dan eens af te zakken naar 1.9 achter en 1.8 voor bijvoorbeeld en kijk dan nog eens hoe het voelt.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Re: Draaiboek

Bericht door koen theys »

Duke,

Ik meet de spanning morgen zeker na. (warm of koud?)
Momenteel heb ik hier geen flauw idee van?
Zijn de waardes die je opgeeft voor de standaard setting van 175-225?

Alvast bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Draaiboek

Bericht door jaydee »

Hoe warm is warm? Dus meet je het beste koud de spanning - dan weet je dat de banden op omgevingstemperatuur zijn.
Jägertee
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Re: Draaiboek

Bericht door SteV6 »

koen theys schreef:Zijn de waardes die je opgeeft voor de standaard setting van 175-225?

Alvast bedankt voor je reactie.
Opel geeft 1.8 voor en 1.9 achter op (koud gemeten). Maar de Speedster doet het veel beter als je de spanning met 0.1 verlaagt naar 1.7 en 1.8 als je op Bridgestones staat.

Wat in je draaiboek nog niet voorkomt is drivers tuning. Volg slip- en rijvaardigeheidstrainingen om je rijvaardigheid te verhogen. Andrew Walsh is een echte aanrader!
S4 Avant
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Re: Draaiboek

Bericht door koen theys »

De bandenspanning was bij mij 1,4/1,6.
Waarschijnlijk aan de lage kant?
Ik maakte er nu 1,7/1,8 van maar ik heb nog geen proefritje gemaakt op hoge snelheden.

Nog even in het kader van "make it stop".
Ik bekeek hier oa. een aantal foto's van de 4 kanaals ABS-unit die jullie gebruiken.
Ik denk dat er al zo eentje in mijn auto is ingebouwd?
Hij draagt het opschrift "kelsey hayes" wat de oorspronkelijke volgens mij niet heeft?
Klopt dit?

Koen
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Re: Draaiboek

Bericht door koen theys »

Ow ja,

"Around corners"
Ik wacht op een prijsofferte van PROFLEX voor een compleet veerpoten-pakket.
Iemand ervaring hiermee?

Koen
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Draaiboek

Bericht door Smiley »

koen theys schreef: Ik denk dat er al zo eentje in mijn auto is ingebouwd?
Hij draagt het opschrift "kelsey hayes" wat de oorspronkelijke volgens mij niet heeft?
Als de vorige eigenaar zowel een abs switch, als een 4 kanaals heeft ingebouwd, was het een pittige rijder.

Aan de nummers erop kun je herkennen wat het is.

2 kanaals:

A116J6000F
S108196002 + 13091801 + 13216601 (word opel is printed in this unit)
S108196009 + 13091809 + 13216609 (word lotus is printed on this unit)

4 kanaals:

A120J6004S
S108196012 + 13091813 + 13216614 (verified on unit. Also has lotus printed on it)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Re: Draaiboek

Bericht door koen theys »

Bedankt voor de serienummers.
Het is helaas maar een tweepitter. :?
Kan ik de 4-kanaals bestellen bij Opel of enkel bij Lotus?
Of heeft er iemand eentje te koop?

Ik heb eveneens besloten een front-splitter te bestellen bij MS-Edel-Car-Parts.
Heeft iemand van jullie ervaring met deze?

Koen
Plaats reactie