Mijn nieuw atelier en verzameling

Stel jezelf en je auto voor.
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door vauxhall »

patje schreef:Dit is wel degelijk bij zircotec gedaan.

greetz patje
had niet goed gelezen dat je prijs van zircotec was. Valt nog mee dan.
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door vauxhall »

ik heb een onbekende radiator gekocht van iemand die alleen weet dat het voor Lotus of speedster diende
Lengte en breedte zijn gelijk, dikte is 75 a 80mm dik! dus bijna 2x zo dik als normaal
Zijn hier voordelen aan? betere koeling? of staat die meer in verhouding met oppervlakte dan met dikte?
Heb zo een gelijkaardige radiator gezien op deze wagen en hoopte dus stiekem dat het zo een was.
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/e ... exige.html
Bijlagen
sportexigefrontsuspension.jpg
sportexigefrontsuspension.jpg (62.81 KiB) 3205 keer bekeken
IMGP0033 k.JPG
IMGP0033 k.JPG (74.1 KiB) 3207 keer bekeken
IMGP0032 k.JPG
IMGP0032 k.JPG (61.7 KiB) 3200 keer bekeken
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door vauxhall »

nog fotos
Bijlagen
IMGP0037 k.JPG
IMGP0037 k.JPG (53.04 KiB) 3208 keer bekeken
IMGP0035 k.JPG
IMGP0035 k.JPG (72.55 KiB) 3212 keer bekeken
IMGP0034 k.JPG
IMGP0034 k.JPG (62.93 KiB) 3207 keer bekeken
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1524
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door Arno »

Tja.. Dikker hoeft niet direct beter te zijn. Kan wel, maar hoeft niet..

Met een radiator moet je altijd een compromis vinden tussen het formaat/dikte en de luchtstroom er doorheen.

Een radiator-element is ook voor lucht gewoon een weerstand om doorheen te gaan en een dikkere zal (bij verder gelijke opbouw) meer weerstand geven. Er kan dus wellicht uiteindelijk minder lucht doorheen gaan waardoor de extra koel potentie wellicht niet bereikt wordt.

Dat zelfde geldt voor extra 'fijne' radiatoren die uiteindelijk gewoon een dikkere 'prop' vormen voor lucht om doorheen te komen.

Bij zo'n 'dikke' radiator zou je als compensatie wellicht dan wel weer een iets grovere structuur van het koel element kunnen gebruiken om de lucht-doorstroom gelijk te houden, waarbij de dikte evt. efficientie-verlies compenseert of evt. 'meer als' compenseert.

Een extra puntje bij zo'n radiator is dat ook duidelijk gedacht moeten worden aan de interne structuur van de tanks aan de randen en kanalen voor de koelvloeistof wegens de grote 'lege ruimte' die er ontstaat. Voor de beste werking zullen er schotjes en geleiders in moeten zodat de koelvloeistof zoveel mogelijk gespreid wordt vanaf de instroom-opening over de gehele breedte van de radiator. Vloeistof zal altijd proberen de weg van de minste weerstand te pakken en als er niks gedaan wordt kan het best dat de radiator anders uiteindelijk maar 1/3 gebruikt wordt of zo..

Oh.. En ontluchtings-nippels of schroeven op/in de radiator tanks ergens op een taktische plaats gaan ook wel nodig worden, want dit gaat natuurlijk geweldig luchtbellen 'vangen' omdat de tanks zoveel dikker zijn als de aansluit-diameter van de slangen (tenzij je een vacuum vul-systeem hebt.. meeste mensen niet ;) )

Op zich denk ik dat zo'n 'dikke' best wel OK kan werken. Hoeveel beter.. Geen idee.. . Alleen wel zorgen dat de afdichting van de behuizing er rondom ook goed is, zodat de lucht die de neus binnen komt ook echt door de radiator naar buiten MOET en niet stiekum er langs kan glippen..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door vauxhall »

rij 26juli op zolder met de pro alloy en temp in de gaten houden
daarna inbouw dikke rad. en opnieuw meten (rekening houdend met temp buiten)
De dikke radiator zou nooit passen met originele radiatorbehuizing.
Bijlagen
L8KpAD7TDD.jpg
L8KpAD7TDD.jpg (44.02 KiB) 3182 keer bekeken
3043964.jpg
3043964.jpg (55.44 KiB) 3184 keer bekeken
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1524
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door Arno »

vauxhall schreef: De dikke radiator zou nooit passen met originele radiatorbehuizing.
Valt toch wel mee? Als mensen een chargecooler radiator er onder hangen, dan zal die 'sandwich' in totaal ook niet veel dunner uitpakken omdat daar nog een lucht-spleet tussen zit..

Qua dikte heb je op zich wel redelijk wat speelruimte met de radiator. Evt. inderdaad met wat kleine aanpassingen hier en daar. Breedte en lengte is een ander verhaal.. Daar zit niet echt veel ruimte in.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door vauxhall »

wil zoiets als op de laatste foto
radiatorhouder heeft geen nut meer dan
frontclam moet ook snel er af te halen zijn
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1077
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door Daan »

Wat voor intercooler gebruik jij met deze turbo? Las dat veel gasten bij ca. 260 pk overgaan op de CC omdat de lucht intercoolers niet meer zo goed werken?
Ziet er verder gaaf uit, zal goed van zn plek komen gok ik.
Opel Speedster 2.2 Turbo
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4556
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door tibby »

Lekkere pornofoto's !
26 juli proberen om naar zolder te komen voor een sprintje te trekken :twisted:
grtz
captain slow
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door vauxhall »

Voor de antenne van de video Vbox zou ik alu folie eronder moeten plakken
Doet iedereen dat of gaat het ook zonder?
op google afbeeldingen is dus niks te vinden :roll:
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door Herman »

Deleted
Bijlagen
GT3 radiator mount.jpg
GT3 radiator mount.jpg (78.11 KiB) 3095 keer bekeken
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door jaydee »

Herman schreef:Weet niet of je zonder crashbox en aleen een starre alu structuur frontaal nog iets wilt tegenkomen....
...en of het wel legaal is?
Jägertee
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling

Bericht door vauxhall »

Daan schreef:Wat voor intercooler gebruik jij met deze turbo? Las dat veel gasten bij ca. 260 pk overgaan op de CC omdat de lucht intercoolers niet meer zo goed werken?
Ziet er verder gaaf uit, zal goed van zn plek komen gok ik.


de intercooler is van VX performance 600ex btw
welk type weet ik niet juist
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
Plaats reactie