Tibby's beest
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1523
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Tibby's beest
Synchro's die er uit gaan heeft weinig met het vermogen op de bak te maken.
Als je echt teveel vermogen/koppel door een bak gooit dan loop je tegen andere problemen aan zoals scheurende bak-behuizingen, oververhitte olie, 'invretende' tandwielen, etc.
Syncho problemen is meer een combinatie van bak-karakteristiek en 'user error'.
Het probleem is feitelijk dat mensen proberen te snel te schakelen en dat daarmee de synchro's relatief veel teveel werk moeten verzetten om de assen in de bak op gelijke snelheid te brengen. Dit probleem wordt versterkt als een bak grote of ongelijk verdeelde verhoudingen heeft waardoor de snelheid van de assen in de bak bij bepaalde overgangen groter is. Sommige mensen laten ook al de koppeling opkomen voordat de versnelling goed is ingelegd wat de synchro's nog meer belast.
Het meest eenvoudige om dit probleem te verminderen is om jezelf te dwingen om even de bak de tijd te geven om in toeren terug te zakken en dan de volgende versnelling in te leggen. Ook het schakelen met '2 vingers' aan de pook en in de versnelling 'begeleiden' ipv. met de hele hand in de versnelling 'duwen' helpt om alles intact te houden.
Als stoplicht-sprintjes je 'ding' zijn, dan is dit vervelend.. Een circuit-rijder heeft er weinig last van want die zal proberen om z'n auto juist stabiel te houden..
Een bak met kortere overbrengingen (of bijv. een 6-bak met gelijke totaal-overbrenginging als een 5-bak maar 1 stapje 'meer') heeft meestal wat minder last van overmatige synchro-slijtage omdat de verschillen in snelheid tussen de verschillende versnellingen kleiner is en daardoor de belasting minder.
Technisch zijn er soms voor versnellingsbakken andere typen synchro's te koop die meer 'misbruik' aan kunnen. Zo zie je vaak in dat soort gevallen in plaats van de bronzen synchro's dat overgestapt wordt op koolstof syncro's al dan niet met meerdere conussen. Geen idee of zoiets voor de F23 ook te koop is.. Het is wel een veel gebruikte, standaard, Opel bak dus je zou zeggen dat daar wel iets te vinden moet zijn.
Nadeel van deze kan zijn (hoeft niet, maar kan gebeuren) dat ze bij koude en dikkere bak-olie minder eigen wrijving opwekken waardoor in ieerste instantie juist het inleggen van de volgende versnelling erg moeizaam/langzaam kan zijn totdat hij opwarmt.
Bye, Arno.
Als je echt teveel vermogen/koppel door een bak gooit dan loop je tegen andere problemen aan zoals scheurende bak-behuizingen, oververhitte olie, 'invretende' tandwielen, etc.
Syncho problemen is meer een combinatie van bak-karakteristiek en 'user error'.
Het probleem is feitelijk dat mensen proberen te snel te schakelen en dat daarmee de synchro's relatief veel teveel werk moeten verzetten om de assen in de bak op gelijke snelheid te brengen. Dit probleem wordt versterkt als een bak grote of ongelijk verdeelde verhoudingen heeft waardoor de snelheid van de assen in de bak bij bepaalde overgangen groter is. Sommige mensen laten ook al de koppeling opkomen voordat de versnelling goed is ingelegd wat de synchro's nog meer belast.
Het meest eenvoudige om dit probleem te verminderen is om jezelf te dwingen om even de bak de tijd te geven om in toeren terug te zakken en dan de volgende versnelling in te leggen. Ook het schakelen met '2 vingers' aan de pook en in de versnelling 'begeleiden' ipv. met de hele hand in de versnelling 'duwen' helpt om alles intact te houden.
Als stoplicht-sprintjes je 'ding' zijn, dan is dit vervelend.. Een circuit-rijder heeft er weinig last van want die zal proberen om z'n auto juist stabiel te houden..
Een bak met kortere overbrengingen (of bijv. een 6-bak met gelijke totaal-overbrenginging als een 5-bak maar 1 stapje 'meer') heeft meestal wat minder last van overmatige synchro-slijtage omdat de verschillen in snelheid tussen de verschillende versnellingen kleiner is en daardoor de belasting minder.
Technisch zijn er soms voor versnellingsbakken andere typen synchro's te koop die meer 'misbruik' aan kunnen. Zo zie je vaak in dat soort gevallen in plaats van de bronzen synchro's dat overgestapt wordt op koolstof syncro's al dan niet met meerdere conussen. Geen idee of zoiets voor de F23 ook te koop is.. Het is wel een veel gebruikte, standaard, Opel bak dus je zou zeggen dat daar wel iets te vinden moet zijn.
Nadeel van deze kan zijn (hoeft niet, maar kan gebeuren) dat ze bij koude en dikkere bak-olie minder eigen wrijving opwekken waardoor in ieerste instantie juist het inleggen van de volgende versnelling erg moeizaam/langzaam kan zijn totdat hij opwarmt.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Tibby's beest
Van de eerste naar tweede versnelling geeft ook de grootste toerenterugval,dus die synchro krijgt ook het meest voor z'n kiezen.
Op het circuit ga je eigenlijk nooit terug naar de eerste versnelling, tenminste, niet met onze standaard bakverhoudingen, dus de circuitrijders hebben hier minder snel last van. En wat Arno ook zegt, het gaat vaak beter als je op het circuit met wat meer gevoel schakelt, om balans in je auto te houden. Ik doe dat tenminste wel. Bij een stoplichtsprint (laatst nog een KTM900 vernederd, of nou goed, met neuslengte gewonnen
) wordt mijn bak wel getest, maar dat gaat al ruim 70kkm goed. Nieuwe tweedehands f23 bak is echt niet duur, het is alleen even weer wat uurtjes knutselen...
Op het circuit ga je eigenlijk nooit terug naar de eerste versnelling, tenminste, niet met onze standaard bakverhoudingen, dus de circuitrijders hebben hier minder snel last van. En wat Arno ook zegt, het gaat vaak beter als je op het circuit met wat meer gevoel schakelt, om balans in je auto te houden. Ik doe dat tenminste wel. Bij een stoplichtsprint (laatst nog een KTM900 vernederd, of nou goed, met neuslengte gewonnen


- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Tibby's beest
Kortom, blijven rijden totdat je een wisselbak moet monteren 

Re: Tibby's beest
Denk dat ik gewoon een nieuwe bak met nieuwe oem schakelkabels ga laten plaatsen. En er wat rustiger mee ga schakelen. Ik heb gevonden dat er verschillende final drive ratios zijn in de f23 bak. gaande van 3.84 tot 4.41.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=f ... myzDW9vcXw
Deze bakken zijn dus ALLEMAAL overdraagbaar naar de speedster?
Courtenay sport schrijft een 4.17 final drive ratio voor?
Iemand hier meer info over??? Haalt de 4.17 of 4.41 veel
topsnelheid weg (niet dat dit erg is)????
grtz
INFO GEVONDEN:: https://www.google.com/url?q=http://www ... DjZ7gIG1Wg
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=f ... myzDW9vcXw
Deze bakken zijn dus ALLEMAAL overdraagbaar naar de speedster?
Courtenay sport schrijft een 4.17 final drive ratio voor?
Iemand hier meer info over??? Haalt de 4.17 of 4.41 veel
topsnelheid weg (niet dat dit erg is)????
grtz
INFO GEVONDEN:: https://www.google.com/url?q=http://www ... DjZ7gIG1Wg
Laatst gewijzigd door tibby op 23 jul 2013 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
captain slow
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Tibby's beest
Klus dag is dus howto versnellingsbak wisselen!
Re: Tibby's beest
info van elke F23 bak in opels
Getriebe - F23
F23 Variante 1
Die Kennzeichnung ist in das Getriebegehäuse eingraviert.
1 = Gehäusetyp
• 1 = J-Car Fam. 2
• 2 = J-Car V6
• 3 = J-Car L850
• 4 = T-Car Fam. 2
• 5 = T-Car L850
2 = Getriebecode Radsatz und Abtriebsübersetzung
1. Ziffer Radsatz:
• 0 = SR (Short ratio)
• 1 = WR (Wide ratio)
• 4 = SRT (Short ratio Turbo)
2. Ziffer Abtriebsübersetzung:
• 0 = 3,74
• 1 = 3,84
• 2 = 3,95
• 3 = 4,17
• 4 = 3,63
3 = Jahresendzahl
4 = Seriennummer
5 = Getrag interner Änderungsindex
6 = Opel/Vauxhall-Teilenummer
7 = Alphacode
8 = Barcodeaufkleber
F23 Variante 2
Der Getriebetyp ist an der Oberseite erhaben eingegossen. Der Alphacode ist an der Oberseite gestempelt.
1 = Getriebetyp
2 = Alphacode
3 = Jahresendzahl
4 = Seriennummer
5 = Getrag interner Änderungsindex
6 = Opel/Vauxhall-Teilenummer
7 = Herstellerwerk
8 = Radsatz
• 01 = WR (Wide ratio)
• 02 = SR (Short ratio)
9 = Jahresendzahl
10 = Seriennummer
11 = Alphacode
Gang Übersetzung
F23WR F23SR F23SRT
1. 3,577 3,577 3,577
2. 1,887 2,022 2,022
3. 1,192 1,348 1,348
4. 0,848 0,977 0,977
5. 0,686 0,809 0,790
R 3,308 3,308 3,308
Kupplung hydraulisch
Schaltung Seilzug
Gewicht ca. 42,8 kg
Ölfüllmenge ca. 1,75 Liter
Getriebeöl SAE 75W-85 API GL4
Modell Motor Getriebecode Achsantrieb Alphacode
Astra G Z20LET F23SRT 3,632 = 69/19 TR, AF
Y20DTH F23WR SB, AG, AB
X20XEV F23SR 3,737 = 71/19 SH
X20DTL F23WR 3,842 = 73/19 SA
X20XER F23SR 3,947 = 75/19 TS
X20XEV F23SR SC
Z22SE F23SR SF, AH
Astra H Z17DTH F23WR 3,947 = 75/19 QJ
Corsa C Z17DTH F23WR 3,632 = 69/19 QF
Combo C Z17DTH F23WR 3,842 = 73/19 QG
Meriva A Z17DTH F23WR 3,842 = 73/19 QG
Signum Y20DTH F23WR 3,737 = 71/19 XU
Z22YH F23SR 4,167 = 75/18 XY
Speedster Z20LET F23SRT 3,632 = 69/19 AF
Z22SE F23SR 3,947 = 75/19 TN
Vectra B X20XEV F23SR 3,737 = 71/19 SR
X20DTH, Y20DTH F23WR SP
X25XE, Y26SE F23SR 3,842 = 73/19 SK
X20DTH, X20DTL, Y20DTH F23WR SL
X20XEV F23SR 3,947 = 75/19 SS
Z22SE F23SR ST
X20DTL F23WR SM
X20XEV F23SR 4,167 = 75/18 SQ
Vectra C Y20DTH F23WR 3,737 = 71/19 XU
Z22SE, Z22YH F23SR 3,947 = 75/19 XX
Z22YH F23SR 4,167 = 75/18 XY
Zafira A Z20LET F23SRT 3,947 = 75/19 DZ
Z22SE F23SR 4,167 = 75/18 SG
X20DTL, Y20DTH F23WR SJ, AK, AJ
--------------------------------------------------------------------------------
Letzte Änderung: 13.05.2010
Impressum | Kontakt | Gästebuch | Links | Updates | Besucher: 1.854.510
Copyright 2004 - 2013 by Tobias Hartmann
Getriebe - F23
F23 Variante 1
Die Kennzeichnung ist in das Getriebegehäuse eingraviert.
1 = Gehäusetyp
• 1 = J-Car Fam. 2
• 2 = J-Car V6
• 3 = J-Car L850
• 4 = T-Car Fam. 2
• 5 = T-Car L850
2 = Getriebecode Radsatz und Abtriebsübersetzung
1. Ziffer Radsatz:
• 0 = SR (Short ratio)
• 1 = WR (Wide ratio)
• 4 = SRT (Short ratio Turbo)
2. Ziffer Abtriebsübersetzung:
• 0 = 3,74
• 1 = 3,84
• 2 = 3,95
• 3 = 4,17
• 4 = 3,63
3 = Jahresendzahl
4 = Seriennummer
5 = Getrag interner Änderungsindex
6 = Opel/Vauxhall-Teilenummer
7 = Alphacode
8 = Barcodeaufkleber
F23 Variante 2
Der Getriebetyp ist an der Oberseite erhaben eingegossen. Der Alphacode ist an der Oberseite gestempelt.
1 = Getriebetyp
2 = Alphacode
3 = Jahresendzahl
4 = Seriennummer
5 = Getrag interner Änderungsindex
6 = Opel/Vauxhall-Teilenummer
7 = Herstellerwerk
8 = Radsatz
• 01 = WR (Wide ratio)
• 02 = SR (Short ratio)
9 = Jahresendzahl
10 = Seriennummer
11 = Alphacode
Gang Übersetzung
F23WR F23SR F23SRT
1. 3,577 3,577 3,577
2. 1,887 2,022 2,022
3. 1,192 1,348 1,348
4. 0,848 0,977 0,977
5. 0,686 0,809 0,790
R 3,308 3,308 3,308
Kupplung hydraulisch
Schaltung Seilzug
Gewicht ca. 42,8 kg
Ölfüllmenge ca. 1,75 Liter
Getriebeöl SAE 75W-85 API GL4
Modell Motor Getriebecode Achsantrieb Alphacode
Astra G Z20LET F23SRT 3,632 = 69/19 TR, AF
Y20DTH F23WR SB, AG, AB
X20XEV F23SR 3,737 = 71/19 SH
X20DTL F23WR 3,842 = 73/19 SA
X20XER F23SR 3,947 = 75/19 TS
X20XEV F23SR SC
Z22SE F23SR SF, AH
Astra H Z17DTH F23WR 3,947 = 75/19 QJ
Corsa C Z17DTH F23WR 3,632 = 69/19 QF
Combo C Z17DTH F23WR 3,842 = 73/19 QG
Meriva A Z17DTH F23WR 3,842 = 73/19 QG
Signum Y20DTH F23WR 3,737 = 71/19 XU
Z22YH F23SR 4,167 = 75/18 XY
Speedster Z20LET F23SRT 3,632 = 69/19 AF
Z22SE F23SR 3,947 = 75/19 TN
Vectra B X20XEV F23SR 3,737 = 71/19 SR
X20DTH, Y20DTH F23WR SP
X25XE, Y26SE F23SR 3,842 = 73/19 SK
X20DTH, X20DTL, Y20DTH F23WR SL
X20XEV F23SR 3,947 = 75/19 SS
Z22SE F23SR ST
X20DTL F23WR SM
X20XEV F23SR 4,167 = 75/18 SQ
Vectra C Y20DTH F23WR 3,737 = 71/19 XU
Z22SE, Z22YH F23SR 3,947 = 75/19 XX
Z22YH F23SR 4,167 = 75/18 XY
Zafira A Z20LET F23SRT 3,947 = 75/19 DZ
Z22SE F23SR 4,167 = 75/18 SG
X20DTL, Y20DTH F23WR SJ, AK, AJ
--------------------------------------------------------------------------------
Letzte Änderung: 13.05.2010
Impressum | Kontakt | Gästebuch | Links | Updates | Besucher: 1.854.510
Copyright 2004 - 2013 by Tobias Hartmann
captain slow
Re: Tibby's beest
Effe prijs gevraagd voor een nieuwe Zafira bak bij Opel: 5800 euro
grtz

grtz
captain slow
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Tibby's beest
Hopsa!
Re: Tibby's beest
gaat toch niet sukkelen zeker
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Tibby's beest
tibby schreef:Effe prijs gevraagd voor een nieuwe Zafira bak bij Opel: 5800 euro![]()
grtz
=> http://www.ebay.de/itm/Neu-F23-Schaltge ... 9655345%26

Re: Tibby's beest
Ik kreeg bijna al iets maar het is helaas de verkeerde. Deze is van de 2.2 en past niet. Is een andere Belhousing. Ik zoek deze bak: F23 SRT final drive 3,947=75/19 DZ
Van een opel zafira a OPC tot bj 2005
grtz
Van een opel zafira a OPC tot bj 2005
grtz
captain slow
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Tibby's beest
I know, maar je kunt eventueel deze nieuwe internals (laten) overzetten in een ander Z20LET-F23 huis...