Remweerstand stilstaande speedster

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Remweerstand stilstaande speedster

Bericht door koen theys »

Ik vraag me af hoeveel remweerstand een Speedster mag hebben wanneer hij stilstaat met de motor uit?
Mijn karretje vraagt toch wel behoorlijk wat kracht om hem manueel te verplaatsen. (zoals met heel mijn lichaam voluit duwen om hem een halve meter te verplaatsen)
Ook gaat hij bij uitbollen (voor rood licht bvb.) bij +/- 5 km/u abrupt stoppen.

Als dit niet de normale gang van zaken is, ... hoe kan ik dat dan best aanpakken?
Is dit een meer voorkomend probleem?

Ook de remblokken zijn weldra aan vervanging toe.
Ik had besloten om de RC5+ blokjes aan te meten maar een forumlid bevestigde me dat deze echte schijvenvreters zouden zijn?
Als dit zo is, is de verbetering aan remcapaciteit dan opwegend tegen de snellere slijtage van de schijven?
Ik zou dan bvb. de standaard schijvenset van Stefan kunnen overnemen, zo ben ik nog wel even zoet.

Koen
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Remweerstand stilstaande speedster

Bericht door speedokus »

ik kan de mijne met 1 hand nog wegduwen, en duurt toch wel even voor hij dan stilstaat.
je remmen kunnen misschien iets aanlopen.
even opkrikken,m in vrij zetten en de wielen ronddraaien, dan hoor je vlug genoeg of ze aanlopen.
succes
grt speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Remweerstand stilstaande speedster

Bericht door Arno »

Een agressieve geo/sporing kan er ook voor zorgen dat hij snel stopt omdat voor iedere omwenteling de banden dan behoorlijk kunnen 'wringen' op het asfalt.

Maar dat verschil is wel redelijk eenvoudig op te sporen.. Krik de auto op en draai dan de wielen met de hand (natuurlijk in z'n vrij voor de achterwielen).

Een beetje 'slepen' van blokjes is normaal, maar als een wiel echt zwaar loopt dan is er iets met de rem op dat wiel aan de hand. Veelal een klauw geleiding (achter) of zuiger (voor) die vast zit of zwaar gaat en dus niet meer 'los' wil laten. Vaak is dit ook te herkennen door een stukje te rijden en dan (waar mogelijk) de auto te laten uitrollen zonder remmen en dan uitstappen en voelen of er een schijf warmer/heter is als de rest. Die is dan verdacht.

Als alle 4 de wielen gewoon vrij lopen als je 'm opkrikt, maar hij blijft moeilijk uitrollen, dan zal de sporing het probleem zijn en moet daar even naar gekeken worden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie