vliegwiel

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
jans
Giga lid Carbon

vliegwiel

Bericht door jans »

Zal mij benieuwen, haal straks de auto op van de garage . met het lichtere vliegwiel. werk valt me nog mee . bij opel zeiden ze dat de motor er uit moest, maar dit hoefde gelukkig niet .In totaal 6 uurtjes werk voor de eerste keer. Tweede keer hoogstens 5 uur :)
Zal vandaag mijn bevindingen laten weten.
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

Vliegwiel

Bericht door Pipo »

Ben zeer benieuwd. Ik overweeg deze mod ook al enige tijd. Heb je een 2.2 of een 2.0Turbo?
A thing of beauty is a joy forever!
jans
Giga lid Carbon

Re: Vliegwiel

Bericht door jans »

Pipo schreef:Ben zeer benieuwd. Ik overweeg deze mod ook al enige tijd. Heb je een 2.2 of een 2.0Turbo?

Hallo PIPO

Rij in een turbo
jans
Giga lid Carbon

vliegwiel

Bericht door jans »

Vanmiddag de auto weer opgehaald,eerst even warm rijden en dan op een landweg even uitproberen.Het verschil is meteen merkbaar vooral in,
de eerste 3!!! versnellingen veel meer trekkracht :lol:
In de 4 de en 5 de versn toch ook wel voelbaar beter.
De eind conclusie is fenomenaal, eerste- tweede-en bij over schakelen
naar de derde versn nog steeds met wielspin :lol:
denk van 0- 100 km toch zeker 0.2-0.3 sec sneller.
ook nog even gemeten 0-200km in 16.2 sec.
Ik weet nu zeker , dat ergens hier op dit forum staat dat een 4 kg
lichter vliegwiel in de eerste versn 156 kg aan auto gewicht scheelt
in de tweede versn 48 kg, en in de derde versn 24 kg.
Als je dit in pk.s moet uidrukken moet je denken aan een pk of 25!!!!!
Gevoels matig lijkt het nog een stuk!! beter. Echt een aan rader .
O.ja deauto loopt veel :o mooier rond .
Ik hoop dat jully hier iets aan hebben.
Laatst gewijzigd door jans op 20 jan 2005 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

vliegwiel

Bericht door Maarten »

Hoi Jans,

Je klinkt echt enthousiast. Ik zag ergens anders dat je ook een meting op een rollenbank wilt doen. De meeste banken zijn gemaakt om maximum koppel te meten, maar wat je nodig hebt om het effect van een lichter vliegwiel te meten is een bank die de roadload simuleert. Je moet dan beide metingen de zelfde roadload curve in de bank hebben staan. Het zal niet meevallen om zo'n effect te meten, zeker omdat je waarschijnlijk in de derde versnelling een RPM sweep maakt (dus in 3 bij 1000 RPM volgas richting de toerenbegrenzer acc). Eigenlijk meet je dus de acceleratie die je auto met de ingestelde roadload (rijweerstand dus rolweerstand van de banden en luchtweerstand samen) op de weg zou hebben. Je moet dan natuurlijk ook weten of de ingestelde roadload beide metingen gelijk was, dus als het goed is hebben ze de eerste meting (met je org vliegwiel) ook een uitrolmeting gedaan, dus bak in N en dan vanaf bijv 120 km/h uit laten 'rollen' tot bijv.10 km/h.

Ben niet teleurgesteld als uit die meting weinig invloed te zien is.
Het beste vergelijk zou een 0-100 meting zijn op een droogstuk vlak asfalt en onder gelijke omstandigheden (droog, gelijke luchtvochtigheid en buitentemp) voor en na de ombouw.

Ik ben verrasd dat je het zo goed merkt, ik had verwacht dat het zeker bij een turbo die toch al veel koppel heeft niet zo veel merkbaar effect zou hebben.
Maar dat betekend wel dat het bij een NA nog veel beter te merken zou moeten zijn !

Nog even een vraag over rijdbaarheid: Hoe is het gedrag bij wegrijden ? is het nu veel makkelijker om de motor te laten afslaan? Dan bedoel ik niet bij het trekken van een sprint, maar bij normaal rustig wegrijden, cq parkeermanouvres?

Alvast bedankt voor de info en veel plezierige km's gewenst.

Maarten
jans
Giga lid Carbon

Re: vliegwiel

Bericht door jans »

Maarten schreef:Hoi Jans,

Je klinkt echt enthousiast. Ik zag ergens anders dat je ook een meting op een rollenbank wilt doen. De meeste banken zijn gemaakt om maximum koppel te meten, maar wat je nodig hebt om het effect van een lichter vliegwiel te meten is een bank die de roadload simuleert. Je moet dan beide metingen de zelfde roadload curve in de bank hebben staan. Het zal niet meevallen om zo'n effect te meten, zeker omdat je waarschijnlijk in de derde versnelling een RPM sweep maakt (dus in 3 bij 1000 RPM volgas richting de toerenbegrenzer acc). Eigenlijk meet je dus de acceleratie die je auto met de ingestelde roadload (rijweerstand dus rolweerstand van de banden en luchtweerstand samen) op de weg zou hebben. Je moet dan natuurlijk ook weten of de ingestelde roadload beide metingen gelijk was, dus als het goed is hebben ze de eerste meting (met je org vliegwiel) ook een uitrolmeting gedaan, dus bak in N en dan vanaf bijv 120 km/h uit laten 'rollen' tot bijv.10 km/h.

Ben niet teleurgesteld als uit die meting weinig invloed te zien is.
Het beste vergelijk zou een 0-100 meting zijn op een droogstuk vlak asfalt en onder gelijke omstandigheden (droog, gelijke luchtvochtigheid en buitentemp) voor en na de ombouw.

Ik ben verrasd dat je het zo goed merkt, ik had verwacht dat het zeker bij een turbo die toch al veel koppel heeft niet zo veel merkbaar effect zou hebben.
Maar dat betekend wel dat het bij een NA nog veel beter te merken zou moeten zijn !

Nog even een vraag over rijdbaarheid: Hoe is het gedrag bij wegrijden ? is het nu veel makkelijker om de motor te laten afslaan? Dan bedoel ik niet bij het trekken van een sprint, maar bij normaal rustig wegrijden, cq parkeermanouvres?

Alvast bedankt voor de info en veel plezierige km's gewenst.

Maarten

hoi Maarten
Heb bij normaal rijden geen verschil in ,vanuit stilstand optrekken,ook heb ik geprobeerd om bijv: te rijden in de derde versnmet een snelheid van ca70 km ineens het gas los te laten, mijn gevoelgeeft geen verschil
Hier mee bedoel ik het af remmen op de motor.
Ook loopt de motor stationeer mooier rond.
Het enige grote voordeel van een lichter vliegwiel is dat de motor m.n.
in de eerste 3 versn veel eerder op toeren is.
En heb hier,voor! het monteren hier gesproken metbekende rally rijders
en tuners.Het kwam hier opneer ,hij is sneller op toeren, maar dit kon
voor een getunde motor nog wel eens voordelig zijn.

had trouwens vandaag terecht gekund bijB>C>C>P> een test op de dynobank maar ze konden alleen vandaag maar bij de opel garage.
Dus heb ik voor monteren van het vliegwiel gekozen.
Heb vorige week nog wel gereden met Matsuru en SteV6 misschien dat
die ook het verschil merken.
Als ze nog durven. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door jans op 15 jan 2005 6:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Goed nieuws Jan!
Het is inderdaad een erg interressante mod... 5uurtjes werk is ongeveer 250-300euro loon?? In samenwerking met een chip en een beter uitlaatsysteem zal dit voor de 2.2 toch wel een erg goede en prijstechnische mooie mod zijn....

Maikel (........gaat zijn centjes weer tellen :wink: )
Afbeelding
SteV6

Bericht door SteV6 »

jans schreef:Heb vrige week nog wel gereden met Matsuru en SteV6 misschien dat
die ook het verschil merken.
Als ze nog durven. :mrgreen:
Ha, ha, ha, je dacht toch niet dat ik zo'n uitnodiging afsla?!

Bel maar weer en ik ben er!

Jans tot binnenkort :lol:
S4 Avant
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

SteV6 goeden avond

Heb morgen nog wel tijd voor een proefrit.
SteV6

Bericht door SteV6 »

Zo, deze middag hebben Jans en ik weer eens nuttig besteed :lol:

Op een rustig stukje industrieterrein hebben we elkaars auto even aan de tand gevoeld. Het verschil door het vliegwiel is duidelijk te merken op Jans Turbo. De motor draait veel rustiger bij stationair toerental, pakt beter op en loopt onder last nog steviger en sneller door z'n toeren. Ik weet dus ook bijna zeker dat Jans gelijk heeft als hij stelt dat z'n Speedster sneller accelareert.

Het (uitlaat)geluid van Jans Turbo is racewagen waardig, mooi diep en goed hoorbaar zonder "sjonnerig" te zijn. In de auto lijkt het allemaal veel tammer.

Mijn uitlaat(geluid) kan naar mijn smaak echt een upgrade gebruiken. En een lichter vliegwiel zal er ook wel t.z.t inkomen, maar ze staan niet helemaal boven aan het verlanglijstje. Op nummer 1 staan aanpassingen aan het remsysteem.
(kijk hier even over de remmen)

SteV6
S4 Avant
vlieger
Actief lid

Bericht door vlieger »

jans schreef:Zal mij benieuwen, haal straks de auto op van de garage . met het lichtere vliegwiel. werk valt me nog mee . bij opel zeiden ze dat de motor er uit moest, maar dit hoefde gelukkig niet .In totaal 6 uurtjes werk voor de eerste keer. Tweede keer hoogstens 5 uur :)
Hoi Jans,

Heb net over je modificatie gelezen en de reacties daarop, maarreh ..... waar heb jij dat lichtere vliegwiel gehaald eigenlijk? Of heb je dit op een andere plek allang uit de doeken gedaan? :oops:

Groeten en bedankt,
Emile
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

vlieger schreef:
jans schreef:Zal mij benieuwen, haal straks de auto op van de garage . met het lichtere vliegwiel. werk valt me nog mee . bij opel zeiden ze dat de motor er uit moest, maar dit hoefde gelukkig niet .In totaal 6 uurtjes werk voor de eerste keer. Tweede keer hoogstens 5 uur :)
Hoi Jans,

Heb net over je modificatie gelezen en de reacties daarop, maarreh ..... waar heb jij dat lichtere vliegwiel gehaald eigenlijk? Of heb je dit op een andere plek allang uit de doeken gedaan? :oops:

Groeten en bedankt,
Emile
Hi Emile

Het vliegwiel staat op de site van Courtenay 225 pond = ongeveer
400 euro incl verzend kosten

jans
Richard
Mega lid

Bericht door Richard »

Hier wat foto's van de plaatsing van het lichtere vliegwiel op een 2.2

Toch duidelijk te zien dat deze 5 kilo lichter is.
Bijlagen
MVC-003S.JPG
MVC-003S.JPG (59.78 KiB) 4329 keer bekeken
MVC-009S.JPG
MVC-009S.JPG (61.37 KiB) 4333 keer bekeken
MVC-016S.JPG
MVC-016S.JPG (58.09 KiB) 4334 keer bekeken
Richard
Mega lid

Bericht door Richard »

Foto's
Bijlagen
MVC-013S.JPG
MVC-013S.JPG (44.28 KiB) 4332 keer bekeken
MVC-014S.JPG
MVC-014S.JPG (34.23 KiB) 4336 keer bekeken
MVC-019S.JPG
MVC-019S.JPG (57.89 KiB) 4334 keer bekeken
Richard
Mega lid

Bericht door Richard »

Ook gelijk de motorsteunen vernieuwd en de schakelwegverkorter gemonteerd.
Bijlagen
MVC-021S.JPG
MVC-021S.JPG (54.64 KiB) 4324 keer bekeken
MVC-018S.JPG
MVC-018S.JPG (41.7 KiB) 4327 keer bekeken
MVC-023S.JPG
MVC-023S.JPG (53.9 KiB) 4325 keer bekeken
Plaats reactie