Uitwegen, wat resultaten graag
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Uitwegen, wat resultaten graag
Ben me toch eens wat gaan verdiepen in het onderstel, met name door wat discussies op het UK forum. In het weekend ben ik eens de wiel tot schokbreker (eigenlijk veer) verhoudingen voor en achter gaan meten om daarmee invering en uitvering op een bepaalde rijhoogte goed in te kunnen stellen. Maar om wat andere dingen te kunnen berekenen heb ik nog wat gegevens nodig. Dus als iemand iets weet, aub even laten weten. Ik zoek het volgende:
- gewicht per hoek. Dus eigenlijk uitweeg resultaten
- onafgeveerd gewicht per hoek
- als iemand dat eens berekend heeft, de afgeveerde resonantie frequentie (ride frequencies) per hoek. Dit om mijn resulaten te controleren
Tot nu toe ben ik uitgegaan van ongeveer 930kg voor de auto (halve tank, SC; heb dit eens gemeten). 75kg aan rijder. Gewichtsverdeling 62.5% achter, 37,5% voor. Onafgeveerd 30kg achter, 28kg voor. Heb dat proberen te meten, maar dat is vrij lastig door wrijving. Heel grof rond een kilogram of 10 voor en 12 achter (zonder wielen; mijn wielen zijn ongeveer 18kg per stuk, beetje meer achter dan voor)). Gaat hier niet om een kilo meer of minder, omdat het heel lastig te meten is en de wrijving belangrijker is dan een kilo hier of daar. Wel opvallend dat de wrijving achter veel hoger was dan voor. En dat die ARB voor werkelijk niet veel voorstelt, vooral niet bij sterkere veren.
- gewicht per hoek. Dus eigenlijk uitweeg resultaten
- onafgeveerd gewicht per hoek
- als iemand dat eens berekend heeft, de afgeveerde resonantie frequentie (ride frequencies) per hoek. Dit om mijn resulaten te controleren
Tot nu toe ben ik uitgegaan van ongeveer 930kg voor de auto (halve tank, SC; heb dit eens gemeten). 75kg aan rijder. Gewichtsverdeling 62.5% achter, 37,5% voor. Onafgeveerd 30kg achter, 28kg voor. Heb dat proberen te meten, maar dat is vrij lastig door wrijving. Heel grof rond een kilogram of 10 voor en 12 achter (zonder wielen; mijn wielen zijn ongeveer 18kg per stuk, beetje meer achter dan voor)). Gaat hier niet om een kilo meer of minder, omdat het heel lastig te meten is en de wrijving belangrijker is dan een kilo hier of daar. Wel opvallend dat de wrijving achter veel hoger was dan voor. En dat die ARB voor werkelijk niet veel voorstelt, vooral niet bij sterkere veren.
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Uitwegen, wat resultaten graag
Ik heb mijn auto laten uitwegen en ik heb weinig verschil gemerkt op het circuit of gewoon op de straat, binnenkort wordt hij gewoon ouderwets uitgelijnd
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Uitwegen, wat resultaten graag
Heb je nog resultaten?
Geloof direct dat het uitwegen op zich niet veel uitmaakt. Gaat er mij meer om wat praktische gegevens te hebben in plaats van de schattingen die ik nu gebruik. Eigenlijk wil ik in de winter de hele vering en demping eens bekijken en alles goed afstellen. En daar horen dan het kiezen van de rijhoogte, sterkte van de veren en in ieder geval een gevoel voor de demping bij. Voorbeeldjes:
- veersterkte en gewicht bepalen het schokbreker traject
- veersterkte en gewicht bepalen de snelheid waarmee op een oneffenheid gereageerd wordt
- de demping bepaalt hoe snel gewicht verplaats wordt. Hoe dichter bij kritische demping, hoe trager dat gaat
- het verschil tussen voor en achter resonantie frequentie en de demping bepalen hoe de auto op achtereenvolgde oneffenheden reageert. Miin auto deint enorm als ik op de A1 bij Diemen richting 't Gooi rij. De weg heeft daar bobbels om de 4-5 meter (schat ik). Blijkbaar is het zo dat dat bij 120 een resonatie voor naar achter in gang zet. En niet zo'n klein beetje ook terwijl ik de demping juist heel hoog heb staan. Met deinen bedoel ik voor omhoog, achter omlaag, voor omlaag, achter omhoog etc.
Geloof direct dat het uitwegen op zich niet veel uitmaakt. Gaat er mij meer om wat praktische gegevens te hebben in plaats van de schattingen die ik nu gebruik. Eigenlijk wil ik in de winter de hele vering en demping eens bekijken en alles goed afstellen. En daar horen dan het kiezen van de rijhoogte, sterkte van de veren en in ieder geval een gevoel voor de demping bij. Voorbeeldjes:
- veersterkte en gewicht bepalen het schokbreker traject
- veersterkte en gewicht bepalen de snelheid waarmee op een oneffenheid gereageerd wordt
- de demping bepaalt hoe snel gewicht verplaats wordt. Hoe dichter bij kritische demping, hoe trager dat gaat
- het verschil tussen voor en achter resonantie frequentie en de demping bepalen hoe de auto op achtereenvolgde oneffenheden reageert. Miin auto deint enorm als ik op de A1 bij Diemen richting 't Gooi rij. De weg heeft daar bobbels om de 4-5 meter (schat ik). Blijkbaar is het zo dat dat bij 120 een resonatie voor naar achter in gang zet. En niet zo'n klein beetje ook terwijl ik de demping juist heel hoog heb staan. Met deinen bedoel ik voor omhoog, achter omlaag, voor omlaag, achter omhoog etc.
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Uitwegen, wat resultaten graag
Dat stukje A1 ken ik inderdaad, en ook ik heb dat met de standaard en mijn nieuwe (huidige) suspensie.
Het uitwegen was een kwestie van de hoogtes aanpassen van de suspensie dat alles even hoog stond en dan kleine aanpassingen totdat het gewicht exact verdeeld is. De gegevens heb ik nog wel ergens thuis liggen, maar die zouden voor jou ook exact het zelfde moeten gaan worden lijkt mij.
Het uitwegen was een kwestie van de hoogtes aanpassen van de suspensie dat alles even hoog stond en dan kleine aanpassingen totdat het gewicht exact verdeeld is. De gegevens heb ik nog wel ergens thuis liggen, maar die zouden voor jou ook exact het zelfde moeten gaan worden lijkt mij.
Re: Uitwegen, wat resultaten graag
Als ik jou was zou ik hem gewoon echt uit laten wegen, want schattingen van een ander kan je niet al te veel mee. Als je al begint met een onnauwkeurigheid te rekenen, vergroot de onnauwkeurigheid van je resultaat alleen maar.
Mocht je toch een voorbeeld willen, dit zijn de resultaten van de mijne: (was 18 liter uit de tank en na de DBilas turbo ombouw)
LV 175 RV 173
LA 272 RA 272
Totaal 892 KG
Cross 49.7 %
Left 50 %
Rear 60.9 %
Met dank aan Herman in het verleden
Gr,
The Duke
Mocht je toch een voorbeeld willen, dit zijn de resultaten van de mijne: (was 18 liter uit de tank en na de DBilas turbo ombouw)
LV 175 RV 173
LA 272 RA 272
Totaal 892 KG
Cross 49.7 %
Left 50 %
Rear 60.9 %
Met dank aan Herman in het verleden
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Uitwegen, wat resultaten graag
LV 174,5kg RV 177kg
LA 281,5kg RV 279kg
Totaal: 912kg
Cross: 50,33%
Dat is mijn rapport van een jaar terug, dit is met een halfvolle tank. Uiteindelijk alsnog aangepast met 80KG ( ) in de bestuurdersstoel en 0KG in de passagiersstoel gezien ik 75% van de tijd alleen ben .
LA 281,5kg RV 279kg
Totaal: 912kg
Cross: 50,33%
Dat is mijn rapport van een jaar terug, dit is met een halfvolle tank. Uiteindelijk alsnog aangepast met 80KG ( ) in de bestuurdersstoel en 0KG in de passagiersstoel gezien ik 75% van de tijd alleen ben .
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Uitwegen, wat resultaten graag
Met dank, hier kan ik wat mee.
Ter verduidelijking, ik ben nu met de ophanging bezig en aan het kijken of alles een beetje klopt met wat algemene richtlijnen. En bijvoorbeeld resonantie frequentie kan je alleen berekenen als je per hoek het gewicht weet. Dus vandaar de vraag. Echt uitwegen komt pas als laatste, als de keuze van de gewenste rijhoogte (voor uitweging), schokbreker lengte en veersterkte gemaakt is en alles goed is ingesteld (geo)
Ter verduidelijking, ik ben nu met de ophanging bezig en aan het kijken of alles een beetje klopt met wat algemene richtlijnen. En bijvoorbeeld resonantie frequentie kan je alleen berekenen als je per hoek het gewicht weet. Dus vandaar de vraag. Echt uitwegen komt pas als laatste, als de keuze van de gewenste rijhoogte (voor uitweging), schokbreker lengte en veersterkte gemaakt is en alles goed is ingesteld (geo)
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Uitwegen, wat resultaten graag
Ik zit op 105mm hoog aan de voorkant en 110mm hoog aan de achterkant. Ik raak met mijn turbospoilers wel de ergere drempels, maar normale drempels gaan vooralsnog prima.