Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Gaaf mannen, geniet ervan.
Ik heb niet meer dan een tafel vol onderdelen, volgende keer ben ik er wel bij!
Ik heb niet meer dan een tafel vol onderdelen, volgende keer ben ik er wel bij!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Ik kom ook effe kijken
Ben erg benieuwd hoe de curves van een Liesholm en een Rotrex lopen, versus de inmiddels welbekende M62.
Team alkmaar is er rond 10:30. (om te voorkomen dat middagkijkers naast de pot piesen)

Ben erg benieuwd hoe de curves van een Liesholm en een Rotrex lopen, versus de inmiddels welbekende M62.
Team alkmaar is er rond 10:30. (om te voorkomen dat middagkijkers naast de pot piesen)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Kon er vandaag helaas niet bij zijn maar ben wel erg benieuwd naar de behaalde resultaten!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Drums please.........
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Metingen vielen wat tegen, Speedster slipt gemakkelijk door op de rollen en er moesten wat mensen op de achterclam plaatsnemen en ikzelf als passagier voordat er een goede run kon worden gedaan. Maar goed hier de getallen.
Speerke 2.2 Rotrex 307 pk
Speedster4Fun 2.0 Harrop 306 pk
Exmantaa 2.0 M62 278 pk
Nebuch 2.2 Lysholm 196 pk
Ze moesten bij mij 3 keer aanzetten voordat de meting goed was en aangezien ik maar een kleine luchtgekoelde interkoeler heb welke dus niet werkt als de auto stilstaat, was de inlaat temperatuur bij de uiteindelijke meting 80,3C max. Dus er was wat knock retard en vermogens verlies door de hoge temperatuur anders hadden er nog wel wat meer peekaatjes ingezeten.
Speerke 2.2 Rotrex 307 pk
Speedster4Fun 2.0 Harrop 306 pk
Exmantaa 2.0 M62 278 pk
Nebuch 2.2 Lysholm 196 pk
Ze moesten bij mij 3 keer aanzetten voordat de meting goed was en aangezien ik maar een kleine luchtgekoelde interkoeler heb welke dus niet werkt als de auto stilstaat, was de inlaat temperatuur bij de uiteindelijke meting 80,3C max. Dus er was wat knock retard en vermogens verlies door de hoge temperatuur anders hadden er nog wel wat meer peekaatjes ingezeten.
Less Is More
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Had zeker hogere cijfers voor de Harrop verwacht.Speerke schreef:Metingen vielen wat tegen, Speedster slipt gemakkelijk door op de rollen en er moesten wat mensen op de achterclam plaatsnemen en ikzelf als passagier voordat er een goede run kon worden gedaan. Maar goed hier de getallen.
Speerke 2.2 Rotrex 307 pk
Speedster4Fun 2.0 Harrop 306 pk
Exmantaa 2.0 M62 278 pk
Nebuch 2.2 Lysholm 196 pk
Wat is de verhouding van de bankmeting en de meting in OBD tuner voor de Rotrex?
Ben toch erg benieuwd hoe betrouwbaar de ECU meting is.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Super Peter
En is dat met de standaard drijfstangen en zuigers? En met hoeveel boost?


En is dat met de standaard drijfstangen en zuigers? En met hoeveel boost?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Mooie getallen mannen!!!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Correct.tibby schreef:denk niet dat dit met oem internals is.
Ik was positief verrast over de prestatie van de rotrex.
Zo'n klein apparaatje, en dan zulke cijfers

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geen 1 van die engelse metingen is met zo'n groote 3.15 pully gedaan.Co'tje schreef:Had zeker hogere cijfers voor de Harrop verwacht.
Zal eens navragen met welke pully die duitser mee rijd. (die 330 pk had)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Dit is niet met de OEM internals, zitten inmiddels andere drijfstangen, zuigers en kleppen in. Boost valt heel erg mee, tijdens de run zat ik op maximaal 0,95 bar, normaal is de vuldruk ongeveer 0,1 bar lager doordat de boost veel koeler blijft tijdens het rijden op de weg.S. Gonzales schreef:Super Peter![]()
![]()
En is dat met de standaard drijfstangen en zuigers? En met hoeveel boost?
Dat was ik ook en dat is precies de reden waarom ik deze meting heb laten doen. ObdTuner geeft een hogere waarde dan wat ik op deze bank zie. Maar helaas kan deze rollenbank meting zeker niet als referentie dienen. Bijvoorbeeld op de run staat een inlaat temperatuur van 17,2C vermeld, dit is waarschijnlijk gemeten bij de blazer welke voor de auto staat. De Speedster zuigt echter zijn lucht aan de zijkant aan, dit is recht boven de rem van de vermogens bank. Ik heb op de plaats waar de lucht wordt aangezogen aan de buitenkant van de auto in het aanzuigrooster een temperatuur sensor zitten en deze gaf aan het einde van derde meting een waarde van 26,9C aan. Aan het einde van de eerste run waar teveel slip optrad was dit nog maar 20,8C. Er wordt dus gecorrigeerd met een temperatuur welke 10C minder is dan werkelijk door de motor wordt aangezogen. Er was ook nog iets raars met de motor toerentallen die niet lijken te kloppen met de uitdraai en een enorm verschil tussen wielvermogen en motor vermogen. Ik heb dus niet het gevoel dat als ik nog een meting zou laten doen dat er weer dezelfde getallen uitkomen.Co'tje schreef:Wat is de verhouding van de bankmeting en de meting in OBD tuner voor de Rotrex?
Ben toch erg benieuwd hoe betrouwbaar de ECU meting is.
Chris rijdt met een Pulley van 75mm en Water/Methanol injectie. Tijdens de meting op de rollenbank kwam hij op 330pk, maar uit de logging bleek dat zijn vuldruk op de bank 0,2 bar lager was dan bij het normaal op de weg rijden. Het vermoeden is dat dit door een slippende riem komt, hij heeft hem inmiddels omgebouwd naar een 6 ribben pulley en gaat binnenkort weer op de bank. Maar in principe draait de compressor met deze pulley te hoge toerentallen.Smiley schreef:Geen 1 van die engelse metingen is met zo'n groote 3.15 pully gedaan.
Zal eens navragen met welke pully die duitser mee rijd. (die 330 pk had).
Nog even over de vergelijking Rotrex versus Harrop, de Harrop levert duidelijk meer vermogen bij lagere toerentallen zo ongeveer vanaf 5000 rpm komt de Rotrex op hetzelfde niveau. Het grote probleem met de Harrop lijkt het inlaat spruitstuk te zijn, de Harrop geeft voldoende lucht, maar kan dit niet kwijt. Ik denk dat als je voor de Harrop een mooi inlaat spruitstuk ontwikkeld dat de cijfers er veel mooier uit zullen gaan zien. Maar goed in het Rotrex verhaal zit ook nog meer rek, er zijn nog 4 grotere typen.

Less Is More
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Kreeg net een mail dat ie nu op 70mm en 1.6 bar zit.Speerke schreef:Chris rijdt met een Pulley van 75mm en Water/Methanol injectie. Tijdens de meting op de rollenbank kwam hij op 330pk, maar uit de logging bleek dat zijn vuldruk op de bank 0,2 bar lager was dan bij het normaal op de weg rijden. Het vermoeden is dat dit door een slippende riem komt, hij heeft hem inmiddels omgebouwd naar een 6 ribben pulley en gaat binnenkort weer op de bank. Maar in principe draait de compressor met deze pulley te hoge toerentallen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
-
- Actief lid
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
- Locatie: Alkmaar
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Bij mij was de 7de run op de testbank eindelijk eentje zonder wielspin.
De HP Tuners datalogger stond aan dus ik heb mooi alle gegevens.
De pull was tot in de toerenbegrenzer op 7600 rpm.
Volgens de RICA testbank was dat 7165 rpm, dat klopt niet en heeft invloed op de uiteindelijk waarden.
Net zoals bij Speerke was de inlaat temperatuur een stuk hoger. Begin van de run 25 graden, oplopend tot 30 graden aan het eind van de run.
Niet erg betrouwbare meting dit
Belangrijker is dat de AFR tussen 2000 en 7600 rpm precies goed is en de Koppel en vermogen karakteristiek mooi vloeiend verloopt.
Ik zal de uitdraai morgen scannen en posten.
De HP Tuners datalogger stond aan dus ik heb mooi alle gegevens.
De pull was tot in de toerenbegrenzer op 7600 rpm.
Volgens de RICA testbank was dat 7165 rpm, dat klopt niet en heeft invloed op de uiteindelijk waarden.
Net zoals bij Speerke was de inlaat temperatuur een stuk hoger. Begin van de run 25 graden, oplopend tot 30 graden aan het eind van de run.
Niet erg betrouwbare meting dit

Belangrijker is dat de AFR tussen 2000 en 7600 rpm precies goed is en de Koppel en vermogen karakteristiek mooi vloeiend verloopt.
Ik zal de uitdraai morgen scannen en posten.